Tjena
Först resan till alperna kan alltid vara klurig.
Jag varit runt på några ställen i Franskrike, Schwiez, Italien och kan rekommendera några ställen. Jag nästan jämt lullat runt med bil och har dock endast åkt engång med ett bolag Langley och det var helt Ok!
Mycket hänger på vad ni har krav på boendet, backarna, sol eller inte, party håla osv. Kolla med resebyrån.
När det gäller backarna föredrar jag att åka i slutet av Februari då har jag haft tur med mänger med lössnö. Denna tid är det nog störst chans att hitta torr lössnö. Om ni är ute efter slask och sol åk inte i FEB.
Men jag kan dra några:
- Chamonix, klassiker det mesta är kanon om vädret är rätt, mycket svenskar, fest ställen finns det gött om. ganska dyrt.
- Serre Chevalier, lungt ställe, bra backar finns baksidor som kan var helt orörda. Inte allt för dyrt ja vi hade bil och lekte familj och handlade på supermarket. Inte långt till La Grave
- Verbier är en höjdare som jag gillar, tre dalgångar helvetes massa åkning. Flera riktig branta backar men dyrt, hyfsad party faktor.
- Adelboden är en i Schweiz, bra mix av backar bra liftsystem. Lung ort. Likaså gillar jag Jungfraujoch i Schweiz backar har väl ingen större utmaning men trevligt ställe. Blev bland annat ifrån åkt av en 75 gubbe som bodde mitt i backen.
- Zermatt är riktigt häftigt ställe dock en lite för mycket med kaxiga rika stollar i Spandex brallor som proppar igen köerna.
- Och Val Thorens Skitbra ställe om man inte har bil backar åt alla djävla håll är det mycket snö där får ni en kanon vecka. Dock djävligt många stora fulla Holländare.