Jämförelse mellan ett par st lagg.

Sight

Ny medlem
Hej, fick ett par bra tips innan här som gjorde att jag kunde börja kolla upp lite olika modeller på skidor, dock skulle jag uppskatta lite info om vad jag förvänta mig om de modeller jag siktat in mig på. Skillnader mm.

Lite bakgrunds info. Längd 184, vikt ca 83kg. Åkförmågan är god (fixar all pist, dock lite trixigt i tuff offpist) med ca 3-4 veckor per år, dock inte expert eller fartdemon. Skidan ska vara av all mountain typ då jag gillar off pist åkningen mer än pist, men det blir ändå lite pist emellanåt. Park eller jibb blir det inte alls.
Ska jag välja några egenskaper jag prioriterar är det puder (medeldjupt brukar det oftast bli man hittar), uppåkt i offpist terräng och glesare skog, samt iaf kunnna ta sig ner för en puckel på ett någorlunda halvtaskigt sätt.
Tidigare lagg är Ross B2, vill dock ha en något mer offpist betonad skida.

Nåväl till modellerna.

K2 Apache Outlaw
Head Monster 88
Ross B3
Völkl Mantra
Dynastar Legend 8000/8800

Det känns som någon av dessa (eller denna typen av skida) borde passa min åkning, kan dock vara svårt att testa genom alla, så vill få fram ett par st heta kandidater. Tex skiljer ganska mkt i radie mellan B3 och Mantra, så en del skillnader borde det väl vara eller ?

Förra säsongen provade jag både Apache Outlaw och Völkl Mantra och i den jämförelsen vinner Mantran i mitt tycke. Jag har åkt på Mantran i både pist och knädjupt puder och skidan är trevlig i båda underlagen. Inga problem att få fast den i pisten trots bredden, skönt flyt i fluffet. Inga problem (för mig i alla fall) att kryssa runt i skogen med dem heller. I lite hårdare före (typ tunga vårslaskhögar) känns skidan dock lite fladdring och skakig.

För info är jag 186cm lång och väger 78kg. Skidlängd 191cm.

Så, den här säsongen är det Mantran som gäller för mig i åkning i svenska fjällen! (dock kompletterad med ett par korta SL-räsers för kortbackar :-) )

De enda av dessa lagg jag har testat är Mantra och 8800 och jag kan säga att Mantran funkar mycket bra i pist och även 8800 men inte lika bra, däremot är 8800 snuskigt lätthanterlig och följsam. Fast det var mer drag i Mantran och den är fetare så den tar sig an offpist bättre. Däremot var Mantran jobbigare i stora pucklar då 8800 var smidigare.
Båda av dessa skidor är mycket bra enligt mig.

Jag är 174 cm och väger kanske en 67 kg

Mantran: 177
8800: 178

Har åkt på alla förutom Outlawn.

För att göra det lite enklare så skulle jag, om jag vore dig välja bort legend 8000 och B3:an eftersom dom är smalare än dom andra du är sugen på.
Just för att du vill ha en skida som funkar bättre än B2:an i offpisten och jag tycker att 8000 och B3:an är för nära måttmässigt (även om det skiljer hyfsat i midjan jämnfört med B2:an)

Monster 88 uppfattade jag som en väldigt allsidig skida som tacklar allt utan några direkt överraskningar, fint kantgrepp, bra stabilitet men inte så värst mycket lekfullhet, men endå inte direkt svåråkt (ska tillägas att jag åker helst på twintips för att jag är en mes som gillar mjuka pinnar :D).
En skida för alla väder och underlag enligt mig, har både åkt på 175:an och 186:an tyckte 175:an var ruggigt kul i pisten, riktigt bra "pop" in i svängar och ut, flög nästan fram.
186:an vart trögare och mer storslalom betonad (vem hade trott det!??!?!) men funkade fint.
Endå passade mig bättre längdmässigt, men jag tycker den vart lite för trög. var dock bakis när jag åkte på 186:an vilket nog gjorde att jag skulle uppfattat den som något annorlunda med normal färg på ögonvitorna.
Legenden tycker jag känndes både mer lättåkt, svängvillig och mjukare än 88:an, trots att den har en betydligt längre svängradie och känns minst lika "styv".
Beror väll på att den har ett annorlunda flexmönster antar jag.
Men liksom 88:an tycker jag att legenden (8800 that is) känndes som en allsidig skida för alla väder och snöförhållanden.

Tycker själv att det skulle vara svårt att välja mellan dom för tillfället men det lutar endå åt 88:an om jag själv skulle köpa någon av dessa två.
Tack vare att måtten känns mer uppdaterade på en skida med den midjan.

Mantran får man väll säga är en size up och lite mer skida att handskas med, vill inte gå in på djupet hur jag tyckte den var för ajg åkte på den för lite för att kunna få en bra uppfattning, den känndes dock nice det lilla jag åkte på den.

Tycker kanske att om du vistas mer i alperna gå på mantran och om du vistas mer i svenska fjällen någon av de andra två.

Du borde nog också köpa Headen i 186, Dynastar i 188, mantran i 184/191 (tror nog du skulle ha lite roligare på 184:an utan någon direkt motivering)

Du väljer mellan ett gäng bra skidor iaf så missnöjd borde du inte bli vilken du än väljer.
Hare!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp