Anpassa Scott Voodoo pjäxor efter internetköp

Kallles

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett par Scott Voodoo pjäxor från Sport-conrad. Behöver man formgjuta/värma dessa på något sätt? Borde man fixa en annan sula till dem? Var gör man detta billigast i så fall? Kan man göra det själv hemma på något sätt? Många frågor. Tacksam för svar.

Mvh Karl

Köp i butik, punkt slut.

Skämtosido, pjäxor är alltid bäst att köpa i butik så att du kan prova flera modeller och jämföra passformen för att hitta den bäst sittande pjäxan. Samtidigt får du alltid hjälp i framtiden om det skulle strula med passformen(om det är en bra butik, oftast inte stadium/intersport), förhoppningsvis får du en bra deal på formgjuten sula också som är det överlägset bästa du kan komplettera dina pjäxor med. Jag chansar aldrig på pjäxor utan ser till så att jag vet att det blir bra, vilket det blir hos en bra bootfitter, Jag tycker personligen att det är katastrofalt dålig stil att köpa ett par pjäxor online och sen gå till en butik och be om hjälp med dom. Mitt tips är åreskidsport, har kunskap och kundservicen att hjälpa dig i år framöver med dina pjäxor.

Men för att svara på dina frågor:
- Värma? Nja, åk in passformen istället, tar lite längre tid men blir lite bättre passform enligt min erfarenhet. Vissa pjäxor verkar kräva värmning och då är det bara att hoppa i, vilket blir svårt om pjäxorna är i Tyskland och dina fötter i Sverige.
- Formgjuten sula? Som jag skrev, bästa komplementet du kan ha. Kostar nog ca 800 kr överallt, om du inte köper pjäxor i butik och kan få halva priset. Sula ska du inte göra hemma om du inte har kunskapen och utrustningen, ont i fötterna när man är ute och åker är det värsta som finns.

Scott woodo är för personer med breda fötter och hög fot, jag kör på dom då jag har en sk klumpfot. Linern är formbar och ska värmas av en bootfitter för bästa passform, den formgjutna sulan ligger nog på 1200-1500 beroende på vart du går. Vad har du haft för pjäxor tidigare? Scott woodo är en relativt styv pjäxa med 130 flex, dock inte lika styv som scarpa t1 race. Mitt tips är att du gör en formgjuten sula då det är svårt att få fast hälen annars. Hälen har en tendens att lyfta då du böjer knät.

Senast ändrad:
Lenz sa:
Scott woodo är för personer med breda fötter och hög fot. Jag kör på dom då jag har en sk klumpfot. Linern är formbar och ska värmas. En formgjuten sula ligger på 1500-1800 beroende på vart du går. Vad har du haft för pjäxor tidigare? Scott woodo är en relativt styv pjäxa med 130 flex, dock inte lika styv som scarpa t1 race. Mitt tips är att du gör en formgjuten sula då det är svårt att få fast hälen annars. Hälen har en tendens att lyfta då du böjer knät.
Bra info! Men får jag fråga vart du gjuter dina sulor om du betalar 1500-1800 kr för dom? Låter väldigt dyrt jämfört med där jag gjort mina.

Jag gjorde mina senaste på SOLE i chamonix där är dom grymma på att passa pjäxor (supernöjd) det finns inte många i sverige som kan mäta sig med dom.( åre skidsport ska vara duktiga sägs det.) Det kan vara så att jag har lite fel ang priset i Sverige 1200-1500 kanske. Tänk dig noga för när du köper på nätet! Hur bred är din fot? Hur lång är din fot? Hur lång är din fot då du böjer knäna? Hur högt är ditt insteg? Tänk på att du ska köpa jätte tight då linern packas ut efter ett tag och då riskerar dom att bli för stora som mina blev. Killarna på SOLE fixade ny liner och formgjuten sula.:D:D:D GRYMT BLEV DET!!!

Senast ändrad:
Jag provade dem i butik faktiskt, men jag kan inte med att betala 5000kr när Conrad säljer för 3000kr. Annars hade jag självklart köpt i butik. Tack för svar!

Tänk på att skalen på pjäxorna sträcker sig över flera storlekar, inne i mina på plasten står det 25.5-26.5 vilket betyder att skalet träcker sig över 4 storlekar konstigt nog. Antagligen bara linern som skiljer.

Senast ändrad:
Åre och Trysil är planerat än så länge. Den jag provade var 27,5. Så du menar att i och med att innerskon töjer sig så kanske en 27,0 är bättre?

Ställ dig mot väggen med hälen mot väggen på ett måttband, och mät efter den längsta tån. När du står rakt upp så har du en storlek. Men när du böjer på knäna så blir foten längre och det är din storlek som du ska köpa. När du flexar så brukar resultatet bli en halv st större. Köp den pjäxan som måttbandet visar när du flexar och gör en sula på åre skidsport, det hade jag gjort. Sen kan dom justera om det inte känns 100. Den storlek som är rätt brukar kännas JÄVLIGT tight, gör inte misstaget att köpa för stort då kan inte ens en bootfitter hjälpa dig. Då är enda utvägen en sk expander liner som fyller ut pjäxan som jag har och det är inte gratis direkt. Plus att jag stod upp och skrek i 15 min av smärta medans linern formade sig runt foten.(bootfittern kunde knappt spänna spännerna) Spännerna gick knappt att knäppa den första dagen men sen blev det riktigt bra. Det tog ca 5 skiddagar innan dom var perfekta. Killarna på SOLE garanterade mig den största smärtan jag någonsin kommer
uppleva i fötterna dom två närmsta skiddagarna som väntade( dom fick rätt, fy fan) men sen blev det grym passform.

Senast ändrad:

Allt går att fixa om man vill! Din liner kan du göra samma sak med.

Senast ändrad:
Kallles sa:
Jag provade dem i butik faktiskt, men jag kan inte med att betala 5000kr när Conrad säljer för 3000kr. Annars hade jag självklart köpt i butik. Tack för svar!
De 2000,- som du sparer på å kjøpe på nett ender du fort opp med å betale i tilpassing om du må justere etter hvert. Nå vet ikke jeg hva som gjelder i sverige,men her jeg har jobbet i norge inkluderte vi tilpassing i prisen. Da kunne kunden komme tilbake når de ville iløpet av det første året å få justert og tilpasset skoene til de var perfekte. Med en timepris på 1500,- så sparer man det fort inn ved å handle i butikk hjemme framfor å snåle inn noen kroner på å handle over nett. Skiskoene er det viktigste verktøyet man som skikjører har og der bør man ikke spare på pengene. Det får man heller gjøre på å skikjøpet. Har fortsatt tilgode å høre om noen som har fått "vondt i skiene" men vonde føtter hører man om at for ofte da man skal velge billige løsninger.....

Lenz sa:
Tänk på att skalen på pjäxorna sträcker sig över flera storlekar, inne i mina på plasten står det 25.5-26.5 vilket betyder att skalet träcker sig över 4 storlekar konstigt nog. Antagligen bara linern som skiljer.
Tjena!

@Lenz
Jag tror inte att skalen sträcker sig över 4 storlekar (25,5 till 26,5 är tre). Det vanligaste är att skalen sträcker sig över två storlekar som tex 26 och 26,5, men det kan finnas detaljer, oftast i skaftet som sträcker sig över fler storlekar. Misstänker att du läst på någon del i skaftet. Men grundregeln är att gå på halvstorlekar som tex 26,5 eftersom 26 an i alla fall töjer sig till en 26,5 efter ett tag ...

@Kalles
Självklart ska man köpa ett par pjäxor i butik där man kan prova och få hjälp med passning om det behövs. Men ärligt talat är det ju inte till så stor hjälp om man köper sina skor i tex GBG eller STHLM och står i Åre med ömmande tår efter en dag ... så ja, du får dra din egen slutsats! Självklart får du hjälp i Åre eller Trysil med pjäxorna oavsett var du köpt dem, men du får betala en slant.

Back in business!
MM

Senast ändrad:
Åre?

Köp de och få de tillpassade när du är där uppe och "spar" 1000kr i bootfittning. Plus att du förmodligen får med sulan för halva pengen. Så är skillnaden bara 500kr...

Mountain_Man sa:
Lenz sa:
Tjena!

@Lenz
Jag tror inte att skalen sträcker sig över 4 storlekar (25,5 till 26,5 är tre). Det vanligaste är att skalen sträcker sig över två storlekar som tex 26 och 26,5, men det kan finnas detaljer, oftast i skaftet som sträcker sig över fler storlekar. Misstänker att du läst på någon del i skaftet. Men grundregeln är att gå på halvstorlekar som tex 26,5 eftersom 26 an i alla fall töjer sig till en 26,5 efter ett tag ...

@Kalles
Självklart ska man köpa ett par pjäxor i butik där man kan prova och få hjälp med passning om det behövs. Men ärligt talat är det ju inte till så stor hjälp om man köper sina skor i tex GBG eller STHLM och står i Åre med ömmande tår efter en dag ... så ja, du får dra din egen slutsats! Självklart får du hjälp i Åre eller Trysil med pjäxorna oavsett var du köpt dem, men du får betala en slant.

Back in business!
MM

Mountain_Man stämmer jag har läst på skaftet.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Åre?

Köp de och få de tillpassade när du är där uppe och "spar" 1000kr i bootfittning. Plus att du förmodligen får med sulan för halva pengen. Så är skillnaden bara 500kr...
+1. Och stöd våra butiker så att vi får ha kvar dom och kan gå till dom när det blir problem med vår utrustning.

Tillbaka
Topp