Är mina bindningar fel inställda?

• Trådstartare Trådstartare cfb
  • Start datum Start datum

cfb

Ny medlem
Fick mina bindningar monterade av Alpingaraget och justerade till 10 på din skalan.
Efter lite läsande här och en check på dinsetting.com, som säger att dom ska vara på 8,
så undrar jag vad som är rätt.

Jag väger ca 95 är 185 (vad det nu spelar för roll) och har 338 i sulmått, kör på ett par kuro.
Vill juhelst inte pajja kroppen vid eventuell krash men vill heller inte att skidan ska lösa ut lätt
så jag måste leta lagg i puder hela eftermiddagen.

Så vad säger expertisen, lita på Alpingaraget eller på dinsetting.com?

Det beror ju väldigt mycket på hur du kör också. Om du kör hårt på hårt underlag låter 10 alldeles för klent, men om du kör långsamt i mjuk snö är möjligtvis 10 i överkant... men jag tycker det låter som en rätt bra siffra att köra jesters på om man väger 95 pannor... Men vill du vara på den säkra sidan när du inte har en aning om vad du ska ställa bindningarna på, så börja lågt (8) och spänn upp ett steg varje gång du tjuvlöser eller om du kliver ur dom lite väl enkelt när du vurpar.

Edit: Detta är min uppfattning och jag varken jobbar i skidshop eller liknande, men jag åker ganska mycket skidor. Så om du bryter benet, skyll inte på mig ;)

En sak till att tänka på är att som jag antydde ovan, kan det vara värt att spänna bindningarna olika, beroende på vad du ska åka. Ska du dunka uppkörd skräpsnö så gör du rätt i att höja något steg, medans om du kör runt i en halvmeter djup blötsnö kan det vara motiverat att dra ner dom riktigt lågt.

Senast ändrad:
Metoden FF föreslår är absolut bäst. Det är lite läskigt i och för sig, men man får ta det lugnt när man håller på med inställningarna. Glöm inte att du kan ställa olika DIN för horisontal- och vertikalutlösning!

Jag kör hårt och jag har mina Marker free 7.0 på DIN4 och de har aldrig löst ut för mig. Är man duktig så behöver man inte skruva bindningarna till mer än 5.

PNyberg sa:
Jag kör hårt och jag har mina Marker free 7.0 på DIN4 och de har aldrig löst ut för mig. Är man duktig så behöver man inte skruva bindningarna till mer än 5.
...så när jag har mina på 14 är det för att jag inte är duktig nog? ;)

och för att svara på tråden.
Gör som FF säger. Fool proof i mina ögon i alla fall.

Senast ändrad:
Kolla att förspänningen stämmer också.

@JohanKristofers
Jag tror det inte behöver betyda att du kör sämre, men mindre följsamt med underlaget.
Det är det jag tolkar in när jag läser det PNyberg skrev...

PNyberg sa:
Du kör inte bara hårt, utan också djävulskt aggressivt.

Se som sagt till så förspänningen är rätt! Skruven ska vara i samma nivå som resten av baksidan.

Dock lär det ju vara rätt om alpingaraget ställde in det men man vet ju aldrig :)

Senast ändrad:
FF sa:
Heinz_p sa:
PNyberg sa:
Du kör inte bara hårt, utan också djävulskt aggressivt.
Men så är han också en expert skier...
Ex WC DH racer, like to go big, ski open and fast. Skruvar upp bindningen till 5 när jag ska hucka högre än 15m.

JohanKristofers sa:
PNyberg sa:
...så när jag har mina på 14 är det för att jag inte är duktig nog? ;)
Det var inte jag som sa det ;)

PNyberg sa:
Det här med "ironi" är inte alltid så lätt ... eller? Vad ställer du dina P18 på? Går väl inte lägre än 7 ...

Själv väger jag strax över 90 och sätter bindningarna på omkring 9. Men jag utsätter inte bindningarna för några större påfrestningar och borde kanske skuva upp (ned) mot 7-8 eftersom mina knän sannolikt viker sig redan vid 7. Håller för övrigt med om att en god start är omkring 8 och därefter skruva åt (upp) om skidan löser ut i onödan. Viktigt att ha med sig i tanken är att skidbindningar inte är några precisionsinstrument och 9 på en bindning kan motsvara något helt annat på en annan bindning.

/MM

Senast ändrad:
Hmmm…

95 kg, 185 cm, 338 i sulmått (långa blan!?) Marker Jester,= DIN 10?
Tja, jag tycker ju inte att det låter helt fel i a f.
Sen hänger det naturligtvis på om du angivit till bindningsmeken att du åker "agressivt" eller "inte vill tappa skidorna" eller "är topptränad och kör hårt" eller nåt liknande…

Jag skulle nog starta på ca 9 och jobba mig uppåt, dock inte i hela steg utan små steg.
Samma höjning på både bak- och frambindning. Naturligtvis med korrekt inställning av förspänningen!

Sen, som vanligt, kolla att du inte har snö och is på sulorna, eller ännu värre (…våråkning) sand, grus eller lera. Se till att pjuckorna rena, annars kan friktionen stöka till funktionen på din nogsamt uttestade DIN-inställing rejält!

Ace då? Samma vikt (93) samma längd (183), kortare sulor (311), i fysisk kanonform (öhmm...?) naturligtvis, åker "agressivt (nåja, snart 57…) = DIN 9,5 – 10, beroende på typ av åkning, underlag, typ av skida, aldrig över 11 faktiskt.

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
PNyberg sa:
Det här med "ironi" är inte alltid så lätt ... eller? Vad ställer du dina P18 på? Går väl inte lägre än 7 ...

Själv väger jag strax över 90 och sätter bindningarna på omkring 9. Men jag utsätter inte bindningarna för några större påfrestningar och borde kanske skuva upp (ned) mot 7-8 eftersom mina knän sannolikt viker sig redan vid 7. Håller för övrigt med om att en god start är omkring 8 och därefter skruva åt (upp) om skidan löser ut i onödan. Viktigt att ha med sig i tanken är att skidbindningar inte är några precisionsinstrument och 9 på en bindning kan motsvara något helt annat på en annan bindning.

/MM
Just nu är mina P18 ställda på förrådet :(

Jag har aldrig haft några problem med tjuvsläpp och brukar hålla mig runt max 8 på din-skalan och väger in på 80 pannor och 188cm. Folk brukade undra vad som var fel på mig tills de insåg att mina 328mm sulor faktiskt är rätt långa och därmed behöver lite lägre din. 338 är ju en hel cm till och kanske kan vara vettigt att tagga ner din-talet lite?

Tillbaka
Topp