Är verkligen Fernie bra?

Timeless

Ny medlem
Är verkligen Fernie bra?
Jag skall dra till Fernie om några dagar men har hört att det inte är så bra som alla säger. Ingen alpkänsla- lite mer fjällen. Tänkte trotsa det och drar dit i alla fall. Är det någon som har tips?

Är verkligen Fernie bra?
Ja, Fernie är bra. Försök passa in ett snöfall åtminstone under tiden du är där. Det är inte Alperna men det innebär ju också att du kan åka mkt offpist som är kontrollerad, ngt sådär iallafall. Gick en lavin inom kontrollerat område för några veckor sen. Vid snöfall ta Elk-liften upp och åk antingen runt Bear-express eller runt Boomerangliften. Troligtvis öppnad nedre Cedar-Bowl tidigt. Nås från toppen av Boomerang eller Bear-express, Lizzard-bowl öppnas också fort. Ryggen ut från Timberbowl i riktning mot White Quad express öppnas också tidigt. Därefter öppnas övre Lizzard och hela Cedar Bowl vilket också ger möjlighet att nå den inte kontrollerade Fish Bowl. Från Fish Bowl tar man sig dock lätt hem via ett upppistat spår tillbaks som utgår nästan från botten av skålen. Därefter kan man njuta av Curry Bowl och sen lär det nog snöa igen. Cat-skidåkning kan också rekommenderas, kolla med firman i hörnet 7 th Avenue-8 th street i Fernie.

Är verkligen Fernie bra?
Det var coolt när jag var där. Sen dess har dom byggt ut en hel del.
Men det är Kanada, vilket betyder att allt är som hemma i Sverige,
fast större och värre. Mer snö, värre stormar, större träd, större fjäll,
mer regn o.s.v. Med andra ord kan Fernie vara både en dröm och
en mardröm. Jag hade inte klarat en säsong där, men en månad
var helt perfekt. Andra åker dit år efter år...

Tillbaka
Topp