Åre Björnen vs Ramundberget

Jordan23

Medlem
Hej!
Jag med familj är väldigt intresserade av att köpa en lägenhet i fjällen. De områden vi tycker är mest intressanta är Ramundberget eller Åre Björnen. Vi ska inom kort åka upp och kolla på de olika objekten.

Fördel Åre: bättre kommunikationer med tåg och flyg, mer aktiviteter året runt, när det väl är bra förhållanden i Åre är det ju större och erbjuder kanske bäst skidåkning i Sverige (?)

Fördel Ramundberget: snösäkert, natursnö, bra offpist, mer orört och genuint. Det specifika boendet vi tittar på ligger mitt i backen.

Min fråga här på forumet är var ni tror att vi får mest pang för pengarna? Ös gärna på med åsikter!

Har ingen erfarenhet om Åre men tycker själv att i funäsfjällen så är Funäsdalsberget eller tänndalen de som har bäst backar, Funäsdalen ligger ju dessutom mest centralt men kanske inte jätte barnvänligt. Dessutom så är det mindre liftköer i Funäsdalen.

Så min åsikt: Om du tänker dig något i funäsfjällen så gå för Funäsdalen.

Åre kontra Ramis, två helt skilda orter, olika koncept, olika publik, tammetusan helt olika väder också.

Ramis: vägs ände, litet, intimt, kalla det "personligt", litet liftsystem med ny central 4-stol, snösäkert!, fin turterräng, längdåkning av riktigt hög klass, hyfsat nära till Funäsberget och Tänndalen/ Hamra. Begränsat eller obefintligt uteliv. Sommaraktiviteter, golf, MTB, vandring etc. Transport bil eller buss (Härjedalingen), flyg, det har snackats om Svegs flpl(?).

Åre: En "ministad" med nästan "allt". För att ta transporterna först så är tåget bara sååå praktiskt! Annars bil, buss, flyg till Östesund, visst.
Som alla vet, Åre är störst, bäst & vackrast, delvis helt sant! Stort utbud av all typ av åkning, för Sverige många och numera rätt moderna liftar, relativt stora åkytor m m. Obegränsat uteliv, stort antal restauranger, stort antal sportaffärer. Mycket att göra på sommaren, cykling av olika varianter (DH t ex) plus allt det andra. Men vädret, vädret, vädret... Åre HAR notoriskt dåligt väder!
Sommar-Åre är f ö riktigt gemytligt och småputtrigt jämfört med vinterns betydligt hetsigare miljö.

Vad ska man välja? Vad har ni för preferenser? Har ni ungdomar? Viken åkning föredrar ni? M m...
Gissar att samma bostadsyta är en faktor 3-4 dyrare i centrala Åre än i Ramis. Björnen en faktor 2 kanske. Åre vinner på transporterna. Björnen är geografiskt sett lite off, du har egentligen ingen tillgång till byn Åre utan att transportera dig.

Eder,
Ace DG
På tåget hem från Åre...

Senast ändrad:
Om du tänker dig en stuga i björnen så bör du ha med i tankarna att ha kvar den i många år. Som det är nu så byggs det enligt mig alldeles för mycket här uppe så det kan ta väldigt lång tid att få sålt om du nu köper något!

Speciellt om du köper nytt i t.ex. nya sadelområdet så kommer du med all sannolikhet att tappa pengarna om du inte håller i stugan i säg 10 år.

Det är mina åsikter höftat från stortån.

Precis köpt en 2a på frönäsudden i Åre och kikat på ett 25-30 olika lägenheter här uppe, allt ifrån 1or till 4or i björnen/tege!

När jag ändå nämnde det... Kika in Tege om du tycker björnen är lite Dyrare! Inte lika smidigt att ta sig med skidorna från tege till byn som från björnen men snabbare med skidbuss och bil samt billigare med taxin

Köp inte nybyggt i Björnen, man vet aldrig vad som döljer sig i dom slaskbyggena. Satsa på något som har stått i några år och genomför en besiktning givetvis.

I det långa loppet så kommer dina framtida ungdomar och tonåringar uppskatta ett hus i Björnen/Åre flerfaldigt över ett hus i Ramundberget - statistiskt sett.

Sveda sa:
I det långa loppet så kommer dina framtida ungdomar och tonåringar uppskatta ett hus i Björnen/Åre flerfaldigt över ett hus i Ramundberget - statistiskt sett.
Jag kommer ihåg de glada dagarna då man hängde över räcket på polarens föräldrars stuga och kaskadspydde. Tack Dannes morsa och farsa!

Tjena!
Tack för era svar!

Vi söker ett långsiktigt fjällboende, där vi kan vistas både sommar och vinter, men jag skulle säga att skidåkningen är prio ett. Tillgång till bra offpist är ett måste.

Givetvis vore det skönt med en levande by, där det finns något att roa sig med de dagar som vädret/sikten inte tillåter någon åkning. Dock är vi inga som kommer hänga på pubar, nattklubbar särskilt mycket.

Vidare är kommunikationerna något som känns viktigt, nära flygplats/tågstation är ett plus(varpå Ramundberget kanske tappar några poäng).

Vi lutar kanske mer åt Åre trots allt, ska nog säga att transportbiten väger tungt. Att min sambo och barn kan flyga upp och hyfsat enkelt hämtas i Östersund.

Farhågan med Åre är just vädret!

För övrigt är det bra många år kvar till våra barn är tonåringar.

Jag kan tycka att det "suger" lite att ha hus på en ort som Ramis, iaf om man tänker nyttja den året runt, då känns det roligare/mysigare med en stuga i utkanten på Bruksvallarna eller Funäsdalen, nära till åkningen i Ramis men mycket närmre till allting annat, samt att det inte är spökstäder på sommaren.

Åre har ju mer känslan av en stadskärna, men den tycker jag man ser sig mätt på ganska fort iaf, ser lite på Björnen med samma ögon som Ramis, att det dör väldigt på sommaren.

Kaskar sa:
Sveda sa:
Jag kommer ihåg de glada dagarna då man hängde över räcket på polarens föräldrars stuga och kaskadspydde. Tack Dannes morsa och farsa!
Hmmm...verkar vara ett kraftfullt argument för att INTE köpa stuga/lägenhet i Björnen/Åre ... ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
Kaskar sa:
Sveda sa:
Hmmm...verkar vara ett kraftfullt argument för att INTE köpa stuga/lägenhet i Björnen/Åre ... ;-)

/MM
Speciellt ska man undvika undervåningar...

Av det du nämner så låter det nog som att Åre är det bästa valet för dig. Spenderade själv stora delar av min barndom i Ramis och Funäs både sommar och vintertid. Det största pluset är ju snösäkerheten. Offpisten är ju okej men har man inte tänkt topptura eller heliski så är ju åken inte speciellt långa och det är bara skogsåkning. Spormaffian är det väl nu för tiden som kör tolkning upp på lite olika berg också. Tre toppar hette det förr iaf.

Som barn var Ramis perfekt. Rolig och tillräcklig offpist för en 13-åring. Helt okej park, dock var den väl lite vassare för innan Funäsberget satsade. En annan fördel är väl att det inte alls är lika mycket folk om man tänkt åka på loven. Har varit med om påsklov där det knappt vart liftköer förrns på långfredagen.

Blev lite rädd för Björnen nu;-)

Kanske är vettigare att gå ner några kvadratmeter och köpa något kring Åre Torg.

Senast ändrad:
Kan ju kika in Åre torg , Fjällbyn , tegefjäll , drömstugorna

Känns som alla dom ställena är lätt att få uthyrt om man inte är där både månadsvis och veckovis likaså tror jag tege och byn håller sig bättre i pris eftersom det inte byggs lika mycket nytt på dom områdena

Senast ändrad:
Duved kan vara ett småskaligt och trevligt alternativ till Åre, Björnen och Tegefjäll. Tåget stannar där också, ett klart plus! Sammankopplingen liftmässigt med Tegefjäll skapar ett bra och barnvänligt skidområde. Skidbussen mellan orterna (Åre - Tege - Duved) funkar också bra.

Hur jag än vrider och vänder på det så är Björnen det minst attraktiva alternativet. Det ligger avsides och har ju ingen egen åkning av klass, möjligtvis för dom yngsta kiddsen. Längdåkningen från Björnen är däremot helt OK! Lilla Tyrolen mitt i backen är ju en bra Restaurang f ö (parantes...)

Vill man har riktigt mycket lugn och ro gäller ju Ramis (vägs ende) eller Bruksvallarna fortfarande...

/Ace dg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp