Antal fallhöjdsmeter per timme

Anzom

Aktiv medlem
Ungefär hur många fallhöjdsmeter tar man under en timme med stighudar, på ett medelbrant fjäll?(säg röd lutning)

Addera en enhet för varje km på kartan med en enhet för varje 100 fallhöjdsmeter, dela detta med 4 så har du en ungefärlig tid.

Ex. 6km på kartan och 600 fallhöjdsmeter.

6+6=12 dela detta med 4 och tiden blir ca 3 timmar

Senast ändrad:
Eller enklare... räkna med att 100 höjdmeter tar 20 minuter. Är det flackt får man lägga till lite kilometertid.

Pronaxen sa:
Addera en enhet för varje vertikal km och en enhet för varje 100 fallhöjdsmeter du gör dela detta med 4 så har du en ungefärlig tid.
Det här var det mest oförståeliga sätt att räkna ut ungefärlig tidsåtgång jag någonsin sett!
Tryckfelsnisse någon? :D

Signaturen "Anders_Nilsson" brukar man normalt inte säga emot men, förr i tiden talade man, på ENSA, om 300 höjdmeter per timme + 3 km framåt per timme.
(vilket jag förmodar man förkortat till 1h/250hm ignorera längden? vilket ger ungf samma resultat?)

Om vägen(strecket på kartan) var 4.5km lång och stigningen 900 höjdmeter;

(4.5km => 1.5x3km = 1.5x 1 timme= 1.5 timmar för vägen)
+
(900 höjdmeter => 900/300 höjdmeter = 3/1 = 3 timmar för höjdmetrarna)
=
1,5 + 3
=
4.5 timmar totalt.

Appropå hur fort man går när man "går på" så är det nog bäst att lära sig sin egen takt i lugn och ro. Kom ihåg att såna här beräkningar endast är uppskattningar, även om dom står i en guidebok. Väder och snöförhållanden påverkar alltid. Likaså den egna formen.

Personligen förespråkar jag "legionärstempo" eftersom jag går upp för att ÅKA ner. Inte bara ta mig ner.
Och för att åka vill jag gärna ha "lite krut" kvar. :)
(ett starkt argument för att jag har dålig syreupptagning och spinkiga ben kan, och brukar, göras utifrån detta uttalande.)

-peace
/r

rabbit sa:
Pronaxen sa:
Addera en enhet för varje vertikal km och en enhet för varje 100 fallhöjdsmeter du gör dela detta med 4 så har du en ungefärlig tid.
Det här var det mest oförståeliga sätt att räkna ut ungefärlig tidsåtgång jag någonsin sett!
Tryckfelsnisse någon? :D

Signaturen "Anders_Nilsson" brukar man normalt inte säga emot men, förr i tiden talade man, på ENSA, om 300 höjdmeter per timme + 3 km framåt per timme.
(vilket jag förmodar man förkortat till 1h/250hm ignorera längden? vilket ger ungf samma resultat?)

+
=
1,5 + 3
=
4.5 timmar totalt.

Appropå hur fort man går när man "går på" så är det nog bäst att lära sig sin egen takt i lugn och ro. Kom ihåg att såna här beräkningar endast är uppskattningar, även om dom står i en guidebok. Väder och snöförhållanden påverkar alltid. Likaså den egna formen.

Personligen förespråkar jag "legionärstempo" eftersom jag går upp för att ÅKA ner. Inte bara ta mig ner.
Och för att åka vill jag gärna ha "lite krut" kvar. :)
(ett starkt argument för att jag har dålig syreupptagning och spinkiga ben kan, och brukar, göras utifrån detta uttalande.)

-peace
/r
Hahaha
I min värld så är legionärstempo hårt men rättvist :-)
Sen beror det på om man går med lätta turprylar eller tunga freerideprylar.
När jag har haft med mig sambon så kör vi 250m/h (vilket naturligtvis är en förenkling av Rabbits beräkning) och går jag med brollan så kör vi 400, men nu har ju jag travhästlår och sjuk syreupptagning :-)

Anders_Nilson sa:
I allmänbildningens anda så måste jag påminna om att termen "legionärstempo" kommer ifrån den franska främlingslegionens berömda och väldigt långsamma marsch.

Det brukar sägas att de marscherar så långsamt för att "orka slåss när dom kommer fram"(och variationer på det temat typ; "orka åka ner").

Tydligen är inte detta helt sant (dvs orsaken till långsamheten) men begreppet brukar ända användas som så.

Lita aldrig stenhårt på en wikipedia länk, men jag är slö och orkade inte söka på franska.
http://en.wikipedia.org/wiki/French_Foreign_Legion#Marching_step

-snö, fred och jämlikhet
/r

Lutningen gör en hel del för hastigheten. Är det jämn och inte för brant eller flackt så går det tusan så mycket fortare än om det är snorbrant speciellt om man är så dålig på att vända som jag är... Jag brukar räkna 300-500 höjdmeter/timme och 3-5 km/h på platten beroende på fjäll och dagsform går det fortare blir det som en bonus!

rabbit sa:
Anders_Nilson sa:
I allmänbildningens anda så måste jag påminna om att termen "legionärstempo" kommer ifrån den franska främlingslegionens berömda och väldigt långsamma marsch.

Det brukar sägas att de marscherar så långsamt för att "orka slåss när dom kommer fram"(och variationer på det temat typ; "orka åka ner").

Tydligen är inte detta helt sant (dvs orsaken till långsamheten) men begreppet brukar ända användas som så.

Lita aldrig stenhårt på en wikipedia länk, men jag är slö och orkade inte söka på franska.

-snö, fred och jämlikhet
/r
Var med i Franska främlingslegionen -98 till -00, fyfan så tungt. Inget man gör om frivilligt direkt, men en upplevelse!

felix sa:
rabbit sa:
Anders_Nilson sa:

-snö, fred och jämlikhet
/r
Var med i Franska främlingslegionen -98 till -00, fyfan så tungt. Inget man gör om frivilligt direkt, men en upplevelse!
Du var med när du var 9 år typ?

rabbit sa:
Tryckfelsnisse någon? :D [...]

på ENSA, om 300 höjdmeter per timme + 3 km framåt per timme. [...]

+
=
1,5 + 3
=
4.5 timmar totalt. [...]

-peace
/r
Hur förståeligt va det där då på en skala :/

Varför inte bara skriva det såhär?

4.5km / 3kmh = 1.5h
900hm / 3 hmh = 3h
1.5h + 3h = 4.5h

/linder

Senast ändrad:
felix sa:
rabbit sa:
Anders_Nilson sa:

-snö, fred och jämlikhet
/r
Nu tror jag du ljuger då minimum på tjänstgöring är 5 år ;)

Hallo

när man går med gäster räknar man med ca 350-450 höjdmeter /timme

vet att när två av mina vänner uppe i gränsen höll på som bäst med skidalpinsm
så gjorde dom ca 1100 höjd meter /timme

när det var tävling här i gränsen så gick dom upp från schmedjan till topp på ca 15 min det är 386 höjdmeter

Vet även från min vän i grenoble yves sorba (franska alpjägare) dom gjorde 1200 höjdmeter/timme med 25kg packning + vapen.

Personligen brukar jag plocka av hudarna när det är dags att beta av fallhöjdsmetrar. Är föret fint kan man väl köra minst 300 meter per minut!

När det gäller stigning är det tuffare! Det beror naturligtvis helt och hållet på terrängen och hur mycket det lutar men mellan 300 och 500 höjdmeter per timme är nnog ganska rimligt, precis som TT säger!

;-) / MM

Ska man bara gå i en timme kan man nog avverka en 7-800 fallhöjd om man inte är helt otränad. Skall man gå på tur flera dar i rad, 1000-1500 fallhöjds meter är 300 fallhöjdsmeter per timma mer lämpligt.

Stephan Brosse, världens bästa skidalpinist gick upp på Mont Blanc (från byn) på 4 h! 900 fallhöjd i timmen i fyra timmar! Han har även kört Haute Routen på 21 h!

Det här påminner mig om vargavintern 1997 då jag själv gick på stighudar baklänges uppför Elbrus på 3 timmar. Det var tider det!

Ett anat coolt rekord

chamonix rådhus toppen mt blnc ToR

5 timmar 29 minuter 30 sekunder

det var den 5/8 1988

naturligt vis en fransman

han heter Laurent Smagghe

källa: Åka skidor

han hadde tiden 3,56,30 upp
och1.33 ner

dvs ca 690 höjd meter/timme + rätt hög höjd med vad detta innebär

TT

Hmm borde det inte bli drygt 950m/h om han går 3800hm på under 4h (uppför)

Men han gick väl inte med skidor utan typ sprang upp i lycra och gympaskor. Och en plastpåse i bakfickan att åka på ändan nedför med. Dock ett sjukt rekord!

FF sa:
Hmm borde det inte bli drygt 950m/h om han går 3800hm på under 4h (uppför)

Men han gick väl inte med skidor utan typ sprang upp i lycra och gympaskor. Och en plastpåse i bakfickan att åka på ändan nedför med. Dock ett sjukt rekord!
Nästan ännu mer att ta sig ner från mt blanc (utan skidor) på 1.33.

Brosse tog sig ner på 1.15 men lär väl ha fått springa från plan aigulle.

Tumregel är ca. 250-350 höjdmeter per timme. Ibland går man fortare - men oftast kan man räkna med 300 per timme. Givetvis hur brant det är. Men en lagom brant tur på 1000 höjdmeter tar runt 3 timmar till toppen. Sen kommer pauser till.
Men! det bästa är att njuta av turen, bergen, omgivningen och låta dagen ha sitt.
Offpisten tillbaka, ska man också orka med, så No stress!

Ett annat sjukt rekord är Pemba Dorje Sherpa som klättrade upp till toppen av everest från base camp på 8h10m...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp