Ännu en köprådstråd

Henrik-H

Medlem
Ännu en köprådstråd
Hej.

Tog upp det där med skidåkningen igen för några år sedan. Sen har det gått fort och åker nu numer 3-4 veckor per år i Åre. När ungarna var små kördes det mest pist, och jag skaffade då ett Racetigers som jag fortfarande är nöjd med. Numer ska ungarna väldigt ofta köra i skogen, och där är kanske Racetiger det bästa/roligast. Har då kommit fram till att det kanske borde skaffas ett par skidor till.

Jag är 190 och väger ca 100 kg. I pist är jag nog vad som kan kallas en ”bra åkare-aggressiv” men vid sidan av minst sagt ringrostig.

Började tänka ca 100 mm, typ Nordica Enforcer, men när jag tänkt en gång till (minst) och framförallt när jag redan har en pistskida, kanske ytterligare bredd, typ Soul 7 eller Qst106, eller kanske Rustler 10 eller 11. Dvs mer freeride/offpist inspirerad all-mountain skida. Ja, jag vet att jag borde pröva, men internet-priserna gör att jag hellre köper från Tyskland.

Hursomhelst, tips mottas.

Ännu en köprådstråd
Har bara provat Rustler 11, i pist med trevliga snöhögar. Gillade den skidan skarpt, den fixar allt i pisten och helt säkert allt vid sidan av.
Du kan nog köpa vilken som av dom du listade upp. Du åker oavsett in dig på dom du köper. Jag köper hellre nått med bra rabatt och byter oftare.

Ännu en köprådstråd
GoranC sa:
Har bara provat Rustler 11, i pist med trevliga snöhögar. Gillade den skidan skarpt, den fixar allt i pisten och helt säkert allt vid sidan av.
Du kan nog köpa vilken som av dom du listade upp. Du åker oavsett in dig på dom du köper. Jag köper hellre nått med bra rabatt och byter oftare.
Lite samma som jag är inne på, tillräckligt bra till bra pris.

Har också kollat på Extrem, men priset är lite avskräckande, säkert bra, men är det värt pengarna?

Sen har jag lite funderingar på om Soulen är lite för mjuk när man väger som mig.

Ännu en köprådstråd
Henrik-H sa:
Har också kollat på Extrem, men priset är lite avskräckande, säkert bra, men är det värt pengarna?

Sen har jag lite funderingar på om Soulen är lite för mjuk när man väger som mig.
Extrem är svensktillverkade skidor av riktigt hög kvalitet så det är ofrånkomligt att det kostar mer än framförallt kinaproduktion från större märken. Mig veterligen säljs Extrems skidor inte billigare någonstans utomlands så vill man komma undan billigt är det antingen begagnat eller någon form av säsongsslutsrea på vårkanten som gäller. För dig skulle jag dock säga att Reload 108 med största sannolikhet är ett bättre alternativ än 2nd 108 med tanke på din vikt.

Soul blir för mesig för dig om du är skapligt driven tror jag. Rustler 11 är ett betydligt bättre alternativ, i alla fall om man gillar en lite mer traditionell bredlaggsbalans och känslan av en relativt robust och välbyggd träsandwich. Reload känns liknande i konstruktionen, men har rejält mycket mer rocker och har en shape som man brukar benämna som mer modern, även om det inte handlar om modern och omodern egentligen, utan snarare om hur långt från en klassisk spannad skida tillverkaren har valt att gå.

Ännu en köprådstråd
Många av sådan här trådar brukar bara sluta, utan man får reda på vad som hände. I mitt fall blev det ett par Salomon Qst106 med Marker Griffon från Sport Bittl, beställde i måndags och de kom idag, fredag i samma vecka. Kostade 508 euro, och att handla därifrån var lika smidigt som vilken större sportkedja som helst här i Sverige, men jag sparade drygt 2000 spänn.

Anledningen till att jag köpte det jag köpte: internet-spanande, så bra grejer till så lågt pris som möjligt. Ingen Shift-bindning frågar sig kanske någon? Nä, med mindre barn såg jag ingen anledning till det. Mitt enda råd är att köpa utrustning efter man ska nyttja det till, och jag tror Qst:erna kommer funka alldeles utmärkt att köra off-pist med ungarna i än så länge lugn terräng. Men visst, jag var nära att växla upp till Extrem eller något lite mer obskyrt amerikanskt märke med, men till slut styrde plånboken.

Tillbaka
Topp