Alternativ till onepiece (bra snölås) sökes

Jakbob

Medlem
Förra vintern körde jag med overall från Rip Curl men sitter nu och funderar på att skaffa något annat. Overallen var skön och bra men blir lite för tight när jag spänner på ryggsäcken över magen och då försvinner en del av rörligheten vilket inte alls är lika roligt. Därför var min första tanke att skaffa en större overall, så att jag fortsätter slippa få in snö (vilket är ett stort plus!) och få tillbaka rörligheten.

Av smidighetssjäl funderar jag dock på vad man kan ha i stället för overall. Jag åker helst offpist och ramlar gärna mycket med min snowboard. Utseendet är mindre viktigt. Jag är en relativt svettig människa (vilket var en nackdel med min lite fodrade overall) så något tunt.

Om man tycker att det är skönt att aldrig få in snö längs med ryggen eller kallingarna, är det då bara overall som gäller eller finns det något snölås som man kommer att vara nöjd med?

Fördelen med att inte ha overall är enligt mig att det blir lättare de varma dagarna i slutet av säsongen då man kan nöja sig med att köra med tröja till byxorna och även om man ska ner en vecka och behöver ta med sig en jacka då man inte orkar ta overallen för att gå till mataffären osv.

Tja tja, har inte tips till alternativ men har använt sjukt skön overall från halti som har varit ganska "pösig" men inte i parkhoppar klassen utan bara luftig i modellen. Har varit sjukt skönt, och den har inte varit fodrar utan är av mer skalmodell och har väl aldrig frusit tror jag :P

Du är inte intresserad av att köpa den? Finns knappt en skråma på den :P Ska köpa mig jacka och byxa i vinter pga möjlighet att kunna ta av mig jackan när man är inomhus en del!

Den är kritvit med orangea detaljer!

om du inte vill ha en onepiece kan du bara stoppa in tshirt/understället i långkallingarna. Då kommer det inte in nån snö, en lite längre jacka som inte åker upp när man ramlar är ovkså bra.

Oakley brukar göra byxor med höga hängslen som går upp till bröstkorgen men det gör firstdrop med och om du har hängslen som går så högt lär det ju vara svårt att få in snö tycker ju jag iaf.

Själv har jag Norrøna byxor och jacka. Byxorna kommer med hängslen och en extra hög midja (går att ta bort) som håller snön borta rätt bra. Har du dessutom jacka och byxor av Norrøna så kan du via en dragkedja koppla ihop dom så att det blir tät som en overall, funkar jättebra tycker jag och det syns inte utifrån att dem sitter ihop. Dessutom påverkar det inte rörligheten på något sätt tycker jag.. kan vara värt att titta på, väldigt bra skalkläder, om än lite dyra dock...

/S

Tack för svar!

NiklasThulin: Det vore en möjlighet, men i första hand kollar jag på ngt annat än overall då jag gärna också vill kunna använda bara ena delen. En vit är dock tyvärr inget alternativ, jag är en smutsig åkare som ogillar att tvätta. Mörkare färger är det enda som fungerar på mig

Issakk: Jag har försökt den modellen men underställen är sällan tillräckligt långa osv och om jag väl får in snön innanför jackan så smälter det ju trots allt, om det är kallt vatten som rinner in i kallingarna eller om det är form av snö spelar inte så stor roll - jag vill inte ha det där över huvud taget :)

J-Litfeldt: Helt klart ett alternativ. Även om man glider i snön på ryggen så borde det vara svårt att få in några större mängder snö med så höga byxor. Finns det såna med snölås med?

Sonite: Jag har kört lite med Norröna (har dock inget eget ställ) och kommer inte lägga så mycket pengar på det i år då det tyvärr inte blir så mycket åkning. Den extra höga midjan kände jag dock inte till på Norröna, det gör det ju helt klart vettigare. Om det inte vore för priset hade det helt klart varit en möjlighet, men jag går på CSN nu och ska åka för lite som sagt..

Byxor med "höga" hängslen (upp till brösten typ) med snölås (gärna dragkedja), är det någon som känner till några såna?

J-Litfeldt sa:
Oakley brukar göra byxor med höga hängslen som går upp till bröstkorgen men det gör firstdrop med och om du har hängslen som går så högt lär det ju vara svårt att få in snö tycker ju jag iaf.
Firstdrops såg ju faktiskt riktigt vettiga ut. Har dålig koll på klädmärken, någon som har koll på Firstdrop? Bra kvalitet? Hur tjocka/tunna är deras kläder?

Har kört mycket i Volcoms kläder och de spänner man ju ihop med dragkedja runt midjan, Burton har väl liknande
system, säkert många andra också, link zip tror jag de kallar det.
Och jag har bara skalplaggen, dvs ofodrade.

Jakbob sa:
J-Litfeldt sa:
Firstdrops såg ju faktiskt riktigt vettiga ut. Har dålig koll på klädmärken, någon som har koll på Firstdrop? Bra kvalitet? Hur tjocka/tunna är deras kläder?
First drop är det inge fel på. Såklart hålelr deras kläder inte samma klass som t.ex. Norrönas värstingmodell, men håller ändå hög kvalité. Man kan jämföra det till bilar, Norrönas är en ferrari, medans first drop är en fult fungerande saab 9-5 kombi.

Jakbob sa:
Tack för svar!

NiklasThulin: Det vore en möjlighet, men i första hand kollar jag på ngt annat än overall då jag gärna också vill kunna använda bara ena delen. En vit är dock tyvärr inget alternativ, jag är en smutsig åkare som ogillar att tvätta. Mörkare färger är det enda som fungerar på mig

Issakk: Jag har försökt den modellen men underställen är sällan tillräckligt långa osv och om jag väl får in snön innanför jackan så smälter det ju trots allt, om det är kallt vatten som rinner in i kallingarna eller om det är form av snö spelar inte så stor roll - jag vill inte ha det där över huvud taget :)

J-Litfeldt: Helt klart ett alternativ. Även om man glider i snön på ryggen så borde det vara svårt att få in några större mängder snö med så höga byxor. Finns det såna med snölås med?

Sonite: Jag har kört lite med Norröna (har dock inget eget ställ) och kommer inte lägga så mycket pengar på det i år då det tyvärr inte blir så mycket åkning. Den extra höga midjan kände jag dock inte till på Norröna, det gör det ju helt klart vettigare. Om det inte vore för priset hade det helt klart varit en möjlighet, men jag går på CSN nu och ska åka för lite som sagt..

Byxor med "höga" hängslen (upp till brösten typ) med snölås (gärna dragkedja), är det någon som känner till några såna?
I den här tråden ger jag några tips på trevliga höga byxor. Det engelska namnet för byxorna som du talar om är Bibs vilket kan underlätta din jakt på ett par sköna byxor :-)

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=74809

Volcom. så slipper du åka på skidmärken också. dom har en dragkedja längst ner på sitt snölås som gör jacka och byxa till en "halv-overall" dock bara baktill. men det behövs ju inte fram.

Spana in Salomons Zero-jacka och Supernatural-brallor! Går att zippa ihop totalt och är betydligt lägre i pris än norrmännen.

Leta begagnade klättrmusen freke, höga slitstarka BIBs. Jag får inte in nån snö alls i kombination med halvlång jacka :D lycka till

Senast ändrad:
Tack åter en gång för massa bra svar!
Tyvärr hade jag otur med Firstdrop, har några kompisar i USA som jag kom på att de kunde ta med kläder hem till mig (frakt o moms slipper jag gärna) men kompisarna flyger hem redan i morgon så de hinner inte få kläderna till sig före. Oflyt. Att på egen hand beställa från USA nu känns lite väl sent, har jag otur o det tar tid så kanske jag inte hinner få dem i tid.

Rudolfsson: Tack för både ett bättre namn för mitt fortsatta googlande och en bra lista! Är det helt onödigt att ha ett par "bibs" tillsammans med dragkedjelås? Finns det ens?

Kula82: Jag är expert på att få in snö. Dragkedjan får därför gärna gå så mycket runt som möjligt! Jag gillar t.o.m att vurpa i lössnön, därför vill jag ha de bästa förutsättningarna till puderkrascharna :)

Tack för konkret förslag Carled, ska kolla upp modellen! Detaljen med det lägre priset uppskattas även den mycket!

Henk021: Ursäkta min lathet men har du någon koll på var man lättast skulle hitta det begagnat? Alltså om det finns några andra vettiga tips än freeride, blocket o tradera typ

En tanke jag kom på är om ett par med högre hängslen, bibs, kommer att påverka rörligheten något? Hade varit skönt att slippa dragkedjesystemet just för att kunna köra olika jackor/märken osv men på något sätt borde det ju göra en friare om man inte behövde ha hängslen o sånt som går upp över hela överkroppen?

Jakbob sa:
Tack åter en gång för massa bra svar!
Tyvärr hade jag otur med Firstdrop, har några kompisar i USA som jag kom på att de kunde ta med kläder hem till mig (frakt o moms slipper jag gärna) men kompisarna flyger hem redan i morgon så de hinner inte få kläderna till sig före. Oflyt. Att på egen hand beställa från USA nu känns lite väl sent, har jag otur o det tar tid så kanske jag inte hinner få dem i tid.

Rudolfsson: Tack för både ett bättre namn för mitt fortsatta googlande och en bra lista! Är det helt onödigt att ha ett par "bibs" tillsammans med dragkedjelås? Finns det ens?
Hmm, osäker på det. Det känns som om det bli lite tårta på tårta. Lofoten från Norrøna kör förvisso Bibs med dragkedja, men då man zippar ihop byxan och jackan zippar man väl samtidigt bort Bibsdelen? Har inte själv någon erfarenhet av Lofoten därav osäkerheten.

Dock, om du kör med ett par Bibs och en jacka med snölås ska det mycket till för att du ska få snö upp på ryggen.

/Rudolfsosn

Jakbob sa:
En tanke jag kom på är om ett par med högre hängslen, bibs, kommer att påverka rörligheten något? Hade varit skönt att slippa dragkedjesystemet just för att kunna köra olika jackor/märken osv men på något sätt borde det ju göra en friare om man inte behövde ha hängslen o sånt som går upp över hela överkroppen?
Precis som du säger, om du skippar zip-in-systemet så är du helt fri att välja byxa och jacka från olika märken, det är inte alltid att X är kompatibelt med Y. Jag kör med halvhöga bibs och jag märker inte av någon minskad rörlighet, har förvisso inte använt mig att något zip-in-system.

Kan tilläggas att jag aldrig är i parken, att rörligheten inte är lika bra med ett par höga bibs när man slänger iväg en inverterad vinkork är nog ingen vild gissning ;-)

/Rudolfsson

Cross har ett skalställ där byxan har en bra löstagbar bib, dessutom kan man med tillhörande jacka knäppa fast snölåset i byxorna. Det sitter sex stycken tryckknappar i snölåset som man knäpper i vid byxans bälteshällor, funkar grymt bra!

Modellen heter Carl både i jackan och byxan, materialet är även lite stretchigt så du får bra rörlighet! Jag skulle rekommendera en storlek större i jackan för att matcha bäst med byxan då den är lite loose.

Lycka till!

Sonite sa:
Själv har jag Norrøna byxor och jacka. Byxorna kommer med hängslen och en extra hög midja (går att ta bort) som håller snön borta rätt bra. Har du dessutom jacka och byxor av Norrøna så kan du via en dragkedja koppla ihop dom så att det blir tät som en overall, funkar jättebra tycker jag och det syns inte utifrån att dem sitter ihop. Dessutom påverkar det inte rörligheten på något sätt tycker jag.. kan vara värt att titta på, väldigt bra skalkläder, om än lite dyra dock...

/S
Lite efter.. men sitter och letar hur jag ska göra precis detta.
Har ett par Lofoten byxor och har nyligen köpt en Narvik jacka jag blev "förälskad" i.
Fick med Den höga midjan och hängslen med byxorna men jackan har ingen som helst dragkedja.
Däremot har jackan ett snö lås med knappar hela vägen runt..

Det finns 2st "adaptrar" till byxorna, den ena är hängslen och den andra är en ca. 1.5dm hög neoprenmidja med blixtlås i upp och nedkant, det är den du vill ha.

fiskebulle sa:
Det finns 2st "adaptrar" till byxorna, den ena är hängslen och den andra är en ca. 1.5dm hög neoprenmidja med blixtlås i upp och nedkant, det är den du vill ha.
Tack för svar
Det är den 1.5dm neoprenmidjan jag har, dock har jackan inget fäste för den så det får bli knapparna "bara".
Var in på Norrönas outlet butik idag och frågade..

Tillbaka
Topp