Ännu en Hjälp-med-Videokamera-tråd!

• Trådstartare Trådstartare effeh
  • Start datum Start datum
E

effeh

Guest
Hej,
Har bestämt mig för att köpa en videokamera.
Jag har en budget på 5000kr(ungefär, nån tusenlapp upp kanske inte skulle vara omöjligt om det är ett absolut måste).
Jag kommer att filma Skidåkning men även små delar sommarsport såsom studsmatta osv.

Jag har tittat på Sony DCR-SR32E men undrar hur bildkvalitén blir.

Jag undrar hur bra kamera man måste ha för att få den kvalitén som vi ser i Skidfilmer.

Är det någon som vet en bra kamera som skulle passa mina behov?

MVH / e.

ok, kan man få skidfilmskvalite med någon kamera runt 5-7k?

ok, hur mycket pengar är det minsta man kan lägga ut för kamera med skidfilmskvalite?

Nu ser vi till att svara lite vettigare i trådarna. Rensar i tråden då 9/10 inlägg INKLUSIVE trådskaparens inlägg är helt meningslösa.

Vet inte om det behövs en 30 tusen kronors kamera för att göra skidfilm. Finns en hel del filmer som
har filmats på enklare kameror och som sedan lanserats på DVD. Dock så är det så att om du ska ha
riktigt bra kvalitet, bättre än 90 % av alla skidfilmer som säljs, räcker inte video utan du måste upp
på minst 16 mm nivå. HDV, XDCam, DVCPRO-HD mm i all ära. Dom kan alla intepolera bilden til
1080 så de kan kalla sig för HD format med en skarp bild, men när man ska färgkorra materialet
spricker det värre än DV-Cam material. Börja med en enkel kamera och lär dig filma, exponera rätt
och redigera. Finns tillräckligt med exempel på folk som köper en dyr kamer utan att ha koll på att
filma och redigera. Om du vill komma undan billigare rekommenderar jag att du kollar upp begagnade
Sony PD100, 150 eller 170. Stora och tunga, men levererar bra resultat om du kan hantera den. Vet
dock inte om de är inom din budget.

John

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp