Är det okej att äta koffein tabletter?

David01

Ny medlem
Eftersom jag bara hatar kaffe. Men jag vill inte känna mig tvungen att dricka kaffe för att få koffein i mig. För att kaffe hjälper ämnesomsättningen i kroppen har jag hört.

Så min fråga är, är det helt okej att käka koffein tabletter som du kan få receptfritt på apoteket? Ger det samma effetkt som en kopp kaffe. (Jag menar koffeinet i kaffet)

MVH David

Snarlik effek, men är det med tanke på tränning du har tänkt att använda de? Koffeinet dränerar kroppen på mineraller me så att du mår inte så bra om du inte får i dig riktig kost, berättade en läkare. Kan bli så illa att du blir impotent ifall du äter för mycket koffeintabletter. Men enstaka gånger är ingen större problem..

Hoppas du blev lite klokare!

tror till och med att du får mer koffein från tabletterna, annars kommer ju cola och andra läskedrycker upp i skallen om man nu inte vill dricka kaffe eller äta tabletter. Tror det finns en cola som har extra mycket koffein i sig, jolt tror jag att den heter...

Är inte det här en hemsida om en massa extremsporter?

Jolt-cola is the shit!
Finns ingen cola som har högre koffeinhalt.

joltberg.jpg

Senast ändrad:
jag förstår inte riktigt vad du menar med "är det okej?" varför skulle det inte vara det? det är väl inte direkt olagligt

Okey, vad kostar dom och är det okey att köpa om man är under 18 år?
Och "vattenflaskan" vad menar du? Blir man yberpigg och kan inte sova eller blir det nå bieffekter?
Hur fungerar dom?

det är lungan att ta dom.
en och en, inte mer, ovana personer kan bli lite stissiga av det om man överdoserar.
Läs bipacksedeln så ser du vad du kan ta och inte ta.

Hjalle_S sa:
jag förstår inte riktigt vad du menar med "är det okej?" varför skulle det inte vara det? det är väl inte direkt olagligt
Hjalle det är så att det står inte alltid utskrivet på burken du köper att om 5 år kanske det leder till att du får cancer eller som Daniel Karlsson skrev att man kan bli impotent.

David

BigAir sa:
Och "vattenflaskan" vad menar du? Blir man yberpigg och kan inte sova eller blir det nå bieffekter?
Hur fungerar dom?
Om du ska ut och dansa en kväll och du känner dig lite nere knappra i er 3 tabletter så kommer du att vara igång ett bra tag framöver. Det tar ca 30 minuter sen blir du piggare än någonsin, det är min erfarenhet av det iallafall.

Det jag syftade på med koffeinet var att alla säger att man ska dricka en koppkaffe innan man går ut och springer på morgonen för att det hjälper fett förbränningen. Men om man knapprar i sig en koffein tablett istället har det samma effekt?

några på min skola kollade vem som kunde äta flest koffeitabletter på en gång...efter 14 tabletter så låg ena killen på sjukhus och magpumpades :D

Var inne på apotekets hemsida men vet inte villken man ska köpa, fanns massa olika och alla hade massa funktioner. Finns det ingen "koffein tablett" man bara blir pigg av, en sån skulle jag behöva nu!

Det finns koffeintabletter på apoteket och kostade runt 40kr för en bruk me 100tabletter 100mg är dom på.. om jag inte minns helt fel.. Och koffein har den effekten som david01 pratar om fettförbränningen ökar.

Det finns en "gammal" kroppbyggar grej som kallas "ECA" vilket är en förkortning på Effedrine Coffein Asperin som ökar fettförbränningen och används under deffning.

Men som sagt koffein är mycket beroende framkallande (som mycket annat) jag käkade MYCKET koffeintabletter ett tag på gymnasiet och det förstörde mina blodvärden totalt! Fick lägga ner 2 år för att få tillbaks normala blodvärden igen!
1-2tablett innan fettförbrännande träning kan vara effektivt.

BigAir sa:
Hur fungerar dom?
man blir flummig, det blir som en drog, du kan inte sova. vet ej om de går att få tag i de under 18...

Tänk på att koffein är dopingklassat så att du inte använder tabletterna i samband med organiserad träning eller tävling.

Äähh va ä ni för klenisar=O samla ihop nåra kompisar, bryt er in på skjukhuset å sen
snor ni lite anfettamin lr nått!

Nej men seriöst tkr jag att du håller dig till energi drycker!

Kom precis hem från en vanlig fredagsrunda..ska ut å dela ut tidningen nu, kan säga att jag aldrig hade pallat det utan 4 st koppar kaffe! Nu e ja fan på G asså =)

Angående koffeintabletter...

Det är lika farligt att äta koffeintabletter som att dricka kaffe.
Dock brukar magen säga ifrån när man druckit för mycket kaffe, om man inte börjar svettas och darra, vilket man kanske missar om man knaprar pillren istället.

Att ta tre/fyra koffeintabletter innan man går ut på krogen får lätt den effekten att man kanske är den siste som somnar på efterfesten, vilket kanske kan vara bedrövlig för morgondagens skidåkning då det dumpat hela natten.
Om man absolut MÅSTE ta koffeintabletter, så bör man ta dem med måtta. En tablett innehåller 100 mg koffein, vilket motsvarar cirka 3 till 4 koppar kaffe beroende på tillverkningssätt (frystorkat kaffe innehåller mindre mängd koffein).
Den som funderar ett steg längre, inser då kanske att det vore en gnutta orealistiskt att sätta i sig 10-15 koppar kaffe för att piggna till...

Vad man också ska ha i åtanke, speciellt om man tar dem i samband med fest, är att koffein är uttorkande för kroppen, som alkohol också är. Så en lite värre huvudvärk kan vara att räkna med dagen efter, eller framförallt, en mycket segare kropp som ska ta sig ned mellan träden eller limma landningen i parken.

Vad som kan rekommenderas är att inta en tablett Resorb, vätskeersättning, innan man hoppar i bingen för att återställa vätskebalansen i kroppen. Det finns att köpa på Apoteket.

Visst är det också så att koffein påverkar fettförbränningen, men det finns det också mycket annat som gör. Konditionsträning till exempel... Eller att skita i burgaren på natten på väg hem från krogen. Tyvärr så är det så, att koffeinet inte verkar ha någon effekt på fettförbränningen när man tränar kondition. Dock kan det ha effekt på lågintensiv träning på fastande mage, dvs morgonpromenader... Men för guds skull, unga aerobictjejer går morgonpromendaer...

Tillbaka
Topp