Angående sponsring igen...

• Trådstartare Trådstartare snosan_91
  • Start datum Start datum
S

snosan_91

Guest
Hej!

Jag gör en ny tråd då jag tror mina frågor blir besvarade bäst så..

Jag är en friåkare som faktiskt (!) behöver spons. Jag behöver spons för att kunna få tävlingsbidrag mm eftersom jag har svårt att betala resor, prylar mm. Jag är såpass bra att jag skulle kunna få en sponsor (tror jag iaf)

Till frågan då: Ska jag söka sponsor eller söker de mig? jag är inte på så många tävlingar eftersom jag ej har råd men de tävlingar jag varit på har gått bra!. Om de inte får syn på mej, hur ska jag då gå till väga för att få en deal? När är bäst att söka spons?

Jag vill inte att folk svarar så som: "vrf måste du ha sponsor?" "är du wannabee eller" "åk å ha kul ist för att söka sponsor" "Jävla tjat om sponsorer"
Jag tycker sådana svar inte bör skrivas utan vill ha RIKTIGA svar!! Jag har jättekul när jag åker :) :)

Tacksam för svar!

EDIT: visste inte vilken kategori som var bäst för detta ämne ^^,

MVH: Johan

Senast ändrad:
Du är 91;a och vill bli sponsrad friåkare.
Snackar vi jibbing eller stora berg nu?

Vad har du varit på för tävlingar? Jag är själv mer intresserad av friåkning än park och skulle vilja tävla men har inte hittat några tävlingar.

Nej exakt, undrar också lite villka tävlingar du kört och att du dessutom placerat dig bra.
Åk upp till NM i slutet av säsongen, kicka ass och kör galet så du syns. Funderar själv på att åka dit och tävla nm bara för skojsskull, men har varken skidor eller pengar för det nu...

Säger som vanligt:

Spons och tävlingar hör inte alltid ihop.. Ge bra reklam, prata med folk, låt folk pröva grejor m.m är oftast viktigare än att tävla. Har nog sålt mera skidor på att folk har prövat mina saker än de flesta andra åkare som är halvkända och får grejor. Här ett mail från våran teamchef i USA som förklara det ganska bra

Regarding your question about what is usually done for team riders, it
seems to
vary actually.

An ideal team rider is one that helps you sell kites. This can happen in a
number of ways.
Sometimes, riders sell kites just because they are very good riders, but the
best team
riders are not only good riders, but can also spread the information on the
beach about
the gear, help fix problems, tell people where to go to buy ***** kites, let
people try the
new kites, etc.

Really this just depends on what you think will help you sell more kites. Is it
having a
team rider who wants to go train in Brazil for 6 months a year? Probably not
unless they
are VERY good, or spend the other 6 months helping you sell kites at home in
Sweden.

Long story short, you know what would work best in your market. Is it best to
give
someone who is at the beach every day extra kites so they can let people try
them? Is it
more valuable to have a rider that is better than everyone else? Is it a good
option to
sponsor a guy who "has the loudest voice at the beach"? All of these things
make up a
good team rider, and it is up to you which person that is.

Och sen màste jag hàlla med de andra vad tävlar du i?

//H

Senast ändrad:
du måste kunna visa upp lite tävlingsmeriter..
dom sponsrar ju dig för att dom vill synas, alltså måste du synas för att få sponsorer.. och då är en del av det hela att visa upp dom på tävlingar..
sen så måste du ta för dig.. alltså visa intresse och vara en sjysst snubbe..

sök kontakt med företagen! maila eller ring dom.. och så får du förklara varför du behöver sponsorer och vad dom kommer tjäna på att ge dig pengar eller prylar..

lycka till med sökandet! :)

Att du inte har pengar är väl inte att skylla på! Gör som vanliga osponsrade åkare och jobba under din lediga tid så du kan få åka till tävlingarna och synas och framförallt ha roligt. Det finns inget som är gratis här i livet och om du vill upnå dina drömmar så får du kämpa för det.

mvh/ Sebastian

(Med reservation för predikning)

Vad finns det för big mountain-tävlingar för folk som är runt 15 år typ? Eller kan man vara med i alla tävlingar oavsett ålder?

Jo, jag tror nog man kan vara med i alla tävlingar (big mountain) oavsett ålder bara du har mamma & pappas underskrift samt betalar tävlingsavgiften om det är sådan. Är vell oftast inte riktigt samma sak som "JOI" i åre där bara dom bästa tutar och kör.

NM t,ex är vell fritt fram för alla?

Snosan! Om du tycker att du är tillräckligt bra så är du det! Låt inte några dryga jävlar på något forum som tror att de klarar av allting mycket bättre än alla andra lägga krokben för dig! Du har en dröm och ett mål kämpa för det och låt ingen annan sniken jävel säga åt dig att du inte klarar av det. Sikta mot stjärnorna så når du förhoppningsvis trädtopparna.
Ang sponsor, ligger mycket i det mailet som Hasse bifogade. Skulle nog säga att dte är större chans att du fixar ett jobb som du lägger ett par timmar på varje vecka. Du får mer pengar genom det än du får genom sponsor. Sen om du är tillräckligt bra, som du nog är så kommer sponsorerna komma av sig själv. Men du ska även veta att många av de bästa skidåkarna inte lever på sina sponsorer. Det där är en idyll som vår allas hjälte "not" John Olsson har skapat. Det är inte så verkligheten ser ut... Men keep it up. Om du blir slagen så är det enda som räknas hur lång tid det tar för dig att resa dig. Så upp and going så fixar du det!

Ps. vart bor du?

Här är va jag tror:

Det är nog rätt så svårt på snudd till omöjligt att bli sponsrad Friåkare(BM) kring 16.
Jämför man resultatlistor mellan park och BM tävlingar blir nog medelåldern inte speciellt lik.
Det är väl kanske inte helt lätt att synas uppe på ett berg heller så du får väl helt enkelt tävla. Eller skicka in filmer till sponsorer etc. Va har du kört för tävlingar?

snosan_91 sa:
Jag behöver spons för att kunna få tävlingsbidrag mm eftersom jag har svårt att betala resor, prylar mm. Jag är såpass bra att jag skulle kunna få en sponsor (tror jag iaf)
Det är inte många i Sverige som får pengar så det är nog bara att glömma direkt. Dessutom så är du i ett moment 22, du säger att du inte har råd att ta dig någonstans, men om du inte tar dig till tävlingar/fotoshoots etc så kommer du aldrig att synas.

Så antingen jobbar du ihop pengarna(studera funkar också, tack csn) eller så får du lägga ner drömmarna om sponsorer.

Kan väll säga så här. Min kompis Jens Kahlström kom trea i winter jam för BMX åkare, han blev igår uppringd av vad jag har hört ett engelskt klädföretag och blev då erbjuden sponsorkontrakt. De ger honom cykeldelar, kläder och prylar. De kanske, då bara kanske kommer att betala hans resor till tävlingarna och de tävlings avgifterna. Han är ändå en av de bästa i sverige. Så sponsor är inte bara en dans på röda rosor. Sen när du väl har fått sponsorkontrakt är det nog ett jävla jobb och förväntan på prestering. Du ska alltid synas, tävla och hålla igång. Bära upp sponsorns märke och grejer. Det heter inte "ingenting är gratis" för intet.

Jag skulle också behöva spons men inte i park, jag suger i park.
Jag funderar på att trappa ner hopp och sånt för att stärka min skicklighet i pisten, det är där som jag är absolut starkast.
Är det enklare att få spons som portnötare och andra pisttävlingar än att bli sponsrad inom jibbing?
Inom snowboardåkningen alltså...

I need money to ride....

Det hör vell inte riktigt hit Mohlkert, dessutom kör han ju BMX och är en av dom BÄSTA i Sverige. Sen förstår jag inte riktigt "Så sponsor är inte bara en dans på röda rosor.". Vad är inte en dans på röda rosor för honom, det låter som en jättebra deal han fått?

Men sen stämmer det ju att man måste prestera och bära upp grejer, var det inte på något av det viset Niklas Karlström blev av med någon av sina sponsorer? Han började åka för att ha skoj, och hade väl då inte lika stora mål med tävlingar m,m heller...

Antar att du cyklar med oss ikväll SverigeTomten, men tror inte det finns mycket pengar att hämta i alpin Snowboard om du nu inte är lika duktig som Anja Persson på det (fast bräda).
Kör du där emot alpint i klubb, har jag fått en känsla av att man ganska enkelt kan kamma hem något "b-kontrakt" med typ fischer, poc och annat?

Senast redigerad av en moderator:
Inom alpintävlingsskidåkning är det ganska lätt att få A-kontrakt om man är hysfad. Då får man skidorna för halva priseet. Dock inte parkskidor.

men c'mon grabben har ju inte ens svarat på om han åker stora berg eller vad? friåkning är ett brett
begrepp.

Som sagt: rent cash i handen får mycket få, men grejer o grunkor kan nästan vem som helst få me
lite tur.

Om du är tillräckligt bra märker sponsorerna dig, annors är mitt tips att filma in videomaterial som
bevis på dina talanger.

snön tar ju slut :'c

Senast ändrad:
Det känns ganska uppenbart att det är stora( eller små för den delen)berg som gäller för trådskaparen. Du får väl tävla etc som alla säger men det är nog väldigt få 91or som har spons inom den kategorin.

Hej igen!

Har fått spons från (globe oxå, fast inte samma kategori. B-spons) eastpack nu :) Har tävlat 3 ggr i alperna i år. senast för 2 veckor sen där jag slutade på en fjärdeplats.

btw. Ni som undrar så är globe inte för skidor dåra ;P

Hade!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp