Ang köp av systemkamera.

storr11

Ny medlem
Ang köp av systemkamera.
Tänkte köpa min första systemkamera nu och har väldigt svårt att veta vad man ska köpa så tänkte höra om ni kanske kan hjälpa till? Hade tänkt att lägga max 7500 på kamera. Har själv spanat in Canon EOS 600D och Canon EOS 550D. Båda verkar riktigt bra men hur ska jag välja? Är dyrast bäst? lr hur ligger det till? Vill både filma och ta bilder

Mvh

Ang köp av systemkamera.
Skillnaderna är vridbar skärm och inbyggd trådlös blixt kontroll, det är de stora skillnaderna!

Så det hänger mest på vad du ska göra!

Ska du mest bara fota(kanske lite filma) ta 550D och satsa på en bra lins!

Ska du mest bara filma(lite fota) ta 600D då får du bekvämare ställning så du inte behöver böja på dig för att se skärmen, samt blir det lättare om du ska hålla den långt eller högt!

Jag har själv en 550D köpte innan 600D, Ångrar lite då den vridbara skärmen hade hjälpt mycket ibland, fast vi har 600D i skolan så det är lugnt ändå, är inte mycket jag har missat!

Ang köp av systemkamera.
Kolla även på begagnade FX formatskameror. Det är väldigt stor skillnad på bilder och kvalitet. nu när Nikon D800 och 5D Mark III är ute har D700 och 5D II dalat i pris på andrahandsmarknaden. Det är helt klart värt att spara ihop till. Du kan hitta lite bilder från D700 och 50mm 1.4 objektiv på min sida (länk nedanför.) Det är en grym och prisvärd combo.

Stefan Hellberg Photographer Luzern

Lycka till!

Ang köp av systemkamera.
gå in på www.cyberphoto.se. där kan lägga kamerornas tekniska data brevid varandra o se alla skillnader.
om du ska ha kameran till skidåkning tex. så är bildhastighet viktigt, att den är någorlunda lätt/smidig, helst vattentät men det kostar.... /skaffa en vattentät packpåse på en 8 liter.. snö letar in sig överallt.
vridbar skärm tycker jag är för dom som inte kan eller vill böja på knäna o är en ömtålig detalj, inget för friluftsliv.
omslutande neopren fodral till kamerans storlek är också bra.
ps. cyberphoto är BRA.
har en Nikon D90 själv, säkert bra pris idag.....

förhasta dig inte på "extra Priser"

Ang köp av systemkamera.
Om du vill ha en bra kamera att filma med som har vridbar skärm så kan du ju bara köpa en Nikon D5000. Inga konstiga pengar för en så bra kamera!

Ang köp av systemkamera.
Att du skulle köpa en 600D bara för vridbar skärm tycker jag låter onödigt, hitta hellre en billigare 550D och spendera pengar på ett bra objektiv till kameran istället, för i slutändan kommer du vara mer nöjd med att ha bättre/skarpare/finare bilder än att kunna vrida skärmen så du slipper böja dig. Jag filmar alltid utan någon vridbar skärm och det är ändå inte ofta man hamnar i situationer där man inte kommer se skärmen, går ändå alltså att lösa det på nått bra sätt.

Ang köp av systemkamera.
håller med porky
"me skick" objektiven håller sällan nivån med själva husets möjligheter. o vridbar skärm är sk...
tänk också på att knapparna inte är för små o plottriga. nikon eller canon är en ren parentes.
känner du ngn. som har ett av märkena, är det bra med hjälp i början, betydligt snabbare att komma igång med alla manuella möjligheter. den gröna "knappen" är förbjuden... köp annat enklare i annat fall. canon s90/100

Ang köp av systemkamera.
magnusericsson sa:
Om du vill ha en bra kamera att filma med som har vridbar skärm så kan du ju bara köpa en Nikon D5000. Inga konstiga pengar för en så bra kamera!
NEJ! Inte alls kul kamera att filma med. Vridbara skärmen vrider man också neråt istället för åt sidan som man gör på ex 600d. Sen kan den bara filma i 720p med 24fps. Jämfört med typ 550d och 600d är kvalitén inte ens jämförbar heller.

Här är det ett riktigt schysst paket!

Ang köp av systemkamera.
^This.

Tycker även du ska spara ihop en tusing till och köpa ett fisheye, Samyang gör en "budgetvariant" som är förvånansvärt bra för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514505

Normalt får man ju punga ut med 5k+ för ett fisheye, men runt 2000 ligger denna på.
Väldigt roligt att ha ett fisheye, både att fota och filma med.

Har inget mer att säga än att 550D är ett bra val för din budget, du kommer bli riktigt nöjd. Objektiven är viktigare än kamerahuset, så fokusera på att köpa objektiv när du väl har huset.

(Men det är ju självklart kul att ha det senaste så hittar du schysst pris på 600D är ju inte det fy skam heller :) )

(edit: Trixet med samyangen är ju att den inte har autofokus, men man lär sig använda det manuella fokussystemet ganska fort. Kanske lite jobbigare när man ska filma dock)

Senast ändrad:
Ang köp av systemkamera.
c-cino sa:
(edit: Trixet med samyangen är ju att den inte har autofokus, men man lär sig använda det manuella fokussystemet ganska fort. Kanske lite jobbigare när man ska filma dock)
Ofta vill man stänga av autofokus när man filmar i alla fall, inte kul när autofokusen mitt under filmningen plötslig börjar "jaga" fram och tillbaka... Är det ljust nog att ha liten bländare (vilket det ju ofta är vid skidfilmning) får man så stort skärpedjup att man ofta klarar sig med mycket lite manuell omfokusering om man inte filmar när åkaren åker emot den som filmar.

Ang köp av systemkamera.
Jag har tejpat fast fokusringen på mitt samyang där jag får som bäst fokus och när jag kör på bländare 7 och över så blir det skarpt från sisådär 30cm till oändlighet. Så manuell fokus är ett icke-problem på detta eminenta objektiv!

Ang köp av systemkamera.
FF sa:
Jag har tejpat fast fokusringen på mitt samyang där jag får som bäst fokus och när jag kör på bländare 7 och över så blir det skarpt från sisådär 30cm till oändlighet. Så manuell fokus är ett icke-problem på detta eminenta objektiv!
haha, kreativt! :)

Ang köp av systemkamera.
För övrigt kommer Samyang nu med en variant av sitt fisheye speciellt för filmning. Något för Christian Ronaldo...?

Senast ändrad:
Ang köp av systemkamera.
Jag köpte en 60D och den SÖG att filma med... blir bara sån där hipster "konstfilm" av skiten så jag sålde den och imorgon köper jag en HV40. REAL SHIZ!

Ang köp av systemkamera.
felix sa:
Jag köpte en 60D och den SÖG att filma med... blir bara sån där hipster "konstfilm" av skiten så jag sålde den och imorgon köper jag en HV40. REAL SHIZ!
Haha, definera "hipster konstfilm" är du snäll

Ang köp av systemkamera.
tommypeters sa:
För övrigt kommer Samyang nu med en variant av sitt fisheye speciellt för filmning. Något för Christian Ronaldo...?
fan den ser läcker ut! samyang levererar.
felix hade systemkameran ingen autofokus eller vad var problemet? Om du vill ha längre skärpedjup får du justera bländaren!

Ang köp av systemkamera.
felix sa:
Hahaha! Det är du som filmar som avgör om du vill ha det du kallar för hipster "konstfilm". Gillar du inte det korta skärpedjupet, blända ner då? Svårare än så är det inte. Jag ser heller inga problem med ett kort skärpedjup då det hjälper dig att lyfta fram det intressanta i scenen. Visst, kan vara svårt att få allt skarpt men blända ner så löser det sig :)

Ang köp av systemkamera.
unge_man sa:
felix sa:
Hahaha! Det är du som filmar som avgör om du vill ha det du kallar för hipster "konstfilm". Gillar du inte det korta skärpedjupet, blända ner då? Svårare än så är det inte. Jag ser heller inga problem med ett kort skärpedjup då det hjälper dig att lyfta fram det intressanta i scenen. Visst, kan vara svårt att få allt skarpt men blända ner så löser det sig :)
60D REAL SHIZ

Ang köp av systemkamera.
Föresten anser jag att hipster "konstfilm är ett väldigt konstigt ordval... Gå ner till din lokala biograf och titta på den den mest mainstream filmen du kan hitta så kommer du upptäcka mängder av scener där kort skärpedjup används!

Senast ändrad:
Ang köp av systemkamera.
Nikon d7000 är också ett bra alternativ.

Går rykten om en Nikon D600 till slutet på året. Kanske lite långt att vänta men den kommer ha Full frame och ca 20+mp och filmfunktion. Till ett pris av 1500 usd. Det är sjukt. Bye bye canon :)

//Stefan
Fotograf i Schweiz

Ang köp av systemkamera.
Felix, lär dig använda skiten först istället!

Det är med allra största sannolikhet du som suger snarare än din kamera :)

Ang köp av systemkamera.
Du har förmodligen redan köpt en kamera men skriver detta utifall det är någon annan som letar efter en bra kamera med film funktion i hd.
Tips från coachen!
Köp begangat istället. En Canon eos 7d kan du hitta för runt 8-9.000 i dagens ekonomi. sen kan du köpa ett 70-200 4/L för kanske 4.000. till sist kan du krydda med ett samyang fisheye för 2 papp. Då har du en bra utrustning för 14.000:- istället för 25.000:-. Desutom får du tillbaka pengarna du lägger ut på utrustning. T ex om du köper en Canon eos 7d för 14.000:- får du max 9.000 (i dagens ekonomi) och om du köper en begagnad för 9.000 får du förmodligen tillbaka pengarna i framtiden om den inte har massa problem osv. Hoppas någon blev klokare!

Tillbaka
Topp