Ang Språket Utomlands!

MaZzej

Ny medlem
Ang Språket Utomlands!
Tjena tänkte åka ner o åka lite skidor i någon alpby nån gång. Tänkt att stanna kanske 2 månader spelar inte direkt nån roll för frågan men men. D enda språket jag kan är engelska. Hur bra klarar man sig på d utomlands. Har bara läst engelska A på gymnasiet. Vad tror ni?? Kan inte säga ett exakt ställe jag ska till men tänkte mest överhuvudtaget? Hur har ni klarat er? Berätta lite :)

Ha D!!

Ang Språket Utomlands!
Min första sommar i alperna pratade jag mest italienska.......förkunskaperna var ordet "ciao" från fotbolls-vm nån gång på 80-talet. Allting beror på hur öppen du är som människa och hur mycket du verkligen vill kommunicera med andra människor. Så om du bara vill så kommer du klara dig hur bra som helst. Men om du är blyg så funkar ju både Jäger och bira!

Senast ändrad:
Ang Språket Utomlands!
Ja i alla svenskorter klarar du dig fint med bara engelska.. nästan med bara svenska för den delen också..
i de mer brittiska orterna (i frankrike mm) är engelska ett måste.. o i de minsta måste du ju prata det lokala språket (franska, tyska mm)....

Bara o läsa på om de olika orterna så ser du ju va som passar dig...
Personligen tycker jag det e meningslöst att åka utomlands för att hänga me svenskar (då kunde man ju lika väl stannat hemma?) så ja valde en brittinvaderad ort i frankrike - Tignes =)

Ang Språket Utomlands!
ahh klart man är framåt :) fattar också att det ska vara lite svårt å konstigt :P
Men man vill ju inte att d står som frågetecken vad man än säger hehe :P Om ni fattar

Ang Språket Utomlands!
Jag va själv jävligt orolig när jag skulle jobba min första säsong som skidlärare i USA. Anledningen var att jag på gymnasiet fick IG i engelska, tyska och till och med svenska! Alltså, jag kan inte språk och nu skulle jag stå i centrum och förklara saker på engelska 7 timmar/dag. Det tog 1-2 veckor sen drömde jag på engelska. Man kommer in i det sjukt snabbt. Och alla förstår om man säger fel ibland. Svenskar är ju dock 10000 gånger bättre på engelska än t.ex. tyskar, fransmän och italienare.

Ang Språket Utomlands!
så allt ordnar sig om man kan engelska, men tyskar och fransmän är ju så äckligt stolta över sitt språk!! dom dubbar ju tom nya filmer, vilket är sjuuuukt!

Ang Språket Utomlands!
ekdahl sa:
så allt ordnar sig om man kan engelska, men tyskar och fransmän är ju så äckligt stolta över sitt språk!! dom dubbar ju tom nya filmer, vilket är sjuuuukt!
Tacka dem för det! Detta är din chans att lära dig spràket samtidigt som du ligger i tv-soffan och chillar. Ge dig bara fan pà att se tysk tv och du kommer in i det ocksà! Fast det är segt i början ....men som Jockeski skrev, första veckan är jobbig sen blir det vardag.

Ang Språket Utomlands!
Säg Je ne parle pas francais så bli dom nog förvånade.

Ang Språket Utomlands!
Coolt att du lyckats skriva ett inlägg på svenska, om det enda språket du kan är engelska...

Bara en liten fundering!

Ang Språket Utomlands!
maaa :P fan alltid är d nått :P jag är ägd ;D Ahh k ´bara att pröva sig framåt ´då :D . Men ni har rätt i att d skall vara ett litet äventyr :) Fyll gärna på med fler historier Kul o läsa om :)

HA d!

Ang Språket Utomlands!
Ett litet tips bara. Om du frågar någonting utomlands på engelska, och svaret blir "Yes, OK" alt. "Oui, OK" alt. "Si, OK" så betyder detta påfallande ofta "Jag förstår inte ett skit av vad du säger."
För att undvika missförstånd bör du ställa frågor som man inte kan svara ja eller nej på.

Tillbaka
Topp