Är tröjan färgen eller är färgen tröjan?

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Tja!
Jag och min käre homie, låt oss kalla honom Maxi, satt här och språkade i telefonen, när min homie (som vi kom överens om att vi skulle kalla maxi) plötsligt krampaktigt sa:
-Duuuude! Jag tänkte ha min rosa tröja på cbjo, men man får ju röda västar!...
I was like WHAT!?!?!
-... det kommer ju se förjävligt ut!
jag sa:
-Men varför ska du den rosa tröjan då?
-För den är clean, och jag har ju gjort den!
-Varför gjorde du en rosa tröja?
-Men duuuude, rosa är ju färgen!
-... är det färgen som är rosa eller tröjan?
-Tröjan är rosa, rosa är färgen!
-Är det tröjan som är färgen eller är det färgen som är tröjan?

Vi står nu inför detta dilemma! Är färgen tröjan, eller är tröjan färgen?
Vi lade ämnet åt sidan en stund och pratade om "censur" och kom senare in på kameror. Maxi frågar:
-Är det kameran som är färgen eller är det färgen som är kameran?
-Kameran är ju svart, och svart klassas ju inte som en färg, alltså är kameran ofärgad.
- :S
-va?
-:S
-okej...
-aaah.

Så nu vill vi gärna ha svar på våran kluring, är färgen tröjan, eller är tröjan färgen?

(Med viss reservation för bann, block och stavfel lägger jag detta inlägg i forumets del för mode, då jag tycker att rosa är en hyffsat moderiktig färg. Jag tänkte först lägga den i bergsklättring (Maxis förslag) och gick sedan över till vattensport. För att sedan tveklöst besluta mej för at lägga den i just, mode!)
Puss på er alla och jag hoppas på många intressanta och filosofiska svar!

tröjan är ju en tröja.. färgen sitter ju på tröjan, så färgen är på tröjan, så färgen sitter på tröjan helt enkelt

Senast ändrad:
det är min rosa tröja!!!!! yeah!!!!! men om den inte skulle va rosa så skulle ju inge de va min rosa tröja, utan då skulle de va min blåa tröja, å de är ju absålt inte samma sak, så ja tycker faktist lite att färgen är tröjan fär annars hade de ju inte varit samma tröja, för då hade den inte haft samma färg. ja svär!!!! men ja vet inte HJÄLP OSS!!!!!!!!

MORFARF sa:
det är min rosa tröja!!!!! yeah!!!!! men om den inte skulle va rosa så skulle ju inge de va min rosa tröja, utan då skulle de va min blåa tröja, å de är ju absålt inte samma sak, så ja tycker faktist lite att färgen är tröjan fär annars hade de ju inte varit samma tröja, för då hade den inte haft samma färg. ja svär!!!! men ja vet inte HJÄLP OSS!!!!!!!!
men om tröjan inte hade varit rosa och inte blå så hade ju det inte varit din blåatröja, eller rosa tröja. men det hade ju varit din "tröja-av-obefogad-färg"!?!! som sagt, vi har seriösa och allvarliga problem av livsviktig karaktär! please help!

tröjan är färgen och färgen är tröjan ;) båda är lika rätt, för tröjan är ju färgen och färgen är tröjan. spelar ingen roll hur man säger :P (tror jag iaf)

ja tur att man är olika. men det är vel som twinaren säger skulle jag nog säga

Rosa är färgen - som tröjan har, tröjan HAR färgen rosa.
Om man talar om att rosa är >>färgen<< så menar man att rosa är väldigt snyggt.

Jag vet bäst. Jag har rätt. Punkt slut.

Det finns en formel för det här, har dock glömt bort den. Men det är typ kubikroten ur PI som är färgen / 2 eller något.

Tröjan har mao färgen.

Annars vore det ju ganska skumt om man sa typ: Ja jag köpte en ny färg idag, den är tröja.

Senast redigerad av en moderator:
Filleee sa:
tröjan är ju en tröja.. färgen sitter ju på tröjan, så färgen är på tröjan, så färgen sitter på tröjan helt enkelt
Jag håller med fast samtidigt så är ju färgen en del av tröjan. Ska man se tröjan endast som en helhet eller bör alla delar i tröjan radas upp i kronologisk ordning för att se vart i ledet färgen kommer in?

Vad är det för tröja? Material?

Varför rosa? Jag skulle aldrig ha rosa på mig... men det är ju en smaksak såklart.

...Och tröjan är rosa = rosa är färgen

Men om man säger att rosa kommer från tulpanens hemland holland, finner man många väldigt häftiga lösningar...

Tex att rosa finner många nya nyanser när en holländare röker (alltså inte vanlig tobak substans utan bättre saker) och på så sätt även finner tröjan väldigt mycket mer tilltalande. Och genom detta måste jag säga att rosa är färgen som finner tröjan.

Soderpundarn sa:
Men om man säger att rosa kommer från tulpanens hemland holland, finner man många väldigt häftiga lösningar...

Tex att rosa finner många nya nyanser när en holländare röker (alltså inte vanlig tobak substans utan bättre saker) och på så sätt även finner tröjan väldigt mycket mer tilltalande. Och genom detta måste jag säga att rosa är färgen som finner tröjan.
Du har halkat in i fel tråd...

Kolla denna:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=20242

Nej jag ville bara säga att holländare vet det mesta, och genom dessa lösningar har de kommit fram till att rosa finner tröjan, som jag även nämnde ovan.

Deespin sa:
Det finns en formel för det här, har dock glömt bort den. Men det är typ kubikroten ur PI som är färgen / 2 eller något.

Tröjan har mao färgen.

Annars vore det ju ganska skumt om man sa typ: Ja jag köpte en ny färg idag, den är tröja.
Tröjjan har mao färgen ??

mao = full, berusad på thailändska.. oh ja

Gjorde han tröjan (sydde upp den) gjorde han vell en rosa tröja.
Färgade han däremot en redan färdig tröja gjorde han vell tröjan rosa.

Tack öfr alla hjälp! men jag förstår fortfarande inte. det är inte tillräckligt tydligt, ni talar i gåtor. RAKA SVAR TACK! fast gärna motiverade!

innnan jag ska hålla med om raka svar så ska jag säga att, i och med att jag sydde tröjan, så va ju tyget rosa innan tröjan fanns sen bildade dets en tröja av ett rosa. ...(tyg). fast ja vet inte för om tyget hade varit tex genomsynligt (eller va de stavas) hade de fortfarande varit en tröjan, fast FET ful.

haha de här kommer typ få massa personer bannande för dom inte orkar skriva raka svar. så alla coola fr snutar, snälla haffa dom inte.

En färg är reflektioner från en ljuskälla, som reflekterar en färg beroende på vilken färg föremålet är. Tex: om en tröja är blå så reflekteras enbart den blå färgen, medans de resterande färgerna absorberas. Det beror på att vi klassar ljus som vitt, och vit färg är alla färger tillsammans. Alltså om ett föremål är vitt så reflekteras alla färger tillbaka in i våra ögon. Men svart färg däremot klassas som ingen färg eftersom att svart absorberar alla färger i vitt ljus och ingenting återstår, så ja: en kamera är färglös.
Dock när det gäller tröjan, så reflektear den endast rosa färg och absorberar resten av färgerna i vitt ljus. Så man kan säga att tröjan reflekterar färgen:)

Tjaa.. det var något sånt tror jag, rätta om det är fel.

det är inte så att tröjan är död? en tanke bara..

nej men som nån sagt tröjan är rosa och där med punkt.
riktigt problematiskt problem ni har alltså.. jobbigt alltså.. :P

nu är de helt enkelt så att färgen är tröjan, för utan färgen skulle det inte vara nån tröja... mer bestämt så skulle det vara ett tygstycke....

att tröjan skulle vara färgen är därför helt orimligt, eftersom att ett plagg inte kan bestämma färgen på plagget i fråga.

hänger ni med? ;)

Så som vf förklarade med sina stora kunskaper inom fysik så suger tröjjan åt sig alla andra färger utom rosa, som den stöter iväg igen så att vi kan se det rosa ljuset. Följdaktligen kan tröjjan då inte vara rosa eftersom att inget rosa kommer in i tröjan, vilket vf missade i sin teori. Alltså borde tröjjan vara alla andra färger än rosa! Och om vi kompletterar detta med emilias resonemang ovan så får vi följdaktligen att "alla färger, förutom rosa, är tröjan".

Detta betyder alltså at i det allmäna fallet är "alla färger, förutom den färgen vi ser, är tröjan". Denna uppenbarelse får mig plötsligt att inse att tröjor är mycket lömska varelser som är nåot helt annat än va d e utger sig för att vara, och jag känner fruktan inför att ta på mig en tröjja igen! Tröjjor sitter ändå väldigt nära inpå kroppen och vem vet vad dom kan hitta på mer? nejtack! i fortsättningen blir min överkropp endast iförd jacka!

emiliacarlsson sa:
nu är de helt enkelt så att färgen är tröjan, för utan färgen skulle det inte vara nån tröja... mer bestämt så skulle det vara ett tygstycke....

att tröjan skulle vara färgen är därför helt orimligt, eftersom att ett plagg inte kan bestämma färgen på plagget i fråga.

hänger ni med? ;)
RCroy sa:
Så som vf förklarade med sina stora kunskaper inom fysik så suger tröjjan åt sig alla andra färger utom rosa, som den stöter iväg igen så att vi kan se det rosa ljuset. Följdaktligen kan tröjjan då inte vara rosa eftersom att inget rosa kommer in i tröjan, vilket vf missade i sin teori. Alltså borde tröjjan vara alla andra färger än rosa! Och om vi kompletterar detta med emilias resonemang ovan så får vi följdaktligen att "alla färger, förutom rosa, är tröjan".

Detta betyder alltså at i det allmäna fallet är "alla färger, förutom den färgen vi ser, är tröjan". Denna uppenbarelse får mig plötsligt att inse att tröjor är mycket lömska varelser som är nåot helt annat än va d e utger sig för att vara, och jag känner fruktan inför att ta på mig en tröjja igen! Tröjjor sitter ändå väldigt nära inpå kroppen och vem vet vad dom kan hitta på mer? nejtack! i fortsättningen blir min överkropp endast iförd jacka!
Jag tror att lösningen är funnen! Tillsammans med millans och Rickards teori har vi nu funnit svaret? eller? Och hädanefter tycker ajg att vi startar en kampanj mot tröjorna och deras lömska "färgåtsugar-fasoner"

emiliacarlsson sa:

hänger ni med? ;)
Nejnejnej, utan färgen skulle tröjan fortfarande vara en tröja. Men utan någon färg. Men tröjan är färgen och färgen=rosa. Sen kan man svara tvärtom också och säga att färgen(som är rosa) är tröjan. De stämmer ju också. Så egentligen kan man säga både att tröjan är färgen ochh färgen är tröjan.

Typ

Nejnejnej, utan färgen skulle tröjan fortfarande vara en tröja. Men utan någon färg. Men tröjan är färgen och färgen=rosa. Sen kan man svara tvärtom också och säga att färgen(som är rosa) är tröjan. De stämmer ju också. Så egentligen kan man säga både att tröjan är färgen ochh färgen är tröjan.

Typ
fast de hade ju ändå inte funkat för, om inte tröjan hade haft någon färg så måste den ha varit osynlig eller något liknande, för alla färger är ju en färg, hade tröjan varit utan färg är den bara materia. men även materia har någon färg (ja måste påpeka att även diskvatten-grå är en färg) för så i så fall måste tröjjan varit anti-materia..
För att tröjan skall kunna existera så måste den ha en färg. alltså är färgen tröjan.

ååh sånna här grejjer är så spännande! hah .

OM vi börjar med att vi har en röd tröjja, och den är ju röd för att allt ljus som far på tröjjan absorberas utom de ljus som våra ögon tolkar som rött. Tröjjan reflekterar alltså de " röda ljuset".
Och om våra ögon inte hade varit där och tålkat ljuset till en färg så skulle inget vara någon färg,alltså svart. Och derfär skulle ja villja säga att tröjjan e färgen.
men nu när ja läste någras koments så var ja väldigt osäker, men ja tror på de. rätta mig annars!

emilia, ja skulle vilja säga imot
dig där, "om tröjjan ska existera så måste den vara en färg" De svarta tyget absorberar alla färger och skickar ingen färg till våra ögon, som vi tolkar som svart,Och de är inte tröjjan som är svart, utan ljuset som tolkas i våra ögon. och om de inte hade funnits några ögon som tolkar allt ljus så skulle allt vara ingen färg, svart (om ja inte har fel)OCh då är de ju en tröjja! en svart en! Så därför e tröjjan färgen!!!!!111111111111111111111111111111111111111

Och idiotförklara mig inte nu om ja har fel, this is just my opinoin,

Senast ändrad:
jaaa!!! Min favoritråd på freeride har fått nytt liv!

Jag står fast vid min åsikt om att tröjan är alla färger förutom just den färgen vi ser!

maertin sa:
jaaa!!! Min favoritråd på freeride har fått nytt liv!

Jag står fast vid min åsikt om att tröjan är alla färger förutom just den färgen vi ser!
jag hade faktiskt glömt av att jag skapade denna tråden, men herrejävlar vad kul den var:D jag är fan stolt.

emiliacarlsson sa:

Typ
fast de hade ju ändå inte funkat för, om inte tröjan hade haft någon färg så måste den ha varit osynlig eller något liknande, för alla färger är ju en färg, hade tröjan varit utan färg är den bara materia. men även materia har någon färg (ja måste påpeka att även diskvatten-grå är en färg) för så i så fall måste tröjjan varit anti-materia..
För att tröjan skall kunna existera så måste den ha en färg. alltså är färgen tröjan.
Fast tröjan kan vara vit (jag tolkar vit som ingen färg eftersom en tröja vi uppfattar som vit stöter ifrån sig allt ljus och inget ljus fastnar på tröjan, alltså är vit ingen färg). Jag står fortfarande fast vid min åsikt att man kan säga både och.

Allt det här gör mig trött i skallen, men tror att det är så att tröjan har färgen rosa, men utan färgen så hade tröjan varit genomskinling:D

Tillbaka
Topp