Ännu en längdhjälp fråga - EXTREM PROJECT 100, 165 eller 172? ---> Blev Rossignol SIN 7 :)

hajtand

Ny medlem
Ännu en längdhjälp fråga - EXTREM PROJECT 100, 165 eller 172? ---> Blev Rossignol SIN 7 :)

Har kliat upp en kal fläck på huvudet över vilken längd jag skall välja på dessa Allmountainskidor... 165 eller 172!?
Är 170 cm och väger 67 kg, (kille) ganska god och orädd offpist åkare.

Magkänslan säger 172, men vad säger er spontana känsla, uppskattar all feedback jag kan få ;)

(Ps. Använt Freerides tabellhjälp men är ändå osäker)

Senast ändrad:
Håller med ovanstående, det är en grym skida och du kommer bara bli besviken om du ska köra på kortare än 170.

Gå inte kortare än 172, du kommer bara att ändra dig.....case closed!!

Borde du inte fråga om 179 eller 186!
Och svaret är "Gå på 179 eftersom du föredrar kortare skidor"

165 är endast tillgänglig som ännu mjukare dammodell, varför titta på den öht?
Jag säger 179, vilket för mig fortfarande känns kort för "ganska god och orädd offpist åkare".

Känns lite som vi blivit trollade i denna tråd?

JL76 sa:
Jag säger 179, vilket för mig fortfarande känns kort för "ganska god och orädd offpist åkare".

Ska man börja spekulera i alternativa längder behövs betydligt mer info. Om "allmountain" i detta fall innebär en hel del pist och lite offpist ibland tycker jag 172 är en alldeles ypperlig längd. Om "allmountain" betyder ingen/mycket lite pist, men alla andra delar av berget kan det vara motiverat att gå längre. Om det inte är tänkt som en "seriös" turskida, i vilket fall det är stökigt med längre skidor.

Den lilla detaljen är väl att jag personligen tycker att för både fall 2 och fall 3 skulle det primärt tittas efter andra skidor (bredare resp. lättare), varför jag har utgått från att det som frågas efter är en skida av kategori 1.

Vattendroppe sa:
JL76 sa:

Ska man börja spekulera i alternativa längder behövs betydligt mer info. Om "allmountain" i detta fall innebär en hel del pist och lite offpist ibland tycker jag 172 är en alldeles ypperlig längd. Om "allmountain" betyder ingen/mycket lite pist, men alla andra delar av berget kan det vara motiverat att gå längre. Om det inte är tänkt som en "seriös" turskida, i vilket fall det är stökigt med längre skidor.

Den lilla detaljen är väl att jag personligen tycker att för både fall 2 och fall 3 skulle det primärt tittas efter andra skidor (bredare resp. lättare), varför jag har utgått från att det som frågas efter är en skida av kategori 1.
Men när valet stod mellan 165 och 172 som de är enda längderna för dammodellen men TS är kille får jag för mig att TS tittat på fel modell eller inte är så god och orädd åkare som han vill tro (freeride längdguiden anger ju 180-185 i detta fall). Eller trollar.
Jag tycker mer info behövs oavsett, varför just dennna skida, var ska åkas mest och varför ens fundera på 165 till att börja med?

Hej,

http://www.skistore.se/sv/home-skistore/11822-extrem-project-100-27371.html#
enligt länken kan man faktiskt välja 165 på killmodellen.

Jag är en orädd åkare därmed inte sagt att jag är en expert, mer en idiot.
Tabellen gjorde mig osäker för tycker 185 är "far to long"

Det är nu solklart att jag skall välja 172, speciellt när ni blir arga på mig för att äns funderar på 165 ;)
Väljer Extrem skidan då jag åker med många olika typer av skills, i Serre körde jag
dessutom offpist med ett par head Monster 78 å klarde mig hyffsat.

Tack för all feedback!

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Jag kan utifrån din sits känna igen mig ganska mkt.

I carvingtidens begynnelse körde jag med Atomicx supercross serie. Sedan bytte jag ut den och införskaffade mig ett par slalomracer, vilka jag tröttnade ganska fort på.
Därefter köpte jag mig ett par Patrioter från Extrem, längd 171. Därefter har jag bara köpt längre och längre skidor. Har och har haft flertalet skidor från just Extrem. Mina kortaste är Patriot 171 cm.
Nästa år kommer jag troligtvis att införskaffa ett par nya Patrioter som är runt 180 cm. 171 är enligt mig på tok för kort och är man någorlunda duktig växer man ur dom ganska fort. Är skidorna främst tänkt för pist och lite utanför hade jag ändå valt runt 180 cm. Mina 171 cm känns ganska korta, tom i pist.
Jag väger 78-79 kg och är 170cm lång (kort).

För närvarande åker jag på ett par Butchers Hook 186 cm. Inom kort blir det dock ett par Project O, LDE version ;)
Väntar frenetiskt på ett spännande paket inom kort...

Må bäst

G

Tack för alla svar! Klickade hem ett par Rossignol SIN 7 172. med binningar å frakt för 3500 från xspo.de!
Priset gjorde att jag inte va så rädd för att välja fel;)

Nu blir det Hemsedal v.3 med massor av snö, skall bli kul att prova!!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp