Är detta centermarkeringen? Salomon XDR 84TI

Packade nyss upp de nya skidorna, tyvärr har jag inte fått bindningarna än.
Det enda "tryck" som finns på skidan är ett streck strax under den vita klisterlappen. Spontant känns det som om den markeringen är långt bak? När jag mätte med tumstock alldeles nyss så är det 79cm från golvet upp till markeringen (skidorna är 179cm långa)

Ev kankse det bara är en synvilla och det "ser" bättre ut då jag lägger bindningen på plat, vad tror ni?

Senast ändrad:
Fast på skidorna hittar du ingen "centermarkering". Det du hittar är en markering för var tillverkaren anser att det är optimalt att pjäxans center hamnar... Det är alltså mycket troligt att det är rätt plats. För säkerhets skull kan man alltid mäta bägge skidorna för att kolla att trycket hamnat rätt osv.

Ja, finns det ett streck över skidan är det den rekommenderade markeringen för mittpunkten av bindningen/skon. XDR 84 är ju en "Front side carver" det vill säga en pistskida och där sitter normalt bindningen en bra bit bakom mittpunkten på skidan. Tittar man på skidans skärning är det också uppenbart att den ligger långt bak på skidan och att den smalaste delen ligger under bindningen.

Nu är iofs. din bild missvisande eftersom den är tagen snett uppifrån med (sannolikt) ett rejält vidvinkligt objektiv (mobiltelefon?) vilket gör att det ser lite märkligt ut.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp