Ännu en "vilka skidor" fråga...

KFranck

Ny medlem
Jag ser att ni får den här typen av frågor hela tiden, men nu när rean dratt igång så smått är det dags för nya lagg.

Jag letar efter ett par skidor som funkar i all sorts offpist, från puckel till bristande skare till puder och som även i nödfall går att jibba med.

jag är 185cm lång och väger 68kg. Har åkt sen jag kunde stå i princip och gjort en säsong i Österrike, så jag anser mig vara rätt bra på att åka.

Tack på förhand.

Hendryx Purple Haze 182 cm, Fat-pus D-Sender 184 cm. Bägge är grymma. Annars så har du Line Prophet 100 som är lite av en favorit skida..

//H

Tack för tipsen, återstår bara att hitta en bra deal på nån av dem :P

När jag ändå håller på och frågar, går det att fästa stighudar på feta skidor, och vad kostar hudar i den storleken?

Klart det går. Har ingen aning vad det kostar i Sverige. Här nere ligger det på runt 1200 kr...

//H

Jag skulle säga Line Prophet !
Kör själv på 90-modellen och tycker den är grym, men kör på ett par Line Prophet 100.
Dom är billiga att beställa från staterna nu också :)
Getboards.com och evogear.com har bra priser på Line. har själv beställt från en av butikerna.

Senast ändrad:
Lederallergie:
Jag kör på ett par Nordica Supercharger Blower och tycker att de funkar kanon i de offpistförhållanden som beskrivits. Är 3 cm kortare än du men samma vikt

Har tyvärr inte testat de skidor som Hasse rekommenderat, så jag har inget att jämföra med.

line prophet 100 skulle kunna vara ngt för dig iom fokus på alloverperformance men ändå en (ganska) bred twintipskida. har du bara lite fart och kraft så kan du nog till nöds jibba med den..

Hasse sa:
Hendryx Purple Haze 182 cm, Fat-pus D-Sender 184 cm. Bägge är grymma. Annars så har du Line Prophet 100 som är lite av en favorit skida..

//H
Hasse hurdan är d-sendern? Ska väl vara deras freeride comp skida? Så...tekniskt sett borde dom vara ett par spett?! Har inte flexat eller äns sett dom IRL bara alotta. Och dom kändes helt klart åkbara.

Puckel ... begränsningen för många av dagens feta skidor (som ovan nämnda) är deras kapacitet i puckel. En skida med midja på över 90 mm är inget vidare i puckeln. En bred skida skär fast mellan tajta pucklar.

Är puckelkörning något som priorieteras föreslår jag att du tittar på en betydligt smalare skida, med en midja på någonstans omkring 75 - 80 mm får du en skida som fungerar bra i puckel och , ja faktiskt även går att köra offpist på i de flesta förhållanden.

När du sedan får smak på det bottenlösa är det dags att investera i en riktig feting!

/MM

D-sender är sköna. Har bara åkt 1 dag än så länge men skall köra mer imorgon. A-lotta är sjukt grymma skidor. Lite jobbiga att köra pist med ibland tyvärr ;)

//H

Tillbaka
Topp