Åre suger!

Dagou

Ny medlem
Åre suger!
Jag kanske inte skall uttala mig för kritisk eftersom jag inte har gett stället så många chanser.

Men när jag varit där så tycker jag att det bara är köer, piss pister och lite medioker offpist. Dessutom har man i.o.f varit duktiga och byggt ut liftsystemet så man har en grym kapacitet att hiva upp folk i systemet. Detta resulterar i 1000:tals hjärndöda 08:or som skråar från sida till sida i pisten. Så det går inte att åka skidor med en radie på mer än 14-15m på skär utan att plocka en och annan 08:a på vägen ner med risk för egen skada. Jag gillar stor sväng och långa skidor!

Men det är klart jag har ju förstås förmånen att bo nere i Alperna på en av dom bästa offpistorterna 5 mån per år så jag kanske är ovanligt kräsen?

Kan någon förklara storheten med Åre? Jag begriper i.a.f inte allt tjaffs om den is knölen.

Åre suger!
Stanna i alperna då...

För oss som inte bor i "Alperna" så är Åre ett helt ok alternativ, såvida det inte är sportlov eller påsklov.

Om du gillar störtlopp och storslalom kanske du ska satsa på världscupen då storfräsarn...

;)

Åre suger!
Jag har i och för sig inte varit i Åre men min låssas farsa har, han tycker inte heller att det inte är bra åkning. Jag ville inte tror honom först men alla andra jag har frågat tycker likadant, 100 spänn för en burgare, det säger ju sig själv!

Åre suger!
Åk till Tänndalen!
Bra pister, lite folk, stort (52 nedfarter), bra lift system, bra skogsåkning, inte för dyrt, bra park, bra boende, + så finns det många bra skidorter i närheten :P

See ya in tha slopes!

Åre suger!
Det är faktiskt nästan ingen kö i Åre förutom under v.9 och påsk.
Bra offpist tycker jag nog man kan hitta men det är klart att det inte är champange puder varje dag.

100 spänn för en burgare? Sist jag käka var det 125kr! Skämt åt sido, det är klart det är dyrt att käka i byn eller mitt i backen.

Åre suger!
Du vill bara tala om hur cool du är som bor nere i alperna under vintern och att du är så mycket tuffare än folk som åker till Åre. Synd att man själv lyckas skrapa ihop till en vecka om året där nere annars hade jag bett dig att stanna där. Tycker inte det är i närheten av mycket folk i Åre. Har varit med om värre både i sverige, norge och Alperna

Åre suger!
Kom hem från åre idag. Första gången jag var där, skit uselt underlag, snöbrist.
Men om det skulle komma en snödump och det var lite mindre folk så skulle åre nog vara riktigt kul. Synd bara att Stockholm har mer snö än åre. Utelivet var king det med.

Åre suger!
men däremot har dom en skit skön park.
så det är väl att mycket jibbers som åker upp håller med dom som säger att pisterna är isiga och så men det är hel heten med åre som är nice, att byn är så mysig och parken är bra. :)

Åre suger!
Att detta inlägg kommer v 9 förvånar inte, de som är locals håller sig generellt borta från backarna just nu.
Men angående offpist så är Åre rent geografiskt inte det bästa i Sverige. Det är en ganska ensam knöl som sticker upp vilket innebär att om det blåser under och efter snöfallet (vilket det väldigt ofta gör) så transporteras allt puder till enstaka ställen som snabbt blir uppåkta.

Åre suger!
nu ska du inte säga att alla 08or inte kan åka skidor. men anledningen är nog att dom åker en vecka varje år då är det inte världsklass på alla. om man åker till Åre vecka 9 då får du skylla dig själv det är ju Stockholms sportlov.

Åre suger!
Du suger!

Denna tråden ska ligga i "Åre" och inte nordiska fjäll.

Sen är det klart man inte kan ge fullt i vm8ans isiga pister om man inte har koll på läget men har man bara lite av det så är det lugnt!

100kr för en burgare är väl inget ovanligt ?!

Vart i alperna/fjällen får du ge mindre?

Annars tar du och åker ner till torget och äter på Max till samma pris som i vilken annan stad som hellst!

Från bräcke till max käka och tillbaka tar ju inte ens 40 min!

Detta är min andra säsong i åre och som folket här säger så är det sällan kö, bara under sportlovet v9/v10 samt påsken man kan reta sig på den men även då går det fort fram!

Men dom 3 ggr jag varit i alperna under påsk har det varit mer kö än i åre och istället för isiga backar så har det varit oåkbar puckelpist efter 12! Detta pga alla turister som inte kan åka och istället sladdar ner snön, då föredrar jag hellre en isig pist och bra kanter

Senast ändrad:
Åre suger!
DU ÄR DUM I HUVE!

Testa att åk till åre när det inte är jul/sport/påsklov, då kanske du slipper de oändligt långa köerna. Pisterna är bra. Och vad menar du med offpist? att du åkt 3 m bredvid pisten? Koll kille! Om du går upp till toppen och åker baksidan är det ju hur bra som helst.

Åre suger!
Jag gillar inte heller Åre, MEN det är antagligen för att jag bara varit där på jullovet, vecka 9 och påsken, (jag bor i Stockholm). Men jag kan absolut tänka mig att det är SJUKT mycket bättre de andra veckorna när det är mindre folk!

Sen att jag nästan aldrig har sett solen där uppe fastän jag vart där minst 2 veckor varje år i snart 3 år är ju en annan femma.

Åre suger!
EmrikJansson sa:
Jag har i och för sig inte varit i Åre men min låssas farsa har, han tycker inte heller att det inte är bra åkning. Jag ville inte tror honom först men alla andra jag har frågat tycker likadant, 100 spänn för en burgare, det säger ju sig själv!
Vafan palla att du h8ar åre, De kostar fan inte 100 kr för an hamburgare visst de e dyrt men kanske typ 65 spänn. O man får väl skylla sig själv om man kommer hit vid sportlovet. Jag som bor i åre tycker de e bra när de inte e folk överallt. O desutom om du själv svänger över hela backarna e ju du i vägen för alla andra.

Åre suger!
DanielMyhr sa:
EmrikJansson sa:
Vafan palla att du h8ar åre, De kostar fan inte 100 kr för an hamburgare visst de e dyrt men kanske typ 65 spänn. O man får väl skylla sig själv om man kommer hit vid sportlovet. Jag som bor i åre tycker de e bra när de inte e folk överallt. O desutom om du själv svänger över hela backarna e ju du i vägen för alla andra.
Word danne!

Åre suger!
Lägg 200 spänn så får du dig en burgare på Broken som du aldrig sett innan, japp, det är dyrt här. Äkkeldyrt att leva om inte annat, men bra åkning finns det om man ser sig omkring. Dom pisterna som smiskas hela dagarna är såklart inte så roliga, o sol har vi haft i 2 1/2 dagar nu så goggelsbrännan bättrats på så denna veckan kan du inte varit uppe?

Sen är det en konstig jämförelse men bättre afterski får du nog leta efter, kanske det som lockar många samt Åre som varumärke i helhet?
mvh.

Åre suger!
Jag håller med TS i detta fallet åre suger, överskattat osv.
De som jämför med alporter har oftast inte varit i en alport eller så var alporten nån håla i Österrike där mest hängde på afterskin.
Åres har helt klart problem pga det geografiska läget, snön faller inte tillräckligt och det som faller blåser bort eller blir till is, det går inte att förneka. Normala snödjupen i åre är skämt.

Men självklart måste åre ges en vettig chans , v.9 är korkat men hur många chanser ska man ge? Vid de olika tillfällen jag varit där har där varit som trådskaparen beskriver sen dess åker jag helst inte tillbaks om inte en väldigt snygg tjej betalar resan och mig som sällskap.

Åre suger!
Jag måste hålla med om att Åre ändå är lite väl överskattat, men fortfarande awesome. Enligt mig är det väldigt mycket roligare i Kläppen, men det är väll en smaksak.

Åre suger!
För mej som bor häruppe så är Åre just i dagens skrivande stund inte så speciellt upphetsande, men de beror på att de är snöblandat regn som faller ner. Men förra veckan har varit grym me solsken o massa grym åkning, så länge man hållt sej borta från vm8an, vm6an o tott, trots att de vart stockholmsvecka med alla slagsmål o skit som ni tyvärr för me er hit.
Att ja är en av dem som hyser en stor kärlek till Åre är ingen tvekan, kankse för att jag oftast inte ses i någon av de "populära" pisterna eller nån pist över huvudtaget, tyvärr många gånger är de uppåkta vid kl 10 iaf runt centrala åre, utan hellre hikar en bra bit mot skogen mellan alla pister dit tursieterna inte vet de kan ta sej, eller upp på runtliggande toppar för att få köra de orörda guldet, som visserligen inte är just av champagnepuder varje dag, men man kan ju inte alltid få allt man vill ha speciellt inte i sverige.
Sen att de e mkt folk i parken just nu under sportlovsveckorna, de får man ju tåla. Klarar man inte av alla så ska man antingen undvika åka till nån av de större skidorterna i sverige nu eller så e de ju bara att hika nån sluttning runt om o bygga egna hopp o njuta av utsikten me goda vänner under en heldag.
Fast de e ju klart, inte alla som ORKAR slita me egengjorda hopp för att få åka bra rolig åkning eller ha en grym da me massa shredd där de innebär att man får hika upp efter varje åk utan måste ha liftar till hjälp... men ni får väl hålla er till liftsstemet o fortsätta klaga, eller åka till alperna eller japan eller vart som??
=)

peace

Senast ändrad:
Åre suger!
Du har väl inte mer rätt än andra att åka? Dom har betalat liftkort precis som du och det finns ingen "minsta hastighet" i en backe, så klarar du inte av lite folk är du nog mest väldigt osocial. Och då är Åre kanske lite fel ställe för där är det ju oftast mycket folk.
Men om du är så duktig som du uttrycker dig vara, varför kan du inte då köra i dom svårare backarna? Där det inte är fullt av turister?

Åre suger!
Ok! Man kan i.a.f notera att denna fråga verkar dela upp oss i två grupper. En som gillar Åre och tycker att jag är dum i huvudet som klagar på stället. Och en andra grupp som i princip håller med mig. Jag skall erkänna att jag medvetet skrev lite provocerande för att få till lite debatt. Någon skrev "att alla andra i backen också betalat liftkort och har lika stor rätt som mig att åka där". Det är ju förstås så att du har rätt, och att alla som betalat har samma rättighet att åka i pisterna. Eftersom jag ändå tänker på mina medmänniskor när jag åker skidor så känner jag att man inte kan chansa och bränna på för fullt ner för backarna utan att risken för att skada sig själv eller någon annan blir orimligt hög p.g.a att det är så många i backen. Vad göra då? Jo man får helt enkelt backa av lite och köra safe vilket inte ger mig så mycket d.v.s åka safe i en halv isig pist. Slutsatsen för mig blir då att det inte riktigt är värt all möda + kostnader som det innebär för mig att åka till Åre och åka skidor. Men samtidigt måste man inse att det finns massor med mäniskor som verkligen gillar Åre och det är väll helt i sin ordning. Det enda som egentligen kan störa mig är allt tjat om Åre hit och dit i olika media precis som om det vore en av värdens bästa skid orter! Att det skulle vara en av värdens bästa skidorter måste väll ändå dom mest inbitna Åre älskarna inse är fel? Bäst i Sverge, ja kanske? Men mera är det inte.

Åre suger!
Hahahaha, vilken dumt inlägg. För det första välj för guds skulle en annan vecka än v.9, ganska logiskt att det är mycke folk då och man får räkna med att långa lifköer osv osv