Ang. Karma 06/07

svantisen

Ny medlem
Ang. Karma 06/07
Tänkte köpa ett par Karma 06/07 från Sport-conrad. Är hyffsad allround åkare i så väl pisten, offpisten och parken. Tror ni dom passar mig, om inte, i så fall vilka andra?
Behöver ju även ett par bindningar, vilka bindningar från sport-conrad skulle passa på mig? Är en 182cm och väger 65 kg. Tänkte på ett par 177 lagg, vilka bindningar är dom bästa i mitt fall från sc ?

Mvh Henke

Ang. Karma 06/07
Jag hade satsat på längre skidor. Dessa kanske kommer passa bra i parken men överallt annars kommer du vilja ha lite mer under foten.

Ett annat alternativ är Salomons nya GUN i 182 (tror den finns i den längden) som borde vara mjuk nog för dig med tanke på hur lite du väger.

lycka till!

Ang. Karma 06/07
jag skulle satsat på 4frnt msp. just därför att de är så läckra.
men jag har hört att de ska vara schyssta också. de finns väl där 180 eller liknande?

Ang. Karma 06/07
Var precis inne o kolla på sport-conrad o kolla på lite grejer...

Såg att de hade börjat med lite rejälare doningar och däribland ett par marker m 18.0

Du kanske inte behöver den grova din-skalan, men bindningar med höga din-skalor är mer robusta och håller bättre. Såg även ett par marker m. 20, men den skalan börjar på 11, kanske väl saftigt, och dessutom litar jag inte på inbyggda gelekuddar(?).

För övrigt tycker jag som Ebbot, gå upp i längd, du kommer inte ångra dig.

Ang. Karma 06/07
Bara så att du vet så är Karma antaligen den styvaste twintipen som finns, så jag antar att du kan åka ordentligt innan du ens tänker på att köpa dem. Om du kan åka ordentligt, och orkar åka ordentligt vilket blir det avgörande med dessa skidor då det är hårda, då är det nog smaksak om du vill ha 185 eller 177. Jag hade personligen inte köpt 177 då den är tillräckligt styv och stabil för att vara en 180+ av något annat märke.

Alltså, om du vet själv att du är en bra åkare som kan åka på skär i åtminstone röda och de flesta svarta, då kan du köpa dessa... Annars kommer du mest bara åka runt och vara rädd, iom. att den stora svängradien och styvheten i skidorna gör att det först blir kul när man har tagit lite fart...

Bindningar spelar inte så stor roll, bara det blir några från Look eller Rossignol, du klarar dig på DIN 12 men om du vill ha DIN 14 är det självklart bättre...

Ang. Karma 06/07
Karma är nog bra.. jag skulle föreslå en look bindning.. jag har ett par sådana och dom är bra! inga skidtoppers eller nått som låsnar som på Marker

Ang. Karma 06/07
Jag körde på Karma (177cm) förra året och väger också 65kg fast är 178 .. dock enligt artikeln om vilken längd på skidor man ska ha så spelar ju ens längd ingen roll .. :D

Karman funkade bra både offpist, pist och park .. Jag kanske inte är någon sådan där jätte super duktig åkare då man inte åkt skidor på 5-8 år ... men jag fick iaf till sw540 och 540 med dessa skidor standard monterade i parken .. :D

Ang. Karma 06/07
Okej, men vilka bidningar tror ni skulle passa bäst ?
Polararna säger Look, har ni några andra förslag eller e de, dom bästa?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp