Alta Badia

mmmmm

Medlem
Alta Badia
Hej!

Har några vänner som ska till Alta Badia under sportlovet och nu funderar jag på att följa med. Men saken är att jag inte kan hitta NÅGON info överhuvudtaget om stället. De ska bila ner men mitt crew hade tänkt ta flyget, om det nu går.

Någon som har varit där och kan ge mig lite info eller någon som kan någon hemsida där man kan bli lite klokare? Har googlat men inte hittat särskilt mycket matnyttigt.

Skulle vara galet snällt.

Alta Badia
Alta Badia är super, riktigt härliga carvingpister, och bra restauranger i backen.

Trist transfer från flygplatserna, bil är smidigt.

Lite dyrare och exklusivare är Canazei på andra sidan Sella.

Vad vill du veta?

// Johan

Alta Badia
Det mesta :D har otroligt svårt att hitta info. Enklast är alltså att flyga till Innsbruck och sen skaffa en bil därifrån? Var ska man bo? Var ska man äta? Var ska man åka? :D

Berätta allt du orkar :)

Alta Badia
O fasen, trodde du kom med bil från Svedala.

Kolla denna länken på transfer från de vanligaste flygplatserna.

http://www.altabadia.org/en-US/airport-transfer.html

Lovar att skriva lite mer senare i veckan.

Bo i Corvara, jättemysigt. Val Gardena funkar bra också. Åt go lunch nästan varstans i backen och njut en go grappa. Bra restauranger i både Corvara och Colfosco kvällstid. Ett måste är att testa pasta med steinpilze på Mattias Keller i Colfosco kvällstid.

Åker du bräda eller skidor, pist eller off!

// Johan

Alta Badia
Tack! Ska kika på :)

Låter hur jävla kul som helst :D är galet taggad.

Jag åker skidor och håller mig nog mest i pisten men det händer väl att jag ger mig ut på lite äventyr utanför!

Alta Badia
Då har du valt helt rätt skidområde!

på www.dolomitisuperski.com kan du kolla på "skitours" som är uppgjorda turer med riktigt schysst piståkning.

Återkommer med mina favorittips. Måste bara plocka fram pistkartan.

Alta Badia
Nu funkar uppkopplingen igen och pistkartan är framtagen.

Dom delar ut bra pistkartor överallt.

Några favoritbackar är dom som går från Piz La Villa ner mot byn La Villa (där dom kör Alta Badias wc slalom), bra och snabbt. Från ungefär samma ställe går också backar ner till San Cassiano, lite flackare så det är bara att stå på.

Ett måste är att skida genom hela alta Badias system till Armentarola och sedan ta buss och kabin till Lagazuoi. Väl uppde har du backen som kallas Hidde Valley, stanna halvvägs och ta en grappa.

En annan höjdare är att åka i pisterna ovanför St. Christina, framför allt från toppen ner till St. Ulrich, också där finns ett bra grappaställe halvvägs....

Pisten från Vallon, mellan Arabba och Corvara, ner till byn Corvara är en riktig benpressare.

Missa inte heller pisterna ner från Dantercepies mot Wolkenstein.

Stig också upp tidigt en dag och åk upp till toppen Punta Rocca, vid glaciären Marmolada. Fin utsikt över Sella massivet, men köer dit om du inte åker direkt på morgonen. Har själv lyckats att åka i ett svep från toppen ner till Malga Ciapela, testa får du se.

Ett bra tips är att åka Sella Ronda första dagen, inte kanske för skidåkningens skull men för att orientera sig. Väl skyltat och en del goa backar.

Trivs man inte i Dolomiterna så har man problem....

Lycka till // Johan

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp