Är det någon skillnad på alpina skidor och telemar

landrooo

Ny medlem
Hej!

Jag hade tänkt köpa telemark inför säsongen och är nybörjare.
Men jag har lite funderingar kring detta:

1. Kan man sätta en telemarksbindning på en vanlig alpin skida?

2. Eller ska man köpa en speciell telemarksskida?

3. I så fall vad är det för skillnad mellan en alpin skida och en telemarksskida?

4. Vad för skida rekomenderarn ni att en nybörjare ska satsa på? (hade tänkt att köra mycket i pist till att börja med)

Tack på förhand.

1. Ja
2. Om du vill
3. Inga större (vad jag vet)
4. Inget bra svar på det, det är ganska svårt i början hur du än gör :)

Vilka sorts lagg som helst, men de mäste har träkärna sa att skruvarna sitter fast
Lycka till, det är galet kul
Jag kör helst med en skida med inte allt för mycket midja!
peace

Vilka sorts lagg som helst, men de mâste har träkärna sa att skruvarna sitter fast
Jag kör helst med en lâng skida med inte allt för mycket midja
peace

1. Ja
2. Behövs inte så länge du inte ska "turåka" med den. I princip alla jag känner åker på alpin-skidor.
3. Jag gissar att en "speciell telemarksskida" bara är till för att butiken/fabriken ska kunna försöka kränga på dig/mig/oss ytterligare en skida. Vet inte med säkerhet vad skillnaden är men skulle gissa på lite mjukare, lite mindre midja, lite mindre extrem.
4. En hyrskida eller en begagnad :-) Eller ta en av dina alpin-lagg och sätt telisbindning på den. Det är svårt att rekommendera för det beror på hur duktig skidåkare du är, hur du åker osv. Eivert skrev att han kör på en lång skida, jag däremot kör på en kort skida som funkar i snår-skogen. Köp en skida som passar för den typ av åkning du vill göra. Pistskida för pisten, allroundskida om du vill åka både on- och off-pist osv. och eftersom du är nybörjare, köp inte något extremt, inte för hård (beror av din vikt och längd) och som PhatFred och Eivert skrev, inte för mycket midja.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp