Anländer Zürich, men sen då?

HellyH

Ny medlem
Hittade en billig flygbiljett v 10 och tog chansen, men nu måste vi välja ort också.

Kan någon rekommendera (och motivera) vilken ort vi ska ta oss till med utgångspunkt från Zürich? Vi gillar off pist och bor gärna i en ort där det är mysigt att hänga (gillar t.ex La Grave / La Chaumine men vill testa nått nytt).

Ska man hyra bil eller är tåget smidigt? Om man vill kunna åka till olika orter under veckan, var är det smidigt att bo då?

Zermatt, Andermatt, Engelberg ...eller något annat som jag inte känner till kanske?

Jag gillar Chamonix om ni vill ha mycket fint off-pist, en riktigt fin dag vid glassiärerna där är oslagbart. Har inte hittat finare off-pist(Aiguille du Midi och Grands Montets ). Det är väl ganska lätt att ta sig från Zurich till Chamonix, Jag vet att schweiz har ganska bra järnvägssystem så om man tar sig från zurich till Geneve så ska de gå en del bussar till Chamonix. Vi åkte buss direkt från Genevé till Chamonix förra året det tar ca 1-2 timmar beroende på trafik osv. Sen är ju Zermatt och Andermatt riktigt fina ställen också men jag har inte varit där på väldigt länge så jag har inte riktigt koll.

Att hyra bil vore annars rätt shysst speciellt om man ska till Chamonix så man slipper ta skidbussarna till de olika liftsystemen och då är det ju inga problem att ta sig till Chamonix då vägarna är rätt shyssta faktiskt.

Från zürich är det smidigt att ta sig till exempelvis Engelberg och St Anton... 2-3 timmar med tåg. Båda två är toppenställen, om du frågar mig. Chamonix vet jag inte, men det är nog en bit till. Kolla http://sbb.ch så är det bara att söka ; o)

Tja och tack till er båda. Har varit endel i Chamonix och i många andra Franska skidorter också så jag håller absolut med.

Gör ett tillägg till min första fråga genom att säga att jag vill ha tips i Schweiz eftersom jag är helt nybörjare på det lansdet. Gärna ett ställe man når inom 3 timmar bil/buss/tåg från Zürich.

får se vad jag får för råd nu :)

Drygt 14 mil från Zürich till Flims/Laax. Trevligt ställe med bra pister och goda möjligheter till bra offpist när förhållandena är rätt.

Kolla in Viamichelin på länken nedan. Det är välidgt tätt mellan skidorterna. Med hyrbil är ni fria att åka till nytt ställe varje dag om ni vill.
http://www.viamichelin.com/viamiche...onso=5.6&carbCost=1.3&dtmDeparture=27/01/2008

Det är inte heller speciellt dyrt att hyra bil i Schweiz och bensinen är billigare än i övriga länder i Alperna.
Hyrbil kan med fördel bokas av Autoeurope.se http://www.autoeurope.se/

Amex sa:
Jag gillar Chamonix om ni vill ha mycket fint off-pist, en riktigt fin dag vid glassiärerna där är oslagbart. Har inte hittat finare off-pist(Aiguille du Midi och Grands Montets ). Det är väl ganska lätt att ta sig från Zurich till Chamonix, Jag vet att schweiz har ganska bra järnvägssystem så om man tar sig från zurich till Geneve så ska de gå en del bussar till Chamonix. Vi åkte buss direkt från Genevé till Chamonix förra året det tar ca 1-2 timmar beroende på trafik osv. Sen är ju Zermatt och Andermatt riktigt fina ställen också men jag har inte varit där på väldigt länge så jag har inte riktigt koll.

Att hyra bil vore annars rätt shysst speciellt om man ska till Chamonix så man slipper ta skidbussarna till de olika liftsystemen och då är det ju inga problem att ta sig till Chamonix då vägarna är rätt shyssta faktiskt.
fan vad glassigt med glassiärer

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp