Är skidan död? -Problem

Anzom

Aktiv medlem
Är skidan död? -Problem
Efter en hård vinter och en särskilt hård krasch lyckades jag med konststycket att komma hela vägen in till kärnan. Inte särskilt svårt när det gäller dessa tunga skidor.

Först lämnar jag in dem, och då fyller han i butiken upp dem med vanligt kladd. Problemet är att det blir buckligt och ser ut som en smärre katastrof, troligtvis var det inte helt torrt när lagningen gjordes.

Då går jag tillbaka och frågar om det är möjligt att göra en transplantation. Vilket han säger att det gör. Två dagar efter det kommer jag tillbaka, och han förtäljer att "your sole is dead". Iom att kärnan kommit upp till belaget.
Tydligen går det inte att sätta dit en bit från en ny skida, utan han dödförklarar den. (och stoppar tillbaka kletet i lagningen)

Vad säger ni, ska man leta vidare efter någon som försöker byta den? Eller kommer det inte att fungera?

Senast ändrad:
Är skidan död? -Problem
Varav bulorna? "greppar" inte det ismälta belaget i skidan eller? I så fall borde de ge med sig när man trycker lite på dem.
Om belaget inte sitter fast är det bara att ta bort det.
Sitter det fast - bara att planslipa så blir det slätt och fint.

Så länge träet inte svällt p.g.a. av vatten kommit in i det så antar jag att skidan går att rädda.

Jag hade nog försökt hitta någon som ville ta sig an att pyssla med skidan lite.
Reparatören tar säkert inte på sig något som helst ansvar för att det kommer funka, men man kan ju be dem göra vad de kan.

(Att det inte ser snyggt ut, eller rent av är en smula ojämt kan man skita i - det påverkar ju skidan väldigt lite.)

Är skidan död? -Problem
Jo det sitter fast. Ett litet problem är även att stålkanten buktar ut på skidan. Det jag inte förstår är hur kärnan kan komma så långt "upp", så att det går igenom belaget. Borde inte då skidan svällt upp?
Hur länge tror ni att den lösningen de har lagt nu kommer att hålla?

Är skidan död? -Problem
Anzom sa:
Jo det sitter fast. Ett litet problem är även att stålkanten buktar ut på skidan. Det jag inte förstår är hur kärnan kan komma så långt "upp", så att det går igenom belaget. Borde inte då skidan svällt upp?
Hur länge tror ni att den lösningen de har lagt nu kommer att hålla?
Vem vet? Kör på så länge. Skidor är förbrukningsvara och hajar finns det gott om. Finns ingen idé att gråta över spilld mjölk. Mister du en finns det tusen åter. Det är inte du, det är jag. Du och skidan kan ju fortfarande vara vänner?

Anywhoo. Har sett värre skador som har hållt ihop fint i måååånga dagar. Kör på :)

Är skidan död? -Problem
Mjo det är sant.
Får kanske ta och bjuda ut BÅDA katanarna på dans, som det sett ut nu är det enbart den ena som är slutkörd. Delad glädje är dubbel glädje!

Bör man göra transplantationen eller är det vilketsom?

Är skidan död? -Problem
Jag jobbar i skiduthyrning i Canada. Min erfarnhet ar att i princip allt pa en skida gar att reparera det ar bara fragan om vad du ar beredd att betala. Lamna in dem och be om kostnadsforslag kanske bor overvagas mot att kopa ett nytt par istallet

Det kan fungera att kanske riva upp basen fylla igen men beror pa hur det ser ut under som tidigare namdes med trakarnan. Allternativt byta ut hela basen

Är skidan död? -Problem
Gasa till det rasar är mitt tips.

Jag körde på en rejäl haj i början av denna säsong och trodde att det skulle vara helt kört. Dock höll skidorna ihop i nästan 3 veckor med åkning varje dag. Och då ska du veta att det såg väldigt mycket värre ut än vad det där gör.
Men då blir det ju garanterat skrot av dom när du är färdig.

Som sagt är ju skidor förbrukningsmateriel och det är roligt att köpa nytt! :)

Senast ändrad:
Är skidan död? -Problem
Om kärnan "kommit ut" från där den var har den fått vatten i sig och svällt... men då borde hela skiten delaminera ganska snart. (Lär du märka i.a.f.)

Åkmässigt; lite bucklig stålkant ger ingen skillnad om man friåker. Är belaget gropigt kan du planslipa ner bulorna, groparna fylls i när du vallar.

Hållbarhetsmässigt; Så länge lagningen är tät och det inte släpper in vatten är allt lugnt. Hur det ser ut spelar ingen roll.

Så kör så det ryker så länge det går! Finns ingen anledning att kassera dem eller lägga ner för mkt möda på att snygga till dem.

...därtill SKA skidorna se ut som stryk om man vill vara ball! :cool:

Är skidan död? -Problem
Om det lossnar igen så tycker jag att du ska fixa det själv..
Låt skidan torka helt och använd sedan epoxylim, sitter som berg och glider fint alt först epoxy sen lagningsstav men kör personligen bara med epoxy då lagning med lagningsstav inte brukar hålla så länge...
Mina skidor ser riktigt förjävliga ut, lossnade ett stort område plast och trä på sidan under bindningen så stålkanten hade noll support..
Fixade detta med epoxy och detta har hållt under 2 års åkning och då är det mycket stenåkning involverat =)

Ps. var noga med mängden lim, riktigt jobbigt att slipa bort överflödig epoxy med sandpapper!

Är skidan död? -Problem
Det är precis som Nojlas säger eventuell svällning som är problemet. Om vatten har kommit in i träkärnan och gjort så att den har svällt, då är skidan kass. Även om det håller att åka på ett tag så kommer den att gå av förr eller senare när du belastar den iom att en träkärna som sväller även försvagar fibret i laminatet. Och även om den inte går av så har den fått en konstig flexkurva och med ett ojämnt belag.

