Avids mekaniska är ruskigt bra, jag har haft en. En hydraulisk är dock (för det mesta) något bättre.
Huvudsakligen utgörs skillnaden av att en hydraulisk har bättre "modulation", dvs att bromskraften går bra att reglera så inte hjulet bara låser sig direkt, men det finns undantag.
Magura julie är hydrauliska och har otroligt bra nyp, bättre än min Hope mono M4 (som har underbart överdriven modulation) men dom har sämre modulation än avids mekaniska. Det gör att magura julie (som också väger ganska lite) är utmärkt som bakbroms där modulation inte är lika viktigt utan då man oftast bara behöver låsa det (Den är dock fullt tillräcklig för att användas till manual, den är ju fortfarande bättre än någon v-broms)
En Hope mono M4 passar alltså perfekt som frambroms då den har ganska bra nyp men huvudsakligen bra moduation, och Avid är nånstans däremellan. Som frambroms tror jag nästan att Avids mekaniska passar bättre än julie.
P.S. jag har haft alla dessa bromsar på min cykel och jag har även haft v-broms så jag vet vad jag pratar om.