Arabba(Super Dolomiterna)

Tja alla glada skid- och snowboardåkare!
Jag och min bror planerar vår första resa ner till super dolomiterna och har lite dålig koll på vart som är bäst att åka.
Det känns som det e svindyrt med boende i Cortina eftersom de ville ha 26 papp för 2 veckor.
Däremot i Arabba vekar det som om priserna e bättre och därför vill vi veta om ngn har koll ifall det e bra att åka skidor/fest/äta i Arabba.
Posta ett inlägg e du snäll!

ps: Berätta gärna om andra orter i super dolomiterna.

Ride on!

/Mikael

Vi är 4 stycken, vet det e helt sjukt...lr aja...det kostar 2600 euro, men det blir ju endå en 23500 iaf. så det e ju inte billigt för 4 pers... :/

Räkna baklänges får du ett annat perspektiv.
14 dagar x 4 gubbar det blir 56 dagar dela det med 24000 = 428 per dag. Är det ett hotell med käk är det ju inte dyrt.
Du nämner inte vilket slags boende eller vilken period det handlar om. Men i Italien bor man mest prisvärt på små familjepang med halvpension. Där mamma i familjen brassar den mest underbara mat.
Lägenheter av den franaska typen, stora hemska komplex ägda av stora företag typ Pierre o Vacances där man packar in upp till 6 pers på 20 kvadrat där dom 2 sista nästan får sova i en klädhängare i hallen, finns knappast i Italien.
Lägenheter är oftast privatägda och betydligt större än dom franska. Uthyraren finansierar sitt boende med att hyra ut när han inte nyttjar den själv.
Beträffande Cortina är det ju Italiens guldställe med Ferrarifolket i fotsida pälsar. Därav prisnivån.
Arrabba är bergsfolkets by.
För att komma billigt undan bör ni ha tillgång till egen transport och bo i någon by i utkanten. Äker ni inte under högsäsong behövs ingen förbokning. Då är man betydligt mer flexibel.
Snötillgången kan variera betydligt i Dolomiterna så boka inget långt i förväg utan vänta att bestämma resmål så sent som möjligt
Lycka till

Tjenare.

Var i Canazei (ingår i Superdolomiterna tror jag, man kunde iaf ta sig till Arabba med skidor) för några säsonger sedan. Tyvärr hdae vi otur med snötillgång = nästan ingen snö alls, barmark vid sidan av backen :(. Hade det funnits snö tror jag att det hade varit helt superbt. Det såg ut att finnas en hel del bra och lättillgänglig off-pist. I Arabba-systemet fanns ett antal riktigt grymma pister där man kunde stå på ordentligt. Som sagt, om det nu skulle vara så att Canazei inte ingår i Superdolomiterna så ber jag om ursäkt för det. Det jag skrivit om de två ställen gäller i vilket fall som helst...

Powder is KING.

Fredrik

Tja igen!
Vill bara klarlägga att det jag vill ha reda på inte är om ni tycker det e dyrt med 24000 för 2 veckor eller hur ni tycker man ska bo.
Precis som jag frågade är det skidåkning/pubar/afterski/resturanger m.m. som e det intresanta eftersom resten kan jag läsa mkt om på super dolomiternas hemsida.

Tack för hjälpen med det om Canazei. canazei ingår i ett skidsystem som kallas Val Di Fassa, vilket ingår i super dolomiterna och infon om att man kunde åka mellan dessa pistsystem på skidor var intresant.

Om du som skrev detta läser detta skulle jag vara mkt tacksam om du skrev ngt om resturanger och fest-ställen eftersom det känns som om det e viktigt oxå. :)

Ride on!

/Mike

Jag var också i Canazei-Campitello för några år sen och passade på att åka förbi Arabba, men om jag inte minns fel är Arabba bara en pytteliten bondeby uppe på berget? Nåja kanske minns fel.. alla säsongare snackade varmt om åkningen där.

Hej igen,

Det är väl ungefär så jag oxå kommer ihåg Arabba - verkade vara en väldigt liten by men bra skidåkning. Canazei var även det en mkt lugn liten by med nästintill obefintligt nattliv och så är det nog i de flesta av de mindre italienska alpbyarna så om det är partyliv man är ute efter kan man ju kolla till vilka orter de stora resebyråerna kör, det brukar ju iaf borga för lite feststämning.

Party on!

Fredrik

Hej
Har bott både i Canazei och Arabba så jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Arabba är grannby till Canazei och båda ingår i det stora liftkortet ("Dolomiti superski", där också orter som Alta badia och Val Gardena mfl. ingår).
Man kan åka den så kallade "Sella Ronda" runt bergsmassivet Sella och passerar då alla dessa orter.

Arabba är den minsta orten i systemet men har också den bästa skidåkningen med b.l.a glaciären Marmolada i närheten.

Byn är som sagt liten och utelivet är nästan obefintligt så vill ni ha party rekomenderar jag att ni bor i någon av de andra byarna.

// Kecke

Sjaälv bodde man i Moena inte så långt från Canazei där vi passerade två dagar. Den ena var när vi skulle upp till Marmolada. Det var ju hyffsat fin åkning dit men när man kommer upp från Arabba med liften så kommer det tråkiga transporter. Marmolada har visserligen hyffsad skidåkning men inte så att det är värt att hänga där... det tar ju sin lilla taid att ta sig upp. Det tog oss över två timmar att komma upp på glaciären... och det räknat från det att man ställer sig i kön till kabinen upp till kabinen upp till hissen som tar en till kabinen till toppen... och det är ju inte så effektivt när den bara tar 30pers och är jättelång.
Snön låg tät i pisterna när vi var där v.8 i år... visserligen vart det väldigt mycket konstsnö då men man kunde i alla fall ta sig fram mellan områdena som är sammankopplade. Konstsnön gör att 80% av pisterna är täckta av snö, men det brukar vara mer i alla fall. Det är ju en bra försäkring för god skidåkning.
Arabba-området är fint på förmiddagen när det inte är så mycket folk där eftersom det senare på dan lätt blir väldigt uppåkt. Arabba ligger ju på det kända (LSR) La Sella Ronda. Ronda går ju som tidigare skrivet runt ett helt bärgsmassiv och man passerar Canazei (beroende på vart man startar och slutar), en av de andra riktigt fina backarna på Ronda är Val Gardena-backen (världscupbacke har en aning om att det skulle vara OS-backe också, rätta mig om jag har fel!) Alla områdena på La Sella Ronda drabbas på eftermiddagen av puckliga backar och trängsel... allra helst runt Canazei för alla tar sig ned därigenom.
Ett annat av de tolv skidområdena som ingår i superski-kortet, Latemar, är det absolut bästa. Dit tog vi oss med buss från Moena, går nå från Canazei också, till Ski Center Latemar. När man väl är uppe i området vilket går fort med äggliften så har man himmelsk åkning, och man återvänder hit flera ggr under samma vecka. Latemar är sammankopplat med Obereggen, så kommer man från den sidan av berget så kan man oftast ta sig dit också.
Jag har ingen koll på mat och uteliv i Arabba.

Lycka till!

/Otto

Jasså du var inte ute efter råd ang prisnivån.
Varför har du du 2 inlägg där priset är huvudämnet.
Ursäkta att jag ville ge dej råd ang detta.
Men du skall få 2 råd till.
Det första. Jag såg att du var 16 bast. Då bör du inte åka ner till alpen för att festa utan stanna hellre hemma hos morsan om inte dina föräldrar åker med.
Det andra rådet litet mer seriöst.
Förra vintern jagade pistpolisen offpiståkare i dolomiterna. Pass upp så du inte hamnar i kurran.

Tillbaka
Topp