Jag hade inte lagt några större pengar på det i det här läget. Du har två alternativ: Åk på den som den är och så får det hålla så länge det går. Eller fixa det själv i den mån det går så att det inte blir en dyr operation. Skär ut en lättkopierad form som är något större än skadan och använd ett stämjärn eller liknande för att ta bort belaget och reparationsrester. Först då går det att avgöra hur skadan egentligen ser ut. Är kärnan svällskadad och det fiber/metall-lager som ligger under kärnan påverkat, då är som sagt skidan inne på sina sista svängar. Om det inte är det så ta bort så mycket du kan av limlager och belagsrester så att du får ett jämnt underlag att jobba med. Sen limmar du dit en lagom stor bit belag. Se till att få passningen vid kanten bra. Resten spelar inte så stor roll. Använd långsam epoxy såklart och en helsikes massa tvingar. Efter lagningen måste du lämna in på en planslip, alternativt låta någon dra skidan ett par drag över en bandare för att se hur det blir.

Med tanke på att man pratar om skidan är "död" eller ej finns ett sista mer drastiskt alternativ i form av att fräsa ur plats för belaget:

Gör samma manöver och ta bort belaget och limrester lite hjälpligt (man kan faktiskt hoppa över det steget i detta fall om man vet att skidan är svälld även om fräsen går lite segt i plast ibland. Om du inte vet hur statusen på skida är är det enklare att analysera problemet med handverktyg än att fräsa direkt). Ta bort lite extra stort område om du enbart tar bort belag först, så att du kan "operera" i en del av det frilagda laminatet sedan.

Ta sedan en handöverfräs och kör bort lite material och samtidigt jämna till botten. I vissa fall innebär det då att man fräser hela vägen ner till trät på vissa punkter där det har svällt som värst, men oftast räcker det att fräsa ner en bit i fibermattan för att det ska ge plats åt belaget + armering. Risken med det här momentet är att man märker vid fräsningen att kärnan verkligen är svälld rejält, och att man då måste gå hela vägen ner i trät nästan i hela skadan för att det ska vara möjligt att laga. Då har man ett problem... men å andra sidan är skidan redan innan körd om det är så och då är det snarare att man får reda på det än att det är ett problem som uppstår vid fräsningen. Se också till såklart att alltid dra åt höjdstoppen på fräsen ordentligt så att du inte gör misstaget att fräsa för djupt, för då blir det problem. Gå ALDRIG djupare med fräsen än stålkantens infästningstaggar dock. Om dom fräses bort (är rätt hårda så man gör det inte utan att märka det...) måste man mecka med att byta kant och grejor och då är det rätt mycket jobb.

Lägg en styrande platta/träbit för fräsen över skidan så får du en referensyta så blir det lättare att få det jämnt jämfört med att bara använda skidan. Mät det nya belagets tjocklek och fräs ur så att du har plats för det (behöver inte gå helt ner, men iaf så att du får en bra belagsbas). Beroende på vad man använder för frässtål kan man behöva vara riktigt noga när man kör nära stålkanten så att den inte skadas eller att fräsen hugger när den går emot.

Har man gått igenom, eller nästan igenom, fibermattan så brukar jag lägga ett lager 100-200grams glasfiberväv i botten för att stärka upp området med ny armering. Har du bara fräst bort lite limrester och en aning bottenmaterial räcker det att lägga belag direkt. Belagsbiten ska vara lite högre än det övriga belaget när allt är färdigt, så kör inte för djupt med fräsen utan ta lite i taget och testa med belaget tills det blir lagom.

Innan du limmar, ska skidan vara helt torr och området så rent som möjligt. Innan du börjar tillföra lim, se till att skidan är rejält uppvärmd till ca 65 grader. Det gör att limmet blir lättflytande och tränger in i eventuellt exponerat trä. Lägg dit glasfibervägen och låt den väta upp ordentligt innan du lägger dit belaget och börjar pressa. Som vanligt är det så många tvingar som bara är möjligt som gäller, och det blir enklare med några rejäla träplattor som stöd för skidan när man pressar samman delarna. Värm upp skadan till 70 grader ca några gånger under de första timmarna av härdningen. Låt därefter det hela liggar i några dagar innan du tar bort tvingar och pressplattor.

Om det nya belaget sticker upp över skidans normala belagsyta så tar planslipen hand om att jämna ut det hela och så länge det nya belaget är tjockt nog så kommer skidan att se riktigt bra ut när det blir färdigt.

Risken är att man har försvagat skidan, men med tanke på att man gör det här enbart på skidor som ändå klassas som helt slut, så är det ändå ett rimligt sistaalternativ. För mig har det fungerat de gånger jag har testat det i alla fall.

Senast ändrad:
Är skidan död? -Problem
Det där borde inte vara några problem att laga. Precis som MnO säger kommer man långt med linjal, skalpell, stämjärn och en Dremel med handöverfrästillsats.

Skidor är döda när de har knäckts eller spruckit rejält men dessförinnan går det mesta att laga. Sök upp en annan skidtekniker eller gör det själv!

Är skidan död? -Problem
Ett ytterligare tips kan vara att se till att lagningen blir på ytterkant.
De flesta skador av den typen gör folk på innerkanten så se till att ha den skidan så lagningen är på ytterkanten i fortsättningen så håller det längre.

Är skidan död? -Problem
Tack för alla tipsen, ni är grymma!
Ska prova att gå till en annan butik, har dessvärre inte grejerna till att göra det själv här.

Tillbaka
Topp