Är vi 60 år efter?

blom

Aktiv medlem
Är vi 60 år efter?
Jag måste skriva en varning först, kära freeridemedlemmar, men det ni kommer se nu kommer förändra er världsbild, men läs gärna vidare ändå. Ni vet historien, Sylvain Sudan började med extremskidåkning och blabla, snowboard tog över och blabla, skidor är hett igen. Men här har ni de som verkligen började:

Kolla på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29679 och öppna svt:s mediaspelare och klicka fram till journalfilm -> guldkorn -> igloo - en färdberättelse från fjällen... bläddra fram till ungefär 3/4 av filmen, det är där det blir riktig action

Det vi ser är extremskidåkning på nordalsfjäll 60 år innan free radicals-gänget började hänga där. Vi snackar skidfilm av högsta klass! höga klippdropp, bottenlöst puder utan vare sig säkerhetsbindning eller stålkanter, på skidor av finaste trä! vi snackar steezade 180:s utan twintips! Och framförallt, vi snackar stenhård handling, bättre än både pass it on och apocalypse snow. Dessutom är allt skönt berättat och till tonerna av en hel symfoniorkester.

Kan ni därute kanske ge er ananlys av filmen, och framför allt, var finns de här killarna nu? de bör vara farföräldrar till några av er därute, så varför inte börja släktforska och starta ett freeride för old-boys?!

//Blom

(uppdatering)
Jag har gjort lite eftersökningar. Den Olle Rimfors som alltid har med sig apelsinerna i ryggsäcken, kan det vara samma Olle Rimfors som uppfann den legendariska "rimforspulkan"?

Är vi 60 år efter?
Klockren film, gillar verkligen 180:n haha!! Va inte något större fel på filmningen heller med tanke på att utrustningen säkert inte var den bästa under den tiden.

Är vi 60 år efter?
Ja jävlar vad fin film! grabbarna kunde verkligen åka skidor och de hade spänt dem ordentligt för de tappade aldrig dem som vi gör idag. Varför har vi inte en klämkäck berättarröst i dagens skidfilmer. jag bara väntar på att den ska komma i ngn nyproduktion!

Är vi 60 år efter?
1935+60? måste vara 70 år alla fall=). Säger att dem var i 30års ålderna och det var 70 år sedan så borde dem mer eller mindre vara döda nu, men non farfar kanske forfarande är vid livet.

Annars så var det en rolig film, såg jobbigt ut att gå upp med skidorna bara.

/Jakob

Är vi 60 år efter?
Bästa skidfilmen jag sett
Ren åkglädje.
Det gällde inte att göra 3200 spinnar eller straightlina en 5000meters face
det handlade om att ha kul.

Är vi 60 år efter?
Så fett! Helt underbar film, frågan är om det finns någon skidfilm som kan mäta sig med denna rulle om man jämför med de förutsättningar som fanns. Tänk bara på hur spektakulärt det måste vart att filma samtidigt som man åkte skidor, inga hjälmkameror men nära.

Jag ger filmen 5 snöstjärnor av 5 möjliga.

Är vi 60 år efter?
Men faan... den laggar så jag inte kan se den :| Antar att den inte finns att tanka någonstans?

Är vi 60 år efter?
jo, gör såhär... klicka på ett av klippen under "guldkorn" så får du upp en lista till där du kan välja "iglo"..

Är vi 60 år efter?
Ja det var då riktigt fett, dom droppade ju feta hängdrivor och klippor, drog 180,s, pumpade powder.

Ja nog var dom duktigaQ!

QQXX`´CC

Är vi 60 år efter?
-Får jag en apelsin av dig va?
-KOM OCH TA DEN! HAAAAAAAA....

Tycker skidfilmer idag saknar två ting; nostalgi och skidglädje! Idag fokuseras allt på balla attityder, nya skidprylar och extrema linjer. Det här var dock ren skidglädje!

När får vi se en skidfilm med extremfixeringen utbytt mot skidglädje och humor?

Är vi 60 år efter?
De är helt klart bra film. helt sjukt vad de var likt sig! 60 år sen och man kände igen typ allt. fårn väderoutposten uppe på berget och husen nere gränsen ligger ju kvar. :) ball film jatack.

Är vi 60 år efter?
ja, men jag menar att de var 60 år före de modernare skidfilmerna, men som du säger Knegoff, de borde vara ganska gamla om de fortfarande lever. Men kanske att "pojkarna från riksgränsen" finns kvar, de såg unga och friska ut.

Jag hittade den är jag letade runt på svt:s arkiv. finns det nåt bättre än klämmiga berättare från 30-40 talets journalfilmer? tror inte det. Kan även tipsa om "solvargar i havsbadet" :D

Är vi 60 år efter?
komentarerna från berättaren gör hela filmen!!! =) "DE hade tappat 10-15 KILO och hade kroppar likt en Hollywood stjärna.

Är vi 60 år efter?
Gillar ni denna film kan jag starkt rekomendera "kärlek och störtlopp" - eller om det var tvärt om "s och k". Ni fattar...
En svensk svartvit film inspelad i Åre. Ni bjuds på följande:

* HUMOR! -Att jämföra Shane McConkels humor med humorn i denna film är som att jämföra Anders Lundin med Monty Python...

* STIL! En grundposition som skulle göra dagens svenska skidlärare gröna av avund, och med en sann freeridestil med ca en halvmeter mellan fötterna...

* RADIKALT! Höga hastigheter, skönt flyt och grymma vurpor. Allt med gamla läderpjux och träskidor...

Gick på TV för ett tag sen! Försök hitta den!

Är vi 60 år efter?
helt fantastisk liten film! Så otroligt skön! man kan ju inte annat än älska den tidens speakers, jag menar, ord som "strapatsvederkvickelse"...

Är vi 60 år efter?
Hiking av rang må jag säga!

kul film tackar för den! Sen som bonus så landar det in en klockren intervju med Ingmar S,
"vad har du att falla tillbaka på efter tävlandet?"
"Ja då blir man väl ingenting"

helt rätt! :) tack blom & Peter K!

Är vi 60 år efter?
Teddybear crisis, radicals etc. i all ära, men dom här grabbarna dominerar! skulle vilja se jon och de andra bomullsåkarna gör om det i deras utrustning...

Tillbaka
Topp