Är det försent?

esseff

Medlem
Är det försent?
Tjena.

Jag bor nere i Göteborg men har åkt upp till fjällen ca 1 vecka varje år. Detta har satt sina spår så jag kan ju åka bra skidor å så... Nu i senare dar har jag börjat bli sjukt intresserad av parkåkning och freeride osv... Jag är 14 år gammal, ska fylla 15 i år. Frågan är bara om jag har chans att bli riktigt bra på parker och hopp, rails osv.. innan jag blir stel som en gubbeee i kroppen. En polare har sökt till freeride gymnasiet (han e 1 år äldre) och han har bara baskunskaper inom hopp och sånt, själv har jag ingen aning om någonting... och min andra fråga kan då vara om man behöver kunna åka hopp och göra tricks för att söka till freeride gymnasiet :P

tack på förhand, jag kanske är lite otydlig men det är ganska svårt att formulera mina frågor...

/Simon

Är det försent?
14 år gammal och börjar oroa dig om stelhet i kroppen? Vart är dagens ungdom påväg (säger han som inte är mer än 18 höstar..)
Tycker aldrig att det är försent att börja med park, möjligtvis om man är 50+ och har dålig rygg/knän leder, men så borde inte vara ditt fall. Började själv köra park förra året, tänker inte bli megaseriös, vill mest ha användning för det i off-pisten. För mig är park en erfarenhet, likt puckelpist eller slalom, som hjälper mig när det kommer till off-pist skidåkningen.
Att lära sig hoppa rätt går snabbt, bara man gör rätt från början. Man märker också väldigt snabbt när man fått in rätt hoppteknik. Det jag insett efter en säsong i parken (säg 5% av min skidtid) är att dem flesta bastricken bara handlar om psyket, att våga snurra det där varvet och framförallt; var inte rädd för att ramla.
Ang. freeride gymnasiet har jag ingen aning om hur dem ser på tidigare kunskaper, kan tänka mig att kunna åka skidor sedan innan är ett krav. Man är väll där för att bli en bättre skidåkare?
om man passerar den psykiska spärren (om en sådan existerar) så lär man sig att göra 180/360 innan lunch (om lite av skidtekniken redan finns där.)

Senast ändrad:
Är det försent?
Så här skriver SSF angående antagningen ... http://utbildning.skidor.com/overview.asp?txtBranchID=8

Bedömningen och antagningen av de sökande sker utifrån följande kriterier:
• den aktive har uppvisat en god färdighet i skidåkning.
• den aktive har insikt om vad en elitsatsning innebär, samt bedöms ha en framtida positiv utvecklingspotential inom sin gren.
• den aktive har uppvisat en god studiefärdighet, och har bra framtida förutsättningar att kunna prestera ett gott studieresultat.
• en subjektiv bedömning kring attityd, ambition, koncentration ex hur individen fungerar i grupp.

Dvs. kortfattat ska du vara en duktig skidåkare och beredd att göra en elitsatsning ... så, Ja, du måste antagligen ha bra koll på "hopp & tricks" för att bli antagen.

/MM

PS! Dessutom verkar det vara för sent för ansökan till läsåret 2013/2014. Men antar att det är aktuellt för dig först 14/15. Sätt igång och träna och tävla! DS.

Senast ändrad:
Är det försent?
Hahaha... Hade inget att svara :P är lite överviktig sen en tid tillbaka så jag var ju tvungen att ha något att skylla på... Sen att jag börjar bli gubbig menade jag med att jag vill börja med park osv innan jag är typ 20.. Alla "pros" har ju redan börjat i tidig ålder etc...

Så du menar att jag måste lära mig hopp o tricks på ett år alltså... Och bra ska det vara också, jahaja det sög ju..

EDIT: Jag bor ju i Göteborg så det blir inte det enklaste att lära sig tricks på ett år... tufft läge D:

Senast ändrad:
Är det försent?
om du vill åka skidor så kan du gö välja HR i åre eller något liknande då får du gott om tid på håltimmar å helger :D
å i park är det viktigaste att inte tänka bara göra så klara man det mesta.
Ulricehamn åkte jag mycket i som liten det är i gran byn för dig så det är bara att köra på :D

Är det försent?
Klart du ska försöka! Den enda garantin du har är att med 100% sannolikhet inte kommer in om du inte försöker. Ta de tillfällen du kan, ut å kör, lär dig det du kan och hoppas att det räcker. Gör det inte det kommer det gott om tillfällen att lära sig på andra sätt.

Lycka till!

Tillbaka
Topp