Arbetsvisum i Kanada?

sleeper85

Ny medlem
Arbetsvisum i Kanada?
Tänkte dra till kanada till höst/vinter 07 och undrar hur man lättast får ett arbetsvisum och vilka krav som ställs för att du ska kunna få det.
Har kollat runt lite men inte hittat speciellt mycket. Någon som har lite bra tips på hur man gör? Ska man försöka fixa jobb innan man sticker (Bra Jobbsajter sökes) eller ska man ta en chansing och dra iväg och hoppas på det bästa och plocka upp work along the way??

Tacksam för info från er med erfarenhet...

Arbetsvisum i Kanada?
thx... just nu är jag bara hungrig och orkar inte söka på ngt mer. Får ta mig ngt snabbt och enkelt och leta vidare...

Google sover ju aldrig så man kanske kan ta en sväng senare :)

Arbetsvisum i Kanada?
hehe sant, jag funderar själv på kanada men vad jag har hört och läst så är det inte stor chans att få svartjobb sen att få arbetsvisum ska inte vara så lätt håller :(

Arbetsvisum i Kanada?
svartjobb verkar inte vara melodin i CA. Samtidigt lär man kunna hooka sig på ngt skitjobb i väntan på bättre...
Vill till whistler/BC i stort. Lär ju finnas ngt att jobba som där.
Känns dock som om man ska lägga ut krokar innan man drar. Skadar aldrig att söka på plats så de får en positiv bild av dig direkt.,

Senast ändrad:
Arbetsvisum i Kanada?
Har en kompis som sökte arbetsvisum förra vecka! Bazze85 här på freeride, vet dock inte om han är online så ofta. Men det skadar kanske inte att slänga in en rad i hans gästbok kanske, själv sjukt sugen på detta! Uppdatera gärna hur det går för dig!

Keep on rocking!

Arbetsvisum i Kanada?
Hej om du ska till canada så är det mycket svårt att få arbetsvisum! Är bara 100pers varje år som får det, Du söker arbetsvisumet via canadas ambasad i England ! svartjobb är nästan omöjligt att få tyvär ! men man brukar söka ett år innan du ska resa så kanske du får det =O vem vet Lycka Till

Arbetsvisum i Kanada?
sebastien sa:
Hej om du ska till canada så är det mycket svårt att få arbetsvisum! Är bara 100pers varje år som får det, Du söker arbetsvisumet via canadas ambasad i England ! svartjobb är nästan omöjligt att få tyvär ! men man brukar söka ett år innan du ska resa så kanske du får det =O vem vet Lycka Till
har du visum?

Arbetsvisum i Kanada?
Hej, tänkte bara ge lite fakta, om du är under 26 så kan du söka ett tillfälligt arbetsvisum för kanada som är giltigt i ett år från första inträde i landet,Sverige ger ut 100 st sådana per år och det är först till kvarn som gäller från ett visst datum som brukar vara ca mitten av december. Det är AMV i Falun som har hand om detta. Har du bara alla papper ifyllda korrekt och allting med så tror jag inte att det är några större problem. Det var det inte för mig iaf, jag sökte jobb när jag kom dit. Det finns väldigt många jobb inom bygg och restaurang spec i whistler så det borde inte vara svårt att hitta ett jobb.
Ibland så kan man va tvungen att korsa gränsen och åka tillbaka till kanada för att kunna aktivera själva arbetsvisumet. Detta går inte alltid automatiskt när man landar på flygplatsen. Så om du landar i Vancouver så tar du bara bil mot USA och gör en U-sväng tillbaka till CAN innan du åker in i USA svårare än så är det inte. Sen får du gå till Canadas Immigration kontor i Downtown Van, kommer inte ihåg adressen men det är lätt att hitta. För att beställa och få ditt SIN (Social Insurance Number).

Så går det till, håll till godo.

Ett tips är att inte stanna för länge på visumet så att det hinner gå ut, iaf inte om du tänkt göra en trip till USA, risken finns då att man blir deporterad. Been there done that, det gick bra för mig iaf, men man vet aldrig, dumt att chansa.

Mvh // Alex

Arbetsvisum i Kanada?
Man kan söka visum för att få jobba i canada när som helst på året. jag skickade iväg min ansökan för ett par dagar sen. Jag pratade med en av de personer som har hand om visum till canada och de sa att det inte skulle skulle vara några större problem. Där fanns dryg 70 platser kvar när jag sökte men han sa att det skulle få ett nytt avtal med canada och därmed 200 platser till inom kort. Alla blanketter finns att skriva ut på arbetsförmedlingens hemsida. kraven för att få visum är att man ska ha minst 25 000kr på kontot eller jobb i canada innan man åkter dit. ringer man arbetsförmedligens kundtjänst och säger att man vill prata med de som har hand om det i falun så får man nummret till de två personerna som har hand om det.

Lycka till ses i canada(:

Arbetsvisum i Kanada?
Gustafalden sa:
Man kan söka visum för att få jobba i canada när som helst på året. jag skickade iväg min ansökan för ett par dagar sen. Jag pratade med en av de personer som har hand om visum till canada och de sa att det inte skulle skulle vara några större problem. Där fanns dryg 70 platser kvar när jag sökte men han sa att det skulle få ett nytt avtal med canada och därmed 200 platser till inom kort. Alla blanketter finns att skriva ut på arbetsförmedlingens hemsida. kraven för att få visum är att man ska ha minst 25 000kr på kontot eller jobb i canada innan man åkter dit. ringer man arbetsförmedligens kundtjänst och säger att man vill prata med de som har hand om det i falun så får man nummret till de två personerna som har hand om det.

Lycka till ses i canada(:
tackar så mycket, blir att fylla i ikväll :)

Arbetsvisum i Kanada?
Jag funderar som ni andra på att åka till Kanada nästa säsong, åka skidor och jobba. Det här hittade jag på sidan som Lankogg så sjysst länkade till: "Beviljat arbetstillstånd måste aktiveras genom inresa till Kanada under 2007" . Jag tänkte ju eventuellt åka i januari 08 (hört att det ska vara jävligt kallt där i midvintern). Då måste jag väl söka visa för 2008 också, är det nån som hittat information om det? När kan man börja söka osv?

Arbetsvisum i Kanada?
Inget svar så jag ringde till David Cluer som står på sidan, riktigt trevlig kille. Vi pratade på om en hel del men bl.a. sa han att:
Söker du nu får du ev. visum för 2007 och måste alltså åka in senast i december i år. Om du istället vill åka januari 2008 måste du vänta tills nästa kvot. Han trodde att informationen om det kommer att hamna på sidan ungefär juni/juli i år. Sen kan det ta ytterligare några månader innan man kan söka. Han trodde också att de skulle utöka platserna ganska rejält. I så fall skulle arbetsmarknadsverket Falun inte kunna ha hand om det längre, utan ambassaden i sthlm skule kanske ta över. Dessa skulle antagligen ta bort kravet om cv och utdrag ur polisregistret som införs 15 mars.
Som ni ser var det mycket spekulationer. Men det kändes som ganska säkra sådana. Det viktiga att komma ihåg är väl att man ska gå in på sidan igen i sommar.

Arbetsvisum i Kanada?
När du väl får arbetsvisat står det ingenting om att du måste "aktivera" det det året du har fått det. Aktivera det gör du enklast precis efter passkontrollen hos "Immigration office" men det är riktigt att ifall du "missar" att göra det så måste du åka ut ur landet och ta dig in igen! Man kan alldeles säkert åka till en ambassad eller liknande och lösa det på det viset men de kan bråka då eftersom man "måste" visa att man har ett visa vid inträdet... säkrast att sköta det ordentligt... sedan krävs det ett SIN-number för att få lova att jobba vitt... i Vancouver skaffar man det på Vancouver Service Centre med adressen:
125 10th Avenue East, Vancouver, British Columbia, V5T 1Z3
Det är på fjärde våningen i ett typ köpcentrum...
... Vad gäller svartjobb så finns det tre typer att få... barnvakt och då måste man skaffa en första hjälpen utbildning som barnvakts agenturerna godkänner sedan får man jobb över deras förmedlings tjänst på Internet och betalningen sköter de du vaktar åt direkt till dig och det är "svarta" pengar plus oftast även dricks! Förmedlingen har inget med att göra hur du tar betalt! Sedan kan man skotta snö eller städa typ natt städa trapphus etc... dessa jobb finns att få fatt i "svart"... ALLA andra jobb, speciellt inom restaurang branschen är VITA och är de även till viss del svarta så skall du ha arbetstillstånd i vilket fall som helst! Detta gäller för Whistler! Kan ev. vara lättare att få jobb i andra mindre orter men betvivlar det! Vill ni göra säsong i Whistler rekommenderar jag starkt att komma till arbetsmässan som hålls i Oktober... då fixar ni boende och de sjysstaste jobben åt berget plus då går det att få fatt i bra jobb i de övriga restaurangerna etc... OCH
VIKTIGT... efter att ni sökt jobb genom att gå runt med resume till de olika ställena så RING managern dagligen och fråga om han har haft tid att titta på eran ansökan! VISA intresse!! Lycka till!

Arbetsvisum i Kanada?
Det var mycket bra tips crazyKRUSE, men det första du säger vågar jag inte lita på då det står klart på hemsidan att "Beviljat arbetstillstånd måste aktiveras genom inresa till Kanada under 2007". Alltså måste man vänta på 2008 års arbetstillstånd om man vill åka dit 2008.

Arbetsvisum i Kanada?
Det är byråkratiskt skitsnack för att de vill fylla sin kvot! SJUKT!! Missförstå mig rätt; men ibland är jag så galet glad över att vara dansk medborgare! I de flesta länder som har rese/arbetsvisa avtal med kanada så fungerar det så här: HMMM... låt oss se här... varför inte låta Generalkonsulatet/ambassaden (high commission) i London sköta besväret då de skall hantera ärendet i slutändan ÄNDÅ men i Svedala så tänker man... vi tillåter BARA 100 personer att åka över till Kanada och låt oss handlägga ärendet och sätt TVÅ heltidsanställda (jag gissar men hade inte förvånat mig om det är så det ligger till) i glesbygden att sköta det hela så vi har mindre arbetslösa! SJUKT!! Nåväl håll tillgodo och en sista grej... den 31:a december 2007 är fortfarande 2007!

Kanada är underbart!

Tillbaka
Topp