är b3 rätt för mig ?

erik832995

Aktiv medlem
är b3 rätt för mig ?
hej har funderat på att skaffa fler skidor för att ha till pist och försöka lära mig lössnöåkning .har idag head ic 300 i l.177 r 17 m ganska hårda mkt bra isgrepp och 63 mm i midja . åker oftast på mina ross 9s oversize l.165 r 12-13 m jättekul å bra men kämpigt för knäna .jag tror att jag kan ligga på skär ganska bra .
har tyvärr skadat knäet så det blir inget mer åkt på 9s iår (kanske inget alls ).
tror att b3 är en bra pist skida som är bra att lära / åka op med .
rätt eller fel ? nåt annat som är bättre ?
är 43 år 184 lång 78 kg åker ca 30 dar / år .
brukar prova skidor när tillfälle ges dock ej i lössnö .
har gillat tex :ross z9, völkl ac4 .
inte gillat tex :atomic metron, k2 recon ,elan magfire 8 .
ross b2 ok men kanske lite smal / mjuk ?
tips emottages tacksamt erik

är b3 rätt för mig ?
om du gillar völkl AC4 och åker mycket pist så tror jag B3 blir ett allt för mjukt alternativ för dig. Om du sedan skall ta det lugnare (pga. knät) så kan det vara bättre. Jag har åkt några dagar på B3 och tyckte den var lite tråkig och fick inte det gensvar från den jag önskade. De var dessutom inte så bra, som man kan förvänta sig från en skida med den bredden, i offpisten. något med utformingen i toppen klurade jag på. Gick då från mina Head Monster i.m 85.
Om man däremot går över tilL AC4 så har men en skida som är relativt kul i pist. kräver lite fart och kunskap men det verkar du inte sakna. Det är dock hårdare vilket gör att de kan vara lite svårare/tristare i mjuk snö, i uppkört så blir det tvärt om.

Om man åker mest i pist är det dessa egenskaper man skall koncentrera sig på.

B2 kan vara ett alternativ men jag tror inte du förlorar mycket på att gå upp 10-15mm i midja. B2 är, vad jag hört, ännu lite tristare än b3. Den används ofta som hyrskida i de stora orterna vilket ofta betyder att den är lättåkt och iof. hållbar

Jag är förresten ungefär lika lång som du och har samma vikt.

är b3 rätt för mig ?
tackar för era synpunkter det kanske blir b3 , vill jag ha mer action i pist så är ju mina andra skidor bra .vill gärna ha tips på bra alternativ .

är b3 rätt för mig ?
Head Monster 82 / 88, skulle rekomendera 88 eftersom 88 mm känns inte mycket under foten. Bara du får upp den skidan på kant är den fin på pisten också men dom där extra mm ger bättre egenskaper när det är´mer snö.

Völkl Mantra är också en superfin skida att lära sig offpist på. Eller Nordica Enforce (lite bredare men inte jättefet) som är 98 mm. Den finns på sportlagret.com och alpingaraget för heölt okej pris.

Våga gå upp i bredd det kommer du inte ångra. Speciellt om du redan har skidor för pistbruk.

Men dom jag nämnde är relativt smala med tanke på att du föreslog en så pass smal skida redan från början.

//Hellberg

Senast ändrad:
är b3 rätt för mig ?
vill gärna ha fler tips om bra grejer stöckli rotor ? ross z9 (ej provat i op men mkt bra i uppkörd pist ) om man tar en bredare skida ska /kan den va kortare då ? eller andra bra förslag .

Senast ändrad:
är b3 rätt för mig ?
erik832995 sa:
vill gärna ha fler tips om bra grejer stöckli rotor ? ross z9 (ej provat i op men mkt bra i uppkörd pist ) om man tar en bredare skida ska /kan den va kortare då ? eller andra bra förslag .
Nej, bredden tar du för att få bättre bärighet, tar du bort på längden istället blir ju reslutatet det samma, Head Mojo 90 är också en riktigt bra skida!

är b3 rätt för mig ?
är det ingen som förespråkar ngt smalare grejer ? kanske är lite konservativ . annars kanske det blir nordica el. liknande.vilken längd isåfall ? ska funka i pist åxå .

är b3 rätt för mig ?
erik832995 sa:
är det ingen som förespråkar ngt smalare grejer ? kanske är lite konservativ . annars kanske det blir nordica el. liknande.vilken längd isåfall ? ska funka i pist åxå .
Men ... du har ju redan två pistspjut! Vad du behöver för maximalt nöje utanförpisten är inte en förvuxen slalomcarver som Ross Z9 utan en rejäl "allroundskida" med en midja på minst 90 mm.

En allmän missuppfattning är att de feta skidorna (midja + 90 mm) inte fungerar i pist. Dumheter! Såklart är de i allmänhet lite trögare från kant till kant och är inte det optimala verktyget i en spolad slalompist, men gillar man att köra stort fungerar många modeller excellent!

En annan missuppfattning är att man bara har nytta av de feta skidorna i lössnö. Ännu dummare ... I fin lössnö kan man åka på vad som helst (utom blades och andra miniskidor). Nej det är i de blandade före som vi oftast möter offpist en fet skida visar sin förmåga. Ta tex: tung blötsnö som ofta uppträder nu på vårkanten, med ett par kraftigt skurna pistskidor kan det vara ren självmordsuppdraget ... med ett par bra fetingar är det lekande lätt!

Här är exempel på några allroundskidor som glänser i offpisten men inte heller gör bort sig i pisten.

Dynastar Pro Rider https://www.freeride.se/review/view.php?id=3416
Fischer Watea https://www.freeride.se/review/view.php?id=3533
Völkl Mantra https://www.freeride.se/review/view.php?id=3393

Själv kör jag Ross 9S och Fischer Watea ...

/MM

är b3 rätt för mig ?
ok ni har övertygat mig .är det några bindningar som jag absolut /absolut inte ska ha ?
några skidor som är extra snälla /inte snälla mot knäna ? erik

är b3 rätt för mig ?
Haha! :-)

När det gäller bindningar gillar jag personligen Rossignol/Look Axial modellerna (där häldelen är vridbar i sidled). Skon sitter som gjuten i bindningen (inte det minsta glapp) vilket ger 100 kontroll samtidigt som de löser ut när de skall, utan tjuvutlösningar tack vare en riktigt bra elasticitet.

När det gäller knäna är väl en förhållandevis mjuk och förlåtande skida att föredra, Watean hör till denna grupp, jag misstänker att även Hendryx och Line gör det. Hasse?

/MM

PS! Efter några timmars tuff carving på S9orna kan jag känna av knäna. Underbart skönt att byta till Wateorna och bara dra på utan att behöva "passa" hela tiden. DS!

är b3 rätt för mig ?
Stämmer bra det att de är mjukare och mer förlåtande. Men fortfarande en ganska vass svängradie. Ungefär 17-19 meter på bägge så..

//H

är b3 rätt för mig ?
Hasse sa:
Stämmer bra det att de är mjukare och mer förlåtande. Men fortfarande en ganska vass svängradie. Ungefär 17-19 meter på bägge så..

//H
Hur är det med mycket sväng på ett par puderskidor, blir dom inte lite för livliga när snön ligger djup?

är b3 rätt för mig ?
Mina skidor med 132 mm i midjan har 17 meters svängradie. Har inget problem med det. Lika med Lines skidor de har alla ganska mycket sväng. Även Hendryx. Jag ser inga nackdelar med det iaf...

//H

är b3 rätt för mig ?
Du undrade om stöckli rotor.. Jag tycker det är en riktigt bra skida, smidig och lätt från kant till kant, bra grepp på is också. Åkte den dock bara i pisten, kan inte uttala mig om dens off-egenskaper, men tror att den är onödigt smal (76mm)

är b3 rätt för mig ?
hej har idag varit till ortopeden...ett korsband av ... så det blir inget mera åkt eller provat .doktorn säger träna lätt i 3 mån. jag vill opereras nu.så det går att prova bredare grejer i höst . mvh erik ps imorron hoppas jag på att kunna köpa en harley istället ds

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp