Är det rätt skidor?

FridaIda

Ny medlem
Är det rätt skidor?
Hej! Letar efter ett par nya skidor och har fastnat för Völkl Racetiger SRX. Letar efter en pistsskida och midjemått samt svängradie stämmer överens med vad jag söker. Däremot är jag orolig att de ska bli för långa.. Minsta storleken är 163cm och jag är själv 164cm, väger ca 55kg och ser mig som en medelgod åkare i nuläget (utbildar mig till skidlärare och tanken är att ha dem ett bra tag). Skidorna har ju tiprocker så då känns de väl ”kortare”? Har i nuläget Blizzard XO på 151cm och de känns KORTA!
Tacksam för all hjälp!

Är det rätt skidor?
Tror inte det kommer bli något problem för dig. Det är den längden jag brukar rekommendera för dem i din längd som inte är nybörjare på skidor när jag jobbar med skidtester.

Så jag skulle inte vara rädd för den längden, självklart kommer det kännas lite annorlunda om du går från 151 till 163 till en början, men du kommer vänja dig snabbt.
SRX:en är en bra skida som är lättåkt, men ändå så pass vass att du kan utvecklas med dem. Vilket är bra om du utbildar dig till skidlärare.

Har gjort samma sak fast tvärt om då jag gått ner i längd, från 184 till 177, och början kändes det som jag åkte på barnskidor, men vande mig snabbt, tycker dock fortfarande att det är lite skumt att åka 173cm långa skidor, men försöker låta bli att kolla ner på utan bara köra på.

Tillbaka
Topp