Arbeta i Kanada!

Neunk

Ny medlem
Arbeta i Kanada!
Håller på att planera nästa års skidsäsong. Jag och fickvännen hade tänkt att kombinera en runtresa i sydamerika med en säsong i Kanada. Frågan är nu, hur lätt är det att få jobb i Kanada? Vilka typer av jobb har ni som jobbat där tidigare? Måste man vara där innan säsongen drar igång eller kan man som vi tänkt, åka dit i runt jul och hitta jobb ändå? Vilka platser rekommenderar ni, ska man försöka hitta något mindre ställe eller finns det större jobbmöjligheter i t.ex. whistler och banff?
Tack på förhand
/Andreas

Arbeta i Kanada!
Just i Whistler kommer det fortsatt innan 2010 vara superlätt då det är extremt många byggarbetare här (nu innan OS)

40% av alla skibumlägenheter är upptagna av just dem, vilket medför att det inte finns tillräckligt med folk för att jobba med de vanliga jobben, ergo du får välja och vraka bland alla möjliga jobb bara du anländer i november-januari!

Hur det ligger till i andra skidorter i kanada kan jag tyvärr inte svara på!

Arbeta i Kanada!
Tack för svaret, låter ju både bra och dåligt. Baksidan blir väl då att det är väldigt svårt att få boende så att man ändå måste vara där väldigt tidigt eller?
Hur fungerar det med arbetstillstånd i Kanada, som jag förstår det behöver man det för att kunna jobba där. Finns ju något ungdomstillstånd som man kan söka för 1000:- och som ges till 100pers årligen. Är det ända sättet att få tillståndet? Hur fort tar dessa tillstånd slut? Är det dumt att åka utan tillstånd och hoppas få något jobb ändå?
Mvh
Andreas

Arbeta i Kanada!
Jag och min flickvän jobbar som liftoperatörer i Castle Mountain. Jobbet var jättelätt att få, redan när vi mailade i slutet av november och sa att vi skulle komma i början av januari var chefen positiv. Sen mailade hon oss under julhelgen för att kolla om vi hade bestämt oss än. Under säsongen har vi sedan varit underbemannade större delen av tiden. Lönen är bara 9 dollar i timmen vilket är kasst. Men mat och framförallt hyra är billigt så vi har ändå 3-4000 kr över per månad när allt är betalt. Dealen är arbete 5 dagar i veckan och 2 timmars rast per dag vilka man förstås åker på. För mig är det lite för lite så nu är jag superpepp på att inte jobba alls nästa säsong.
Är man okej med att inte kunna åka jättemycket och jobba hårt, samtidigt som man snarare tjänar pengar än förlorar dem - och ändå lyckas pricka in en del dagar på en säsong då pudret är så fluffigt att man sätter det i halsen i varje sväng, och man hinner med 10000 fallhöjdsmeter av sådant på en dag - så är det faktiskt en riktigt bra deal.

Arbeta i Kanada!
Bara ni fixar arbetstillståndet är det busenkelt att få ett jobb. Själv så jobbar jag och mina polers i köket på en restaurant i Whistler. Dock är ju inte lönen asbra men gratis öl efter jobbet piggar upp. Lycka till!

Tillbaka
Topp