Är Völkl code för långsvängande för backarna i Stockholm

Stefan128

Ny medlem
Hejsan!

Funderar på att köpa Völkl Code Speedwall L 178cm R18,1. Den här säsongen kommer det antagligen bli mest åkandes i Stockholmsområdet för att lära barnen. Kommer skidan att kännas klumpig?

Tusen tack för svar! :D

Hej!

Jag har ett par Code Speedwall 186 cm och ett par RTM 84 181 cm. Även om det inte skiljer sig så mycket i angiven svängradie är RTM 84 en mycket kvickare skida, inte lika grymt och exakt isgrepp som Code men mycket roligare i småbackar. Så ... om jag skulle köra skidskola med barnen i stadsbackar skulle jag inte välja Code som kräver lite mer fart och tryck för att komma igång, ta en titt på RTM 84 eller något liknande istället! :-)

/MM

EDIT: Yorå RTM 84 är en kanonskida även på stora berg ... allround är bara förnamnet! :-)

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Hej!

Jag har ett par Code Speedwall 186 cm och ett par RTM 84 181 cm. Även om det inte skiljer sig så mycket i angiven svängradie är RTM 84 en mycket kvickare skida, inte lika grymt och exakt isgrepp som Code men mycket roligare i småbackar. Så ... om jag skulle köra skidskola med barnen i stadsbackar skulle jag inte välja Code som kräver lite mer fart och tryck för att komma igång, ta en titt på RTM 84 eller något liknande istället! :-)

/MM
Det var det jag hade på känn. Men när det kommer till större backar så älskar jag att stå på… Kanske ska köpa ett par bättre begagnade att ha i stadsbackarna.

Tack för ett bra svar!

RTM skidan har varit hyllad här på freeride så många gånger. Har själv ett par Vwerks RTM som i grund och botten är en vidareutvecklad RTM 84, nog om det.
Du ska absolut ha den skidan i baktanke, den gör absolut inte bort sig om du åker till större fjäll än Stockholms backarna. Har själv barn och skidorna har alltid funkat bra när vi åkt tillsammans.

B2K9 sa:
Gissar att du hittat aktuella Völkl Code Speedwall L på Sport Conrad. Fastnade själv för "S-modellen" med snävare radie och har stora förhoppningar inför kommande vinter :-)

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30745
Ja jag har varit inne på SC och tittat runt. Följde din länk och såg att det är modell 13/14 som du länkade till. Antagligen har du redan koll på att det inte är den som är mest aktuell :).

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/38062

Nitrogendykare sa:
RTM skidan har varit hyllad här på freeride så många gånger. Har själv ett par Vwerks RTM som i grund och botten är en vidareutvecklad RTM 84, nog om det.
Du ska absolut ha den skidan i baktanke, den gör absolut inte bort sig om du åker till större fjäll än Stockholms backarna. Har själv barn och skidorna har alltid funkat bra när vi åkt tillsammans.
Beslutsångest är det ingen brist på :P. Jag har absolut med RTM i tankarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp