Åre öppet längre än 1 maj?

Varför stänger man liftarna så "tidigt" som 1 maj?
Vore det inte en bra idé att ha öppet några helger till om vädret tillåter, för snö finns det ju gott om uppe på skutan efter 1 maj, och i år är det ju mer än normalt!

Om man transporterar upp/ner folket med VM8:an och Kabinbanan.
Sedan har man Gondolen (störtloppet, röda rappet), Tväråvalvet och Tusenmetern öppen för skidåkning, dessutom finns "freerideparken" kvar i tusenmetersområdet!

Edit:
Nu ska Åre ha öppet en helg extra(3-6/5)!
Öppna liftar då blir Kabinbanan för transport upp/ner och Tväråvalvet och Tusenmetern öppen för skidåkning!
Stendalen och Ullådalen är reserv vid dåligt väder.

Senast ändrad:
Jag tycker också de är tråkigt att dom stänger liftarna så tidigt. Skulle gärna vilja att dom hade öppet längre.

Men jag tror dom stänger för att de är så lite turister där då så att dom förlorar pengar på att ha öppet.

Jo
Men anledningen till att anläggningarna stänger ganska tidigt är att på vårkanten har dom flesta tröttnat på att åka skidor så dom drar inte in några pengar.

hej!

för det första så är det en ekonomisk fråga. det är dyrt för att driva lift med personal med mera...
och sen e det då snön smälter ganska fort och senare så öppnar åre bike park!

mvh//
wolwerin

Sen så är det sjukt lite folk i Gränsen tex. Det dör efter sista april...

//H

för några år sedan så var det öppet över midsommar (stängt innan den helgen) men det var på den goda tiden då Å.R.E AB drog i trådarna

grejen är ju bara det att det är för få som kör efter 1 maj. Liftgubbarna blir för dyra när det inte 'r nått folk som kör i backen...

det beror på att om vädret inte tillåter skidåkning uppe på skutan (som det ofta inte gör) så finns det inte några alternativ när snön är slut i lågzon, det är inte ekonomiskt bra heller. Dom har börjat satsa på att öppna tidigare på säsongen i stället. Beslutet togs för nått år sedan. själv tycker jag att man ska stänga söndag 6 maj istället för en tisdag.

landrin sa:
det beror på att om vädret inte tillåter skidåkning uppe på skutan (som det ofta inte gör) så finns det inte några alternativ när snön är slut i lågzon, det är inte ekonomiskt bra heller. Dom har börjat satsa på att öppna tidigare på säsongen i stället. Beslutet togs för nått år sedan. själv tycker jag att man ska stänga söndag 6 maj istället för en tisdag.
I februari kanske.
De senaste 10 åren har dom 2-3 veckorna efter stängning varit dom absolut bästa på hela året rent vädermässigt. Ingen vind, sol och 15 grader varmt

David_Kantermo sa:
landrin sa:
I februari kanske.
De senaste 10 åren har dom 2-3 veckorna efter stängning varit dom absolut bästa på hela året rent vädermässigt. Ingen vind, sol och 15 grader varmt
jo det stämmer säkert, men det är det svaret jag fått av skistar när jag frågade för ett par månader sen. men själv så tycker jag de ska köra nån vecka extra.

problemet är väl också att det nästan bara är folk med säsongskort som åker efter den 1maj och då tjänar dom inget alls på att hålla öppet längre

jag tycker att dom borde kunna leva på folks glada miner o den härliga stämningen som sprider sig eftersom man får åka i slask o soligt varmt väder...

tix:D hoppas de finns park i stnedalen då.. isf blir de ju då istället för fr week:P

Vill man så kan man. Det är bara att bestämma sig för att gå plus på vårskidåkning så gör man det. Om inte i pengar så åtminstone i varumärkesbyggande.

Jag tror att en sattsning på vårskidåkning kan bli jättebra, om man tex. samarbetar med holidayclub och säljer weekendpaket(med boende, liftkort, bad m.m) till bra priser. Och även dagkort till bra priser. Det tror jag både skistar och holidayclub tjänar på.

Det är nog bättre förutsättningar nu när holiday club finns.
Undra om det skulle va möjligt att åka vid kristihimmelfärdshelgen, det skulle va rätt nice att åka då. Nån som vet hur det brukar se ut där uppe då ?

landrin sa:
Det är nog bättre förutsättningar nu när holiday club finns.
Undra om det skulle va möjligt att åka vid kristihimmelfärdshelgen, det skulle va rätt nice att åka då. Nån som vet hur det brukar se ut där uppe då ?
Ja, självklart finns det snö på högzon!
För några år sedan fanns det ju mycket snö kvar när dom öppnade kabinbanan för sommarturisterna(i mitten på juni), så då gick det att åka skidor.

Men som jag sade förrut. Sjukt svårt för Riksgränsen med skidåkningen i maj juni... Och de har ju hållt på ett tag så..

//H

Jo, men nu är det ju 130 mil extra till Riksgränsen. Kommunikationerna suger. Och där finns varken Holiday Club, restauranger, barer, shopping eller något torg att köra skateuppvisning på. Eller ett närområde med Sundsvall, Östersund och Trondheim inom en 30 mils radie. Alltså — missförstå mig rätt, jag älskar Gränsen, men förutsättningarna i Åre är ju ca en miljon gånger bättre.

Tar lika lång tid att ta sig till bägge ställen om man flyger så..

//H

Anledningen är väl först och främst ekonomisk.. Även om dom skulle ha öppet en två tre veckor till så genererar det inga direkta pengar då det till största delen kommer vara folk med säsongskort som åker då, dagskortsförsäljningen kommer vara buslåg...
Dra till stryn istället..

är det någon som ska till åre 3 - 6 maj ?
själv är jag lite sugen, men det kunde ju ha varit någon lift till, kanske tväråvalvet?

Nu har jag kollat upp det här.
Skistar planerar att som en liten vårbonus köra kabin ,valvet & 1000 m 3-6/5 Säsongskort gäller och dagkort kostar 100 spänn
Reserv om dåligt väder Ullådalen & Stendalen

Senast ändrad:
Skistar_Are sa:
Skistar planerar att som en liten vårbonus köra kabin ,valvet & 1000 m 3-6/5 Säsongskort gäller och dagkort kostar 100 spänn
kommer fr parken stå kvar???

a_ahlnas sa:
Skistar_Are sa:
kommer fr parken stå kvar???
Tror det, dom tar säkert inte ta bort den iallafall

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp