Alternativ till UCPA

kaskelolz

Ny medlem
Alternativ till UCPA
Hej!

Ny här på forumet men tänkte höra mig för om någon har ett tips. Jag tänkte åka med min flickvän en vecka över nyår till alperna. Var iväg till Chamonix tillsammans förra året och det passade bra då vi kunde åka i olika grupper och hon var väldigt nöjd med upplägget. Jag känner däremot att UCPA är lite väl kollektivistiskt och det finns en del riktigt irriterande saker (man får inte liftkort som täcker hela berget utan dom kör med en snikvariant och vill man uppgradera måste man köpa ett helt nytt liftkort utan rabatt).

Till saken. Jag har hört att det ska finnas liknande arrangörer som UCPA som ordnar gruppresor med bra guider i alperna (vet dock ej något namn). Det behöver inte vara Frankrike. Jag tänker nu inte på STS alpresor, lion och den sortens arrangörer. Således. Vet någon om det i alperna finns något liknande UCPA?

Vänligen, Erik

Senast ändrad:
Alternativ till UCPA
Club Med.
Ucpa för "vuxna" med bättre ekonomi. Finns på alla möjliga orter i Frankrike

Senast ändrad:
Alternativ till UCPA
Eller så åker ni inte till Cham-centret? Det är väl i folkmun/"bevandrade UCPA:are" det mest ovärda centret iom att du inte bor nära någon bra åkning (relativt), och att det är relativt "stompigt" center just på grund av att du bor i Cham och allt är ju relativt. Men om du och din parter är på olika nivåer så är ju Argentiere till exempel ett bättre val? Eller kanske testa en annan ort med UCPA?

Det där med liftkortet känner jag inte igen alls från UCPA? Inget jag råkat ut för någonsin och då har jag klockat rätt många resor med dom, sen har jag ju "bara" varit i Argentiere i Cham-dalen. Annars har jag och min partner varit i: Flaine, Serre, Val Thorens och Les Arcs. Fullständiga liftkort överallt. Du har inte blandat ihop det med "greken" som du aldrig får på liftkortet på Grand Montets eftersom den inte ägs av liftbolaget/orten/Compagnie Chamonix?

Sen får en alltid ta att UCPA kommer va väldigt "franskt" i all sin kollektivism, det kommer liksom med prislappen. Jag uppskattar det eftersom man allt som oftast kan hooka upp med resten av det svenska gänget, där det oftast finns en hel del vettigt folk och inte bara studentikosa teknikstudenter eller andra locals/gäster och hitta på egna upptåg om man är sugen. Eller bara hänga ut någon annanstans där det inte är fransk-spexar-kväll™.

Men annars är det väl Club-Med som gäller som nämndes ovan.

OBS: Vill alltså förtydliga att jag inte har några kopplingar eller ekonomiska antaganden till UCPA mer än att jag varit en glad resenär som haft några av mina bästa skidupplevelser med dom. Det är liksom svårt att slå en vecka med fransk bergsguide och den åkning en kan få möjlighet till om vädret sammarbetar till det priset..

Alternativ till UCPA
Håller med xviggenx på alla punkter. UCPA är ett mkt bra koncept. Har själv haft det underbart i Val Thorens, Les Arcs och Argentiere utan att ha något att klaga på. Chamonix har jag åkt i några dgr men var också på den berömda Svenskbaren en kväll. Summa summarum så var Chamonix stort, sterilt och överskattat. Kanske om man gör en säsong där men icke för en vecka...

Tillbaka
Topp