Är snowboardåkare snålare än skidåkare eller bryr

Är snowboardåkare snålare än skidåkare eller bryr de sig inte
Skidåkare har inga problem att betala 2500-5000 för pjäxor
För snowboard verkar det räcka med ett par skitboots för 795

Du jämför lite fel där...

Pjäxor: 2500-5000
Snowboards boots: 750-3000

ungefär samma intervall.

Så vad vill du komma till?

Har sålt snowboardboots länge
Verkar som priset är helt avgörande inte prestandan
Sällan kommer det någon som har litet högre krav
På skidpjäxor är det många mer so har precisa krav på modell och funktion

På pjäxor är intervallet 1000 och uppåt
Inte 2500-5000

Senast ändrad:
Jag har oxå sålt det när jag jobbade i snowboard butik plus mina första år i alperna plus hemma i Borlänge. Har sett sjukt mycket folk som kommer in och köper skidor men hyr pjäxor istället. Sett fler som har köpt billiga skit pjäxor oxå.

Om du kollar i en snowboardbutik så har de oftast inte en snowboardboots under 1200 kr. Vi sålde mest boots mellan 1500 till 2000 kr. Så jag tror du har lite fel där.

Vi hade ämnet uppe på skidakademin och den allmänna meningen var att de flesta köpte alldeles för dåliga boots
Eftersom du jobbat i butik vet du nog vad skidakademin är

ALPINBUTIK sa:
Är snowboardåkare snålare än skidåkare eller bryr de sig inte
Skidåkare har inga problem att betala 2500-5000 för pjäxor
För snowboard verkar det räcka med ett par skitboots för 795
Inte vet jag men detta är ju exakt samma intervall som jag skrev i mitt inlägg som du sedan ändrade till 1000-5000:-

I så fall skulle jag tro att majoriteten av de som köper pjäxor köper pjäxor för kring 2000:- Det är då min erfarenhet från då jag jobbade i Team Sportia en höst innan jag åkte ner till Alperna.

Tror att det förmodligen säljs mest pjäxor i den prisklassen i Sverige så du kan inte dra alla snowboardåkare heller över en kam för att du säljer boots i 750 kr klassen.

ALPINBUTIK sa:
Vi hade ämnet uppe på skidakademin och den allmänna meningen var att de flesta köpte alldeles för dåliga boots
Eftersom du jobbat i butik vet du nog vad skidakademin är
Nej det vet jag inte då jag har jobbat i Alperna de senaste 7 åren. Var det renodlade snowboardbutiker med där?

Min uppfattning är väl snarare att bootsen är det jag helst lägger pengar på, åka med ett par boots som sitter dåligt är ju pest. Men har man tåliga fötter så kan man kanske komma undan med billiga boots.

Jag tror att snowboardåkare är bara så mycket klokare. (Man måste ju vara så satans dumm eller rik för att betala 5000 kronor för pjäxor!)

Intressant diskussion från två initierade. Min åsikt är att många snowboardåkare prioriterar lite fel när de köper sin utrustning. Man ser ofta åkare med typ en Lib-Tech Skate Banana för styvt 5000 och ett par Union Contact för typ 2300 och sen ett par enklare boots för mellan 1000 och 1500. Med över 20-års efarenhet av snowboardåkning tycker jag mig veta att bootsen faktiskt är väldigt viktiga för åkupplevelsen och att det är klart bättre att gå ner ett snäpp i prisklass både på bräda och bindningar för att ha råd med ett par bra boots.

Det är en utbildning för alla skidbutiker som i stort sett alla leverantörer deltar i . Utbildningen bedrivs i ca 10 olika städer varje år i oktober månad
Där får butikssäljare ALL INFORMATION om alla nya modeller
En chans för ALLA butiksäljarna inte bara inköparna att möta leverantörer
Dessutom hålls föredrag om t.ex trendspaning

Hmm... Jag trodde att hyfsat aktiva snowboarders byter boots inom 1-3år eftersom flexet blir mjukt. Jämför detta med hur ofta man investerar i skiboots... Borde vara bra business eftersom OK snowboard boots kostar 2000+.Sverige är ingen snowboardnation - skulle tro att marknaden i t.ex Finland och Norge är mera utvecklad.

Hmm... Jag trodde att hyfsat aktiva snowboarders byter boots inom 1-3år eftersom flexet blir mjukt. Jämför detta med hur ofta man investerar i skiboots... Borde vara bra business eftersom OK snowboard boots kostar 2000+.Sverige är ingen snowboardnation - skulle tro att marknaden i t.ex Finland och Norge är mera utvecklad.

KaitsuH sa:
Jag tror att snowboardåkare är bara så mycket klokare. (Man måste ju vara så satans dumm eller rik för att betala 5000 kronor för pjäxor!)
Man behöver varken va dum eller rik för att köpa ett par pjuk för 5000 kr... är det rätt pjäxa för dig är det bara att punga ut det, hellre betala en högre summa för att få rätt åkupplevelse än att va snål och få ont i fötterna..

Men om dojorna för 750 spänn är bra och sitter fint är det ju inga problem.

Vi kanske ska fråga oss varför butiken du jobbar/jobbade i tydligen säljer skitskor??

Jag tror att när det kommer till "butiksförsäljning" så beror det helt klart på vart i landet du har din butik.
Som här uppe i Åre tror jag inte det är många butiker som håller med dig, här använder folk sina boots dagligen nästan.
Om man har en butik i en stad där man kan åka 2-3 veckor per år så håller ju sånna bots länge. Sen så är boots billigare att tillverka det får du inte glömma heller.
Men jag tror däremot att ett par pjäxor för 750kr inte sitter lika bra som ett par boots i samma prisklass.
Sen om vi är snålare lr inte det beror väll på ens egna ekonomi lr om man har en pappa som betalar tex. Jag har lagt mycket pengar på årets utrustning tycker jag personligen men jag har haft två jobb jobbat sex dar i veckan hela sommaren så då har man råd om man tycker det är viktigt. Förstår du vad jag menar?

kraften som du har benet ska överföras till skon till bindningen till brädan till underlaget.
Fallerar någon del blir det inte bra
tror nog att det är den billigare skon som inte håller måttet i många fall

Snälla du, hitta ett par vettiga boots för oss aktiva snowboardåkare för 795kr så är du min gud. Dem flesta snowboard åkare är kanske inte lika slösaktiga när de kommer till kläder osv. medans skidåkare (en del) lägger ner halva sitt liv för att hitta just dem speciella kläderna för flera tusen... Nu säger inte jag att alla gör det men det finns folk till allt. Sen att man nöjer sig med en sämre sko för priset är lägre är skitsnack, kanske för dem som är nybörjare och inte har cirka 70-90 åkdagar om året som dem som satsar ligger på, då lägger man ut mer pengar på dem eftersom det är dem skor man bär oftast och längst...

Jag tror att det är fel att dra slutsatsen att brädåkare är snålare. En tanke kan ju vara den genomsnittsliga skidåkaren har mer pengar än brädåkares dito. Naturligtvis inte på grund av att de åker skidor utan för att de flesta brädåkare är kids eller unga vuxna som inte är lika väl bemedlade som den enorma mängd skidåkare som är i medelåldern. Man får väl anta att folk har mer pengar att spendera när de är fyrtio än när de är tjugo och det är nog därför det säljs fler dyra pjäxor än boots.

Senast ändrad:
JanN sa:
Vilka boots kostar 795?! Kan någon vänligen ge namn på märke&model.
Skulle faktiskt också vilja veta det, speciellt om de säljs i Sverige.
Om man kollar på typ Junkyard så ligger ju snittpriset på 2000+
Visst kanske det säljs mer 1600kr men det verkar vara svårt att komma under ca 1300

795?! Jag betala 300kr för mina boots, det var nog ca 5 år sedan.
Tänkte väl köpa nya boots i år.

Det är inte alls konstigt att folk lägger mer pengar på brädor eller bindningar.
Det är ju roligare att köpa! :D Sen tycker jag att man märker nog större skillnad om man köper ny bräda.
En ny bräda kan ju göra att man sätter trick man annars inte skulle kunna. Tex om man köper en kortare bräda = lättare att rotera, om man köper en mjukare bräda = lättare att pressa etc.

Tveksamt om man köper nya boots och sen helt plötsligt kan man sätta 720 eller nosepress.

Sen på snål aspekten:

Finns ju inte många snowboardåkare som är över 40. Troligtvis för brädan fanns inte när de växte upp.

Senast ändrad:
Allt är dyrare till skidor utom möjligen bindningarna, även om undantag finns där också. I den mån det går att jämföra blir en snowboardutrustning 2-3000:- billigare. Mycket ligger nog i de många delarna i en skidpjäxa jämfört med en mer eller mindre vanlig känga. Telemarkspjäxor har ännu fler delar och kostar därför ytterligare en tusing.

ALPINBUTIK sa:
kraften som du har benet ska överföras till skon till bindningen till brädan till underlaget.
Fallerar någon del blir det inte bra
tror nog att det är den billigare skon som inte håller måttet i många fall
Wow....Thats news to me! :rolleyes:

IngemarH79 sa:
Allt är dyrare till skidor utom möjligen bindningarna, även om undantag finns där också. I den mån det går att jämföra blir en snowboardutrustning 2-3000:- billigare. Mycket ligger nog i de många delarna i en skidpjäxa jämfört med en mer eller mindre vanlig känga. Telemarkspjäxor har ännu fler delar och kostar därför ytterligare en tusing.
Utveckla gärna. För jag tycker att skidbindningar i regel är jäkligt dyrt medan mina brädvänner alltid kommer undan billigt?

jag har inga problem att lägga 3000 på ett par boots.
Det jag dock har problem med är att hitta svenska butiker att köpa dom i så det blir mest att man beställer från kontinenten.
Svenska butiker är dåligt sorterade och säljarna upplever jag har dålig koll på vad de snackar om så då ser man sig om efter alternativ.

Jag är sjukt snål men jag låter inte priset bestämma på vilken utrustning jag ska ha. Jag åker på det jag tycker är bekvämast, skönast och passar bäst.

...om det råkar bli det billigaste bootsen i bra kvalitet som dessutom passar bäst så är ju det kanon.

Hur kan man jobba i en butik och sälja boots man vet är skit troligen köper kunderna bättre boots på en annan butik nästa gång.
Boots jag köpt sista tiden har kostat 2500kr+.
Dock beställde jag dom på nätet utan att prova vilket inte är det smartaste men bootsen har faktiskt vart dom skönaste jag kört med.
Visst kan man prova i butik men att dom känns sköna där säger väldigt lite om hur dom känns efter några veckor på berget

I stortsätt säger ju alla i tråden att man ska köpa ett par boots som är bekväma.
Då är ju priset irrelevant. De billigaste bootsen kan ju vara skönare och då ska man alltså köpa de.

själv köpte jag boots ifrån järvsös skiduthyrning för 500 spänn och jag tycker dom är gudomligt sköna! Kanske ska säga att jag är en ganska duktig åkare.

Har också jobbat i butik, och får också känslan att många köper de billiga bootsen. Nu är det inga säsongare direkt som köper dessa. Och det är såklart fler som köper pjäxor, men där hamnar många iaf över den billigaste prisklassen.

Men om det BARA ska passa skönt så känns det ju lite konstigt. Ett par uthyrningspjux är skitsköna, men inte fan vill jag åka med dom!

Om man är duktig åkare så borde man väl känna rejäl skillnad på ett par för 500kr och 2000+ kr? Om inte allt är en märkesgrej. Och i butiker som inte är inriktade på snowboard så finns det ju oftast färre snowboard-grejer. Och även färre som är riktigt bra på att åka just det. Så tror jag det kan ligga till iaf.

Och nu säger jag inte att just du är kass lunusontheline. Men vad hade du tyckt om en skidåkare som lägger 700kr på en pjäxa bara för att den är så jädra skön, och sen är ganska duktig åkare? Skulle låta i mina öron som att han har fått en pjäxa som är väldigt opassande till hans åknivå.

ps. Sen behöver ju inte dom billigaste vara skit för det. Dom kan ju tex vara sköna att gå i. Beroende på vem som köper det så har man olika önskemål också ;)

Senast ändrad:
Fast nu va det så att det var väldigt kraftig rea på min boots.
Nu är det så att jag trivs med dom väldigt bra, dom är varama, styva på rätt ställen och dom sitter som gjutna efter min fot.
Dom känns ungefär som ett par 32boots tycker jag och jag är tyckte att jag gjorde ett riktigt fynd.

Jag är lite intresserad av vilken butik eller kedja ni har jobbat i? Lite svårt att jämnföra dem som handlar boots i t.ex. Gävle där det finns dem stora kedjorna som Intersport, stadium och intersport och även den renodlade ''extremsport'' butiken Seafun. En vanlig ''svensson'' som har 7åkdagar per år och det är en vecka i sälen med familj och vänner vänder sig antagligen vanligtvis emot Kedjorna för ett par Crazy creek boots eller warp för en billigare peng medan en seriös åkare vänder sig emot dem som kan sin sak och betalar mer.

Klart man inte är så jätte sugen på att lägga 3000 + på ett par snowboardboots när det finns massor av bra boots för ca 2000kr. tror även många köper lite billigare boots för att lägga mer pengar på bräda och bindning som kostar en hel del. Bootsen är ju igentligen en av de viktigaste sakerna i ens uppsättning men ändå tycker jag nästan det tråkigaste att köpa

Min personliga åsikt är att man faktiskt kan ha boots i några år, i alla fall om man åker typ 2-3 veckor per säsong. Det betyder att om man köper ett par dyra och bra boots så kommer man undan rätt billigt i längden i alla fall.

Jag tror det har att göra med VEM som åker skidor och bräda.
Skidåkare är ett större släkte, det säljs mer skidor. Finns större möjligheter för butiker att ta in ett större utbud i flera prisklasser.
Framförallt är brädåkandet förskjutet till yngre åkare. Yngre personer är generellt sett mindre köpstarka.

KaitsuH sa:
orly753415.jpg

IngemarH79 sa:
Telemarkspjäxor har ännu fler delar och kostar därför ytterligare en tusing.
Va?! Blir det 1000 spänn extra för att man vill ha tåbälj och anknäbb? Skulle tippa på att det handlar om att ingen köper telispjuck i samma utsträckning som vanliga utförspjuck. Handlar inge så måste dom ju kräma bra priser för gå runt. Fast sen kom jag på att så är det ju inte. Du får t.ex ett par voodoo för 449euro hos tysken, ett par T-race för 399euro och kollar du tex på ett par full tilt seth morrison från samma ställe så kostar dom 439euro. Man blir alltså inte enbart sexigare av att åka telemark, man kan även få lite mer ölpengar över om man gör lite kloka val.

Klart bootsen är sjukt viktiga. Men som någon här över skrev så är det ju ca 90% av Sveriges alpin turister skidåkare. Och mångfalden av dessa skidåkare har en högre medelålder som är en starkare köpgrupp. Och det kan ju även va så att iom att de flesta föräldrar åker skidor så kanske de förstår att man behöver lägga lite mer på pjäxor men kanske inte är lika förstående med boots. Själv köper jag aldrig någon form av utrustning till nypris när man alltid kan fynda fjol års saker på nätet.

Tillbaka
Topp