Åre nära kollaps?

IvanTheMan

Medlem
Åre nära kollaps?
Var precis inne på åres hemsida och kollade webkameran i duved...Snö var någonting man fick leta efter med förstoringsglas!!!...det såg ut som det var augusti för fan och julturisterna (inklusive jag) ska ju åka dit om en vecka!! Jag undrar hur fan dom ska lösa det där...nån som vet om dom har nån slags snögaranti?? det vore ju fördjävligt om man kommer upp och får betala fullt liftkortspris (som för övrigt är groteskt höga för att va svenska alperna) när det är en backe öppen som man måste samsas med alla andra med??

Nån som vet? jävla skitvinter det här är förresten...8 plus i december har väl inte upplevts på tusentals år!

Åre nära kollaps?
1 meter snö i Hemavan/Tärnaby, åk dit istället!!! Var uppe och åkte där förra helgen, det var huuuuuur bra som helst, orört puder i skogen... mmmm...

Åre nära kollaps?
SÅ här står det på Åre"s hemsida:

"Skutan öppnar annandag jul!

Toppskidåkning på Åreskutan Annandag jul öppnar toppen på Åreskutan för skidåkning.

Åreskutan öppnar för skidåkning annandag jul
- Om inget oförutsett inträffar så öppnar vi Olympiagondolen med tillhörande nedfart den 26 december, säger Nalle Hanson drift- och säkerhetschef på Åreliftarna.

Det är första gången på flera år som förutsättningarna i högzon, den del av skidområdet som ligger ovan trädgränsen, är så bra att man kan öppna för skidåkning tidigare än planerat. Detta beroende på att den nederbörd som fallit under november och december nästan uteslutande har kommit i form av snö på hög höjd.

- Det känns skönt att vi, tack vare Åres unika förutsättningar, har möjlighet att erbjuda våra gäster bra skidåkning på hög höjd när snötillgången i lägre terräng är begränsad. Vi väntar flera tusen gäster inför jul- och nyårshelgerna och bokningsläget ser bättre ut i år än motsvarande period föregående år, säger Jan-Paul Ephithite marknadschef på Åre Resor.

I den del av Åres skidområde som ligger nedanför trädgränsen kommer inte alla nedfarter att kunna öppnas till julhelgen, men det kommer att finnas öppna liftar och backar i anslutning till samtliga Åres fem byar; Åre Björnen, Åre By, Rödkullen, Tegefjäll och Duved.

Välkommen till Åre!

"

Kommer nog vara varmt och skönt uppe på skutan i Jul..

>> RR <<

Åre nära kollaps?
Håller med om att de där orden verkar ganska rogivande Ragnar...men en bild säger ju som sagt mer än tusen ord...så titta in på webkamerna över duved så kanske du ionte är lika optimistisk....

Åre nära kollaps?
Jag vet inte vad de lovar, men om det är mindre snö än det ska man få pengar eller en annan resa...så har det varit förut iaf.
De har iaf ngn sort snö policy...
Jag kan bara säga att jag lider med dig ska själv upp till åre den 1:a

/Mikael

Åre nära kollaps?
varför bor du i sverige?
passar inte vårt klimat så är det bara att flytta!
man bör tänka på att åre inte är det snö säkraste vid jul, när man bokar resan. den största nedebörden brukar komma i januari.
och ditt gnällande av temperaturen som är nu, så vill jag bara säga att den är helt fullkomligt normal
sluta och gnäll och tänk lite mer positivt istället så blir allt bra.
förresten så är åre helt underbart!
mvh johan

Åre nära kollaps?
på smhi:s hemsida stod det att jan mayen, norge, hade haft +12 häromdan. det innebär att det gamla rekordet på +8 i december är slaget med råge. man har bedrivit mötningar på jan mayen sen 1920.

att tilläggas kan säga att jan mayens värmerekord lyder +18...

Åre nära kollaps?
Hur mycket svordomar du än använder i din desperation efter snö så kommer det nog inte bli någon vinter där vi kommer att drunkna i snö...
Det var länge sedan det har snöat så lite som det har gjort i Europa i år och inte ser i alla fall jag ngn lösning eller ljusning till det motsatta.
Du får väl skippa Åre över julen och dra till USA "drömmarnas land"
och pumpa puder medans det fortfarande finns ngn snö kvar =)

Åre nära kollaps?
Månad °C Plats Landskap Datum
Januari
12.4 Allgunnen Småland 5/1 1973
Februari 16.5
16.5 Västervik
Ölvingstorp Småland
Småland 18/2 1961
18/2 1961
Mars 22.2
22.2 Oskarshamn
Sandbäckshult Småland
Småland 30/3 1968
30/3 1968
April 29.0 Genevad Halland 27/4 1993
Maj 32.5
32.5 1) Kristianstad
Kalmar Skåne
Småland 27/5 1892
28/5 1892
Juni 38.0 Målilla Småland 29/6 1947
Juli 38.0 1) Ultuna Uppland 9/7 1933
Augusti 36.8 Holma Östergötland 9/8 1975
September 29.1 Stehag Skåne 1/9 1975
Oktober 24.5 Oskarshamn Småland 9/10 1995
November 18.4 Ugerup Skåne 2/11 1968
December 13.7 Simrishamn Skåne 24/12 1977

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp