[Annons] Re-Adventure - början på en ny era?

Redaktionen

Aktiv medlem
Readventure__DSF2479-1000x1000.jpg

Kicki och Jenny, där har ni namnen på två skid-, och äventyrsälskande kvinnor. Det är också namnen på grundarna och ägarna av det hajpade second hand-konceptet “Re-Adventure”. Så numera kan både Kicki och Jenny även addera “entreprenörer” på sina visitkort. 

Läs hela artikeln:

Är väl samma koncept som tracks recycle i Göteborg, som grundades så tidigt som 2017?
Fint att det finns liknande butiker på flera håll. Jag har köpt och såld en massa hos tracks recycle.

Mountain Recycle i Åre ger 70 % av försäljningspriset när varan är såld. Bra när man inte orkar sälja på de vanliga sajterna.

När second hand ska kommersialiseras uppstår alltid samma problem. Att ha låga omkostnader för att kunna lägga sig på en prisnivå som gör det värt för konsumenten att köpa begagnat.

Genom att etablera två butiker i centralt läge undrar jag om det är grundarnas ego'n eller lönsamheten i affären som väger tyngst?

Så här ett år senare är den ena butiken bommad och siffrorna är säkert lika röda som senaste bokslutet. Jag är medveten om att artikeln är sponsrad men vi får se hur bra Pelz spåkula verkligen är.

1774197900578.webp

Jag har varit inne i butiken vid ett par tillfällen och det är på tok för dyrt för att vara second hand och servicen var lite sisådär. Det hade varit kul med ett second hand koncept som funkar men detta lär inte vara ett sådant. Hoppas jag har fel men ...... Håller inte med artikelförfattare Pelz, tror snarare att dom inte överlever 2026.

Så här ett år senare är den ena butiken bommad och siffrorna är säkert lika röda som senaste bokslutet. Jag är medveten om att artikeln är sponsrad men vi får se hur bra Pelz spåkula verkligen är.

Visa bilaga 44786

Jag har varit inne i butiken vid ett par tillfällen och det är på tok för dyrt för att vara second hand och servicen var lite sisådär. Det hade varit kul med ett second hand koncept som funkar men detta lär inte vara ett sådant. Hoppas jag har fel men ...... Håller inte med artikelförfattare Pelz, tror snarare att dom inte överlever 2026.
Tracks recycle i Göteborg finns kvar och lever gott. Gillar konceptet. Säljer och köper en hel del där. Klart lite dyrare än på blocket. Men man har urval,kan prova osv. Sen har de även börjat testa skalplagg för täthet, som såklart är grym.

När second hand ska kommersialiseras uppstår alltid samma problem. Att ha låga omkostnader för att kunna lägga sig på en prisnivå som gör det värt för konsumenten att köpa begagnat.

Jag är mer inne på denna linje. Det vore bättre att få igång en privat beg-marknad med riktigt låga priser så att det blir snurr på omsättningen.

Så funkar det t ex i Australien där det mycket av det som går vidare begagnat antingen ges bort till den som vill hämta eller som är tydligt ”priced to sell”. Garage sales etc är vanliga. Ger stort utbud av beg.varor och det går snabbt och enkelt att få iväg sina gamla prylar utan jobbigt tidsödande snack om pris och skick. Vilket dessutom ger en viss prispress på delar av det splitter nya utbudet. Funkar iofs bäst i närområdet och inte när/om saker måste skickas.

Prissättningen är det stora problemet samtidigt som jag fattar att man måste ha lite marginaler. Men då är det ju så att den som är beredd att betala 2-3000 kr för en begagnad skidjacka sannolikt har råd med en ny. Och apropå marginaler kan man ju fråga sig hur dom har tänkt med butik med toppläge i city.

Nu har jag förstås inte kollat hela deras sortiment men stora delar av det jag kollat kostar i begagnat skick lite drygt samma som man kan förvänta sig att det kostar nytt på rea.

Och vissa grejer är ruskigt märkligt prissatta. Eller vad sägs om ett par skidbyxor från outlet-varumärket Cross för 1200 kr, ett väääldigt välanvänt stormkök för 450 kr eller sunkiga och välanvända Nike-sneakers för 850 resp 950 kr. Dom nämnda skidbyxorna har mest sannolikt inte ens kostat 1200 kr som nya.

Prissättningen är det stora problemet samtidigt som jag fattar att man måste ha lite marginaler. Men då är det ju så att den som är beredd att betala 2-3000 kr för en begagnad skidjacka sannolikt har råd med en ny. Och apropå marginaler kan man ju fråga sig hur dom har tänkt med butik med toppläge i city.

Nu har jag förstås inte kollat hela deras sortiment men stora delar av det jag kollat kostar i begagnat skick lite drygt samma som man kan förvänta sig att det kostar nytt på rea.

Och vissa grejer är ruskigt märkligt prissatta. Eller vad sägs om ett par skidbyxor från outlet-varumärket Cross för 1200 kr, ett väääldigt välanvänt stormkök för 450 kr eller sunkiga och välanvända Nike-sneakers för 850 resp 950 kr. Dom nämnda skidbyxorna har mest sannolikt inte ens kostat 1200 kr som nya.
Då.är det nog fel på deras prissättning. Och även urval av prylarna de tar emot.
Här på tracks väljs det bort allt som är för sliten eller sunkig. Ganska ofta även det som är för lågprisigt. Tanken är att det ska vara högkvalitativa prylar i bra skick. Själv köper jag en del ullprylar (t shorts, långärmat osv) till ungefär halva priset. Som är ut ärkt, tycker jag. Köpte en skaljacka för några år sen. Bra, men använd skick. 3L Norrönna. Kostade 3000 spänn då,. Klart det är det pengar. Men en 3L norrönna jacka kostar en bra bit mer, även på rea.
Så jag tror marknaden och behovet finns. Men det går knappt runt med grejor från billig märken.

Tillbaka
Topp