Åre ca 2 dagar, behöver tips ?

Daanne87

Ny medlem
Tja, tänkte åka upp till åre med ett gäng ca 5-6pers.
men ingen av oss har varit där innan, då åre är rätt stort vad jag förstått ? så behöver jag info på vart det är man ska åka ? vi kommer vara uppe ca 2 dagar (då vissa har familj osv.) finns det typ vandrarhem man kan boka billigt ? tips på sånna ?

skulle va tacksam om ni kan länka några sidor osv så man kan boka typ. vi tänkte satsa på att åka upp runt 22 Dec.

Jag bokade "billigt" förut på Karolinen men de datumet som ni åker upp brukar de oftast vara som dyrast.
Kolla Tott eller andra alternativ

Joakimfilms sa:
Jag bokade "billigt" förut på Karolinen men de datumet som ni åker upp brukar de oftast vara som dyrast.
Kolla Tott eller andra alternativ
Okej men när är det "billigt" säsong då ? :) går ändra datum sålänge man e ledig från jobb osv.

karolinen o tott, e det boende eller ?

billigt är det väl oftast då det inte är skollov . Så som över jul, sportlov/påsklov osv :p

Dyra veckor eller helger är: kring jul och nyår! vecka: 7,8,9,10 samt påsken! Annars kan man utan problem hitta rätt billigt boende! Billigast blir de om ni bokar en stuga ( lägenhet ) torsdag-söndag hittar ni enkelt för 1200-2200sek. Kanske även billigare! Åre by är inte så stor. De mesta kretsar kring torget eller gångavstånd till allt annat! De är lite brantare backar i centrala Åre än duved och tegefjäll. Att bo i Tegefjäll är inte alls dumt om ni inte vill ha tillgång till Åres nattliv! Där hittar ni billigt o bra och det finns bra åkning för alla! De tar max 10min med bil mellan Tegefjäll - Åre centrum. De går gratis skridbuss hyffsat ofta!

Hoppas detta var till lite hjälp!

keddo sa:
Dyra veckor eller helger är: kring jul och nyår! vecka: 7,8,9,10 samt påsken! Annars kan man utan problem hitta rätt billigt boende! Billigast blir de om ni bokar en stuga ( lägenhet ) torsdag-söndag hittar ni enkelt för 1200-2200sek. Kanske även billigare! Åre by är inte så stor. De mesta kretsar kring torget eller gångavstånd till allt annat! De är lite brantare backar i centrala Åre än duved och tegefjäll. Att bo i Tegefjäll är inte alls dumt om ni inte vill ha tillgång till Åres nattliv! Där hittar ni billigt o bra och det finns bra åkning för alla! De tar max 10min med bil mellan Tegefjäll - Åre centrum. De går gratis skridbuss hyffsat ofta!

Hoppas detta var till lite hjälp!
Tack för detta!

kollade lite på stugor o det fanns för runt 1500-2000:- det blir ju perfekt men ska kolla datumen lite kanske ändras, kollade lite på skipass o såg att det fanns för hela åre för 390:- per dag, är det lätt att ta sig runt till dom olika backarna/bergen? är det samma skiduthyrning på alla ställena eller måste man hyra på varje ställe ? eller ska man satsa på endast ett ställe?

Tycker ni det är värt att åka upp för 2 dagar ? eller behövs det mer tid ? bor i sthlm o brukar oftast bara åka upp till romme , men kan ju det stället utantill nu o söker lite mer spänning :) haha, en del av oss har ju familj så kan ju inte stanna så länge men jag o typ en till kan stanna några extradagar, hur många dagar rekommenderar ni ?

vi kommer ju bila upp så det kommer va lätt o ta sig runt iaf, ska kolla tegefjäll oxå som du rekommendera.
blev många frågor o lite rörigt sorry har noll koll ang åre faktist :)

Jag skulle personligen försöka stanna lite längre än 2 dagar. De tar ju trots allt en stund att köra upp! Att komma dit torsdag kväll och åka hem söndag kväll är kanske lämpligast. Helst stannar man ju såklart 1 vecka :) De är väldigt enkelt att ta sig runt i Åre med liftarna från ullådalen till björnen. Tegefjäll och Duved är oxå väldigt smidigt, Tegefjäll och Duved är ju inte under samma system som Åre. Samma liftkort men du måste ta skidbuss eller egen bil. 10-15min från duved till Åre.

Va menar du med att "hyra på alla ställerna"? oavsätt om dom är i samma företag eller inte så vore de väl dumt att hyra på fler ställen än ett? :) De är dock Skistar som har alla uthyrningar. Du ser deras uthyrnings ställen på pistkartan. Finns väl säkert någon enstaka privat uthyrning oxå, Hanssons nere vid torget t.ex

Trevlig vistelse!

keddo sa:
Jag skulle personligen försöka stanna lite längre än 2 dagar. De tar ju trots allt en stund att köra upp! Att komma dit torsdag kväll och åka hem söndag kväll är kanske lämpligast. Helst stannar man ju såklart 1 vecka :) De är väldigt enkelt att ta sig runt i Åre med liftarna från ullådalen till björnen. Tegefjäll och Duved är oxå väldigt smidigt, Tegefjäll och Duved är ju inte under samma system som Åre. Samma liftkort men du måste ta skidbuss eller egen bil. 10-15min från duved till Åre.

Va menar du med att "hyra på alla ställerna"? oavsätt om dom är i samma företag eller inte så vore de väl dumt att hyra på fler ställen än ett? :) De är dock Skistar som har alla uthyrningar. Du ser deras uthyrnings ställen på pistkartan. Finns väl säkert någon enstaka privat uthyrning oxå, Hanssons nere vid torget t.ex

Trevlig vistelse!
Okej, tänkte mest om man bara ska ta kort för en backe/berg eller köra hela åre kortet men kanske inte är så stor prisskillnad. men är det lätt att ta sig runt så är de ju lika bra att köra på hela åre kortet :)

Det jag mena va om man ska testa på ett annat berg eller vad det kallas så man inte behöver lämna in det man hyrt och hyra nytt på nästa ställe om du förstår? :) typ så man kan använda utrustningen på hela åre. kanske dum fråga kände jag nu det borde ju inte vara några problem :P

Tack för alla svar! har lite mer koll nu känner jag! :)

Aha okej. Du kan köra på bara "duved och tegefjällskortet" om du vill. Annars skall ni nog köra på hela berget! tror inte att man kan köpa kort för någon annan specifik backe?

v3,4,5 är billigaste veckorna under en skidsäsong här och de är för att de är studentveckor och ingen som har lov så då kan man få ett rätt hyffsat pris om man hittar rätt !

Hej!

Ni kan alltid kolla med Parkvillan om boende jag vet att de hyr ut rum för 295/pp och natt. Även holiday club (hotellet) har schysta stugor vid namn drömstugan där man kan bo 5-6 stycken. Det kostar inte så farligt mycket så ring dit under dagtid på 0647-12000.

Beträffande 2 dagar så kommer det bli för lite för er. Satsa istället på en long weekend eller dylikt. Det är värt det. Beträffande skidhyra så kan jag varmt rekommendera Åre skidsport alt. Hanson och inte skistar. Ring till de på skidsport och hör vad de tar, de brukar inte vara dyrare än skistar och har betydligt kompetentare personal och bättre utrustning generellt. 0647-50119 är nummret till skidsport!

Är det första gången som ni är här så rekommenderar jag att ni bor närmre byn än tegefjäll. För det är alltid trevligt och gå ut och äta här, ta ett glas vin och sen traska hem. Tege ligger 3-4 km utanför byn och duved är några km till. Har ni barn eller nybörjare så ska ni ta er till rödkullen (med bil eller lift). Det är där Åres skidskola håller till på berget. Det finns även i björnen som också är anslutet till skutan men en bit bort. Tege/duved bjuder på fantastiska backar men det är som sagt inte på själva skutan utan det är bil som gäller.

Summan av kardemumman är väl: Kolla med Holiday club, parkvillan och Tott hotell ang. boende. Hyr era saker på åre skidsport, gå ut och ät i byn på Liten krog, parkvillan, broken, dahlboms, supper eller något annat mysigt ställe och ha några grymma dagar här!

Kan ju även tillägga att det kommer komma rikligt med snö nu i veckan och det lutar mot en fantastisk säsong!

// Seb

Ett tips kan vara lägenhetshotellet Freestyle, vi är ett gäng som har bokat det. 1100 spänn per skalle (5). Ligger precis vid torget och bergbanan. Vet dock inte priset när ni åker men vi har bokat weekend v. 5, to-sö. Kanske värt att kolla...?

Tillbaka
Topp