Ännu en tråd om nya skidor

• Trådstartare Trådstartare Jk
  • Start datum Start datum

Jk

Medlem
Jag skulle behöva lite hjälp med vilka skidor jag ska välja, och vänder mig därför till er experter.

Den mesta tiden av åkningen spenderar jag i pisten, men nu på senaste tiden så har jag fått upp ögonen mer för offpiståkning och även parkåkning.

Idag åker jag på ett par uråldriga Atomic 9.26 hyper carbon beta carv nånting.

Info om mig:

Längd: ca 183 cm
Vikt: 65 kilo
Ålder: 21 år
Erfarenhet: Började åka skidor när jag var ungefär 2 år gammal, och åkte nästan varje helg ända till jag fyllde 15. Nu har jag dessvärre haft ett uppehåll till bara för ett år sedan.
Nivå: Jag åker i alla sorts backar, gröna som svarta, och har väl aldrig haft några större problem med det.

Jag åker främst i svenska fjäll, men har planer på att säsonga utomlands nästa år.

Hej, det finns ett stort urval lagg för den åkning du nämner.
För pist ligger trenden åt något bredare lagg med eller utan rocker, ca 80-100 mm under foten. Många av dessa går att ta ut i offpisten också med acceptabelt resultat. Däremot knappast optimala för park (...har tyvärr för liten erfarenhet där!) För offpist finns ett antal riktigt breda skidor 100-125 mm under foten, rocker i olika utföranden är mer eller mindre standard. Ett antal av dessa går att åka pist med också, inte optimala för det men det lär funka.
Frågan är vad du åker mest?

Surfa runt och kolla lite i FR prylguide och du bör få en hyfsad uppfattning om det aktuella utbudet
Dom Atomic 9.26 du åkt på är ett par rätt ordinära carvinglagg från början av 2000-talet. Det har onekligen hänt en hel del sen dess!

Din fråga är väldigt generell, därav det lite tråkiga svaret.

Vänligen,
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Hej, det finns ett stort urval lagg för den åkning du nämner.
För pist ligger trenden åt något bredare lagg med eller utan rocker, ca 80-100 mm under foten. Många av dessa går att ta ut i offpisten också med acceptabelt resultat. Däremot knappast optimala för park (...har tyvärr för liten erfarenhet där!) För offpist finns ett antal riktigt breda skidor 100-125 mm under foten, rocker i olika utföranden är mer eller mindre standard. Ett antal av dessa går att åka pist med också, inte optimala för det men det lär funka.
Frågan är vad du åker mest?

Surfa runt och kolla lite i FR prylguide och du bör få en hyfsad uppfattning om det aktuella utbudet
Dom Atomic 9.26 du åkt på är ett par rätt ordinära carvinglagg från början av 2000-talet. Det har onekligen hänt en hel del sen dess!

Din fråga är väldigt generell, därav det lite tråkiga svaret.

Vänligen,
Eder,
Ace DG
Hej och tack för svar :)

Mest piståkning kommer det bli, så det är det som är prio ett. Men jag vill ändå inte utesluta park och offpist helt.
Jag ska kolla runt lite i prylguiden som du tipsade om.

MvH
Jk

Inte lätt att få något som är bra på allt men dessa kanske skulle kunna funka för dig Extrem Project 100
Har själv inte provat dom själv ännu.

Nitrogendykare sa:
Inte lätt att få något som är bra på allt men dessa kanske skulle kunna funka för dig Extrem Project 100
Bra tips. Kollat runt lite och ser att folk verkar väldigt nöjda med dom. Nackdelen är väl att dom inte är speciellt snygga. Men det spelar egentligen inte så stor roll. Helt klart ett alternativ.

Jk sa:
Nitrogendykare sa:
Bra tips. Kollat runt lite och ser att folk verkar väldigt nöjda med dom. Nackdelen är väl att dom inte är speciellt snygga. Men det spelar egentligen inte så stor roll. Helt klart ett alternativ.
Fast de ser klart bättre ut i verkligheten än på bild. Är rätt mycket metallic i grafiken som ser platt och tråkig ut på bilderna på nätet. Ett tips kan vara att kolla på dem i verkligheten innan man avfärdar dem pga utseendet.

En bild där man ser lite bättre hur de ser ut. Vet dock inte om alla kan se den.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/484355_10151155534296811_684524017_n.jpg

Finns ju en hel hög med skidor med runt 100 i midja med twintip som är helt ok i pist som borde funka.

Senast ändrad:
AndreasM sa:
Jk sa:
Nitrogendykare sa:
Fast de ser klart bättre ut i verkligheten än på bild. Är rätt mycket metallic i grafiken som ser platt och tråkig ut på bilderna på nätet. Ett tips kan vara att kolla på dem i verkligheten innan man avfärdar dem pga utseendet.

En bild där man ser lite bättre hur de ser ut. Vet dock inte om alla kan se den.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/484355_10151155534296811_684524017_n.jpg

Finns ju en hel hög med skidor med runt 100 i midja med twintip som är helt ok i pist som borde funka.
Ja kollar man på din bild så ser dom ju mycket bättre ut. Självklart ska jag kolla in dom i butik innan jag avfärdar dom.
Åker du själv på ett par? Och isåfall, vad tycker du om dom?

MvH

Jk sa:
AndreasM sa:
Jk sa:

Ja kollar man på din bild så ser dom ju mycket bättre ut. Självklart ska jag kolla in dom i butik innan jag avfärdar dom.
Åker du själv på ett par? Och isåfall, vad tycker du om dom?

MvH
Äger inga Project 100 och har inte åkt på dem heller. Så jag har ingen erfarenhet av annat än utseendet. Såg bilden på Åres facebook sida för en tid sedan.

Borde väl finnas nått i Rocker 2 serien från Salomon som kan funka också.

Körde skidor med 108mm midja i Pist i Lördags, blev helt klart positivt överraskad hur pass bra det fungerade. Iofs var pisten ganska mjuk men ändå. Känns helt klart värt att kompromissa bort lite pistegenskaper för att vinna stort i offpist egenskaper.

Project 100, ingen superkioskvältare jämfört med t ex Hendryx 917 186 cm, men helt ok, rätt allround, rockad, modern och fin! Tror inte du går fel.

Varför inte Extrem PT 188 cm, 17 m, svänger fint, lite mer pistinriktad...

/A

Senast ändrad:
Nya Rocker 2 serien ser riktigt fin ut!
Jag äger själv ett par rocker 2 i bredaste formatet; 122mm under foten, längd 184cm och jag tycker att dem funkar förvånansvärt bra i pisten, utan några större problem så länge det inte är stenhårt och isigt..
Så att med tanke på att 122orna funkar såpass bra i pisten borde någon av de lite smalare modellerna t.ex. 108an vara ett utmärkt val i ditt fall! Kolla in dem!

Tack för hjälpen allesammans. Jag ska kolla in era skidtips :)

Jag har en annan sak som jag undrar lite över, och det är ungefär hur långa skidor jag ska ha. Jag är normal-lång (183 cm) och smal (65 kilo). Ska jag ha lite längre skidor eller kortare pga min vikt?

säger du att det blir mest pist, gå inte på för breda skidor då. det blir grymt jobbigt om det är isigt eller dåligt underlag. det kan räcka med 85< om det är pist som gäller för det mesta. skulle rekommendera någon allround skida från Salomon eller k2! Har kört på ett par Salomon Shogun, grym allroundskida som verkligen duger till offpist om det blir av och den är rätt bred.

feeelixfreey sa:
säger du att det blir mest pist, gå inte på för breda skidor då. det blir grymt jobbigt om det är isigt eller dåligt underlag. det kan räcka med 85< om det är pist som gäller för det mesta. skulle rekommendera någon allround skida från Salomon eller k2! Har kört på ett par Salomon Shogun, grym allroundskida som verkligen duger till offpist om det blir av och den är rätt bred.
Kul att du föreslår Salomon Shogun. Jag satt precis och kollade på dom :) Helt klart intressanta.
Salomon rocker 2 verkar också helt okej. Nackdelen är ju att min kompis köpte ett par häromdagen, och man vill ju inte ha ett par likadana ;)

MvH

Senast ändrad:
Jk sa:

Jag har en annan sak som jag undrar lite över, och det är ungefär hur långa skidor jag ska ha. Jag är normal-lång (183 cm) och smal (65 kilo). Ska jag ha lite längre skidor eller kortare pga min vikt?
Du har en liten poäng, en tung person väljer generellt en längre skida, men det finns en mängd variabler. Fysisk status, åkskicklighet, typ av åkning, typ av terräng, etc. Du är visseligen rätt gänglig (183 cm/65 kg) men tvivelsutan vältränad(?) och ungdomligt rapp i kroppen(?), så enligt min åsikt går du aldrig under din egen kroppslängd på en all-mountainskida. Lång skida - bättre stabilitet - högre fart - och om du är i offpisten, bättre bärighet! Inget att fundera på!
Gillar f ö långa lagg själv... åldern, vettu!

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Jk sa:

Du har en liten poäng, en tung person väljer generellt en längre skida, men det finns en mängd variabler. Fysisk status, åkskicklighet, typ av åkning, typ av terräng, etc. Du är visseligen rätt gänglig (183 cm/65 kg) men tvivelsutan vältränad(?) och ungdomligt rapp i kroppen(?), så enligt min åsikt går du aldrig under din egen kroppslängd på en all-mountainskida. Lång skida - bättre stabilitet - högre fart - och om du är i offpisten, bättre bärighet! Inget att fundera på!
Gillar f ö långa lagg själv... åldern, vettu!

Eder,
Ace DG
Intressant. Det får nog bli ett par lite längre skidor, precis som du säger.
Var lite nyfiken på hur långa skidor jag åkte på nu, så jag gick precis och mätte. 180 cm ungefär verkar dom vara, men dom är ju somsagt ca 10 år gamla och renodlade pistskidor. Men som du skrivit ovan så lär ju inte längden vara något problem isåfall, med tanke på vad jag åker på nu.

MvH

Nu har jag funderat och det lutar åt att det blir ett par Salomon Rocker2 92, men nu är jag osäker på längden. 186 cm känns rimligt, men finns det någon anledning för mig att välja dom lite kortare (179 cm) ?

MvH

Snödjup

Tillbaka
Topp