är det ohälsosamt för skidorna/bindningen att stå i kyla under natten?

guldhamster

Medlem
Vi har ett skidförråd som skidorna "helst" ska stå i till boendet.
Men detta förråd är inte uppvärmt på något sätt alls. Är det minus ute är det minus där inne.

Är det bättre att plocka in dem? För utrustningens hälsa då

Jag har förvarat mina skidor ute/i kallförråd varje vinter i 35 år. Aldrig kunnat påvisa nånsomhelst defekt pga kyla.

De blir ju kalla när du använder dem även om du förvarar dem varmt. Enda skälet skulle väl vara om man fått is någonstans som är svårt att hacka bort eller liknande. Skulle till och med kunna tänka mig att de håller längre om de förvaras kallt: kemiska processer som alltid pågår, tex pga syre, solsken mm, bromsas ju upp. Med andra ord borde plasters, träkärnors etc livslängd, ceteris paribus, förbättras av att förvaras kallt.

Jag borstar av skidorna efter användning och sätter två skidhållare, det är min melodi. "Hemma" där jag bott har det alltid funnits varmförråd men har alltid delat de där, framförallt för att kanterna ska torka snabbt. Har förvisso bara hunnit bli lite ytrost i värsta fall om jag struntat i delningen, en gång har det funnits kallförråd och har behandlat de på samma sätt och det har gått precis lika bra, kanske bättre?

Har genom åren märkt att jag är den enda som delar skidorna "hemma" men det går snabbt och sitter i ryggmärgen så lär väl fortsätta med det vare sig det gör skillnad eller ej.

Har vänner som trycker in apsnöiga skidor i takboxen och tar fram de nästa dag vid backen, det verkar gå bra med men borsta av de hade jag ändå gjort. Dessa vänner trycker iof ner två flaskor god dryck i pjäxorna inför hemresan med, en gång glömdes de av en och det vart en glad överraskad vid nästa skidresa, inkl aningen uttryckt innersula, bekvämare nu sa han :)

Ingen aning om hur det funkar i verkligheten är men jag kan tänka mig att som
@la_grave skriver så behöver du nog inte ta in dem ifall du inte har isblock som du vill bli av med till nästa dag. Om du borstar av dem och ställer i kallförråd så kommer ju inte den snö som eventuellt är kvar att smälta och då kommer de ju inte heller att rosta. :)

Vad som kan vara värt att tänka på är ju dock ifall det är tö på dagen och skidorna blir blöta, kan ju rinna ner på lite onajs ställen och sedan expandera ifall det blir minus på natten :|

Senast ändrad:
Du måste ta in dem, skidor är känsliga mot kyla, vad många inte vet är att skidor inte tål varken kyla snö eller is, så de måste vara inomhus. Helst skall de aldrig utsättas för kallare temperaturer än +25 grader, gärna skyddas från mörker med, så ha dem i ett varmt upplyst utrymme så mår de bäst...

@zerode
Intressant ... det bästa är alltså att låta skidorna stå kvar i butiken. Måste vara perfekt, inget slitage på kanter och belag, inga repor på ovansidan. Ja, skidorna kommer att se ut som nya efter en mansålder (ensålder), bara att damma av dem då och då!

/MM

Mountain_Man sa:
@zerode
Intressant ... det bästa är alltså att låta skidorna stå kvar i butiken. Måste vara perfekt, inget slitage på kanter och belag, inga repor på ovansidan. Ja, skidorna kommer att se ut som nya efter en mansålder (ensålder), bara att damma av dem då och då!

/MM
Här på Freeride sysslar vi inte med sarkasm, i alla fall inte utan en rejäl trigger warning (detta är ett uttycker som inte behöver översättas till svenska eller bli en etablerad del av svenska språket) först! Lex https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1070228

@la_grave
Det ligger någonting i vad du skriver ... och det där blev ju någon form av dubbelironi! Samtidigt är det högst sannolikt att det inte är förvaring i varken kall- eller varmförråd som förstör laggen utan något helt annat! ;-)

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp