Angående vikt på skidor

AndreasXPS

Medlem
Angående vikt på skidor
Joo jag undrar vilka för/nackdelar en jibbskida som väger mycket respektive lite, är det lättare att hoppa med lättare skider, eller blir det stabilare att hoppa med tyngre?
Mycket tacksam för svar.

/Andreas

Angående vikt på skidor
Jag ser inga fördelar alls med ett par tyngre skida när det gäller jibbing, lättare snurrar man snabbare med hoppar högre etc etc, en tung skida blir bara klumpig.

Angående vikt på skidor
Men lättare skidor brukar ju ofta vara mjuka och fladdriga. En skida som väger mer är ofta stabilare. Så om man vill ha en skida för hela berget får man nog räkna med lite vikt.

Angående vikt på skidor
som motvikt så går inte en tung skida sönder lika lätt, såvida inte skidtillverkaren har optimerat träkärnan och resten av materialet för att vara lätt och samtidigt uppfylla kvalitet (armada som exempel).
En tung skida fladdrar inte heller lika mycket som föregående talare skrev. I praktiken innebär det att du kan åka nerför väggen i Hundfjället och landa 30 metershopp, båda baklänges.

Senast ändrad:
Angående vikt på skidor
Okej, jag kör just nu på ett par Head mojo 70 och jag tycker dom är ganska stabila "tunga" eftersom jag bara har erfarenhet utav 2 sorts skidor så vet jag inte om de är tunga eller lätta i jämförelse med andra, vad är dom?

/Andreas

Senast ändrad:
Angående vikt på skidor
AndreasXPS sa:
Okej, jag kör just nu på ett par Head mojo 70 och jag tycker dom är ganska stabila "tunga" eftersom jag bara har erfarenhet utav 2 sorts skidor så vet jag inte om de är tunga eller lätta i jämförelse med andra, vad är dom?

/Andreas
Eftersom Mojo 70 är en Juniorkida skulle jag tippa på att dom är ganska lätta och mjuka.
Körde med dom för några år sedan när dom heter Mad_trix JoJo och då var den ialafall lätt, och ganska mjuk..

Angående vikt på skidor
Okej, men jag körde med ett par Dynastar Trouble Maker förut och dom var riktigt mjuka, de jag har nu är hur stabila som helst iaf om man jämför med den förra skidan jag hade den fladdrade mycket och känndes inte alls rolig att dra på snabbt med i backarna..Jag är riktigt nöjd annars med min Head Mojo skida=)

Någon som har erfarenhet utav den nya Head Mojo 80 skidan, funderar på att köpa den så jag kan ha 2 skidor att åka med i vinter...

Tillbaka
Topp