Det här var det mest oförståeliga sätt att räkna ut ungefärlig tidsåtgång jag någonsin sett!Pronaxen sa:Addera en enhet för varje vertikal km och en enhet för varje 100 fallhöjdsmeter du gör dela detta med 4 så har du en ungefärlig tid.
Hahaharabbit sa:Det här var det mest oförståeliga sätt att räkna ut ungefärlig tidsåtgång jag någonsin sett!Pronaxen sa:Addera en enhet för varje vertikal km och en enhet för varje 100 fallhöjdsmeter du gör dela detta med 4 så har du en ungefärlig tid.
Tryckfelsnisse någon? :D
Signaturen "Anders_Nilsson" brukar man normalt inte säga emot men, förr i tiden talade man, på ENSA, om 300 höjdmeter per timme + 3 km framåt per timme.
(vilket jag förmodar man förkortat till 1h/250hm ignorera längden? vilket ger ungf samma resultat?)
Om vägen(strecket på kartan) var 4.5km lång och stigningen 900 höjdmeter;
(4.5km => 1.5x3km = 1.5x 1 timme= 1.5 timmar för vägen)
+
(900 höjdmeter => 900/300 höjdmeter = 3/1 = 3 timmar för höjdmetrarna)
=
1,5 + 3
=
4.5 timmar totalt.
Appropå hur fort man går när man "går på" så är det nog bäst att lära sig sin egen takt i lugn och ro. Kom ihåg att såna här beräkningar endast är uppskattningar, även om dom står i en guidebok. Väder och snöförhållanden påverkar alltid. Likaså den egna formen.
Personligen förespråkar jag "legionärstempo" eftersom jag går upp för att ÅKA ner. Inte bara ta mig ner.
Och för att åka vill jag gärna ha "lite krut" kvar.
(ett starkt argument för att jag har dålig syreupptagning och spinkiga ben kan, och brukar, göras utifrån detta uttalande.)
-peace
/r
I allmänbildningens anda så måste jag påminna om att termen "legionärstempo" kommer ifrån den franska främlingslegionens berömda och väldigt långsamma marsch.Anders_Nilson sa:I min värld så är legionärstempo hårt men rättvist![]()
Var med i Franska främlingslegionen -98 till -00, fyfan så tungt. Inget man gör om frivilligt direkt, men en upplevelse!rabbit sa:I allmänbildningens anda så måste jag påminna om att termen "legionärstempo" kommer ifrån den franska främlingslegionens berömda och väldigt långsamma marsch.Anders_Nilson sa:I min värld så är legionärstempo hårt men rättvist![]()
Det brukar sägas att de marscherar så långsamt för att "orka slåss när dom kommer fram"(och variationer på det temat typ; "orka åka ner").
Tydligen är inte detta helt sant (dvs orsaken till långsamheten) men begreppet brukar ända användas som så.
Lita aldrig stenhårt på en wikipedia länk, men jag är slö och orkade inte söka på franska.
http://en.wikipedia.org/wiki/French_Foreign_Legion#Marching_step
-snö, fred och jämlikhet
/r
Du var med när du var 9 år typ?felix sa:Var med i Franska främlingslegionen -98 till -00, fyfan så tungt. Inget man gör om frivilligt direkt, men en upplevelse!rabbit sa:I allmänbildningens anda så måste jag påminna om att termen "legionärstempo" kommer ifrån den franska främlingslegionens berömda och väldigt långsamma marsch.Anders_Nilson sa:I min värld så är legionärstempo hårt men rättvist![]()
Det brukar sägas att de marscherar så långsamt för att "orka slåss när dom kommer fram"(och variationer på det temat typ; "orka åka ner").
Tydligen är inte detta helt sant (dvs orsaken till långsamheten) men begreppet brukar ända användas som så.
Lita aldrig stenhårt på en wikipedia länk, men jag är slö och orkade inte söka på franska.
-snö, fred och jämlikhet
/r
Hur förståeligt va det där då på en skala :/rabbit sa:Det här var det mest oförståeliga sätt att räkna ut ungefärlig tidsåtgång jag någonsin sett!
Tryckfelsnisse någon? :D [...]
på ENSA, om 300 höjdmeter per timme + 3 km framåt per timme. [...]
Om vägen(strecket på kartan) var 4.5km lång och stigningen 900 höjdmeter;
(4.5km => 1.5x3km = 1.5x 1 timme= 1.5 timmar för vägen)
+
(900 höjdmeter => 900/300 höjdmeter = 3/1 = 3 timmar för höjdmetrarna)
=
1,5 + 3
=
4.5 timmar totalt. [...]
-peace
/r
Nu tror jag du ljuger då minimum på tjänstgöring är 5 årfelix sa:Var med i Franska främlingslegionen -98 till -00, fyfan så tungt. Inget man gör om frivilligt direkt, men en upplevelse!rabbit sa:I allmänbildningens anda så måste jag påminna om att termen "legionärstempo" kommer ifrån den franska främlingslegionens berömda och väldigt långsamma marsch.Anders_Nilson sa:I min värld så är legionärstempo hårt men rättvist![]()
-snö, fred och jämlikhet
/r
Nästan ännu mer att ta sig ner från mt blanc (utan skidor) på 1.33.FF sa:Hmm borde det inte bli drygt 950m/h om han går 3800hm på under 4h (uppför)
Men han gick väl inte med skidor utan typ sprang upp i lycra och gympaskor. Och en plastpåse i bakfickan att åka på ändan nedför med. Dock ett sjukt rekord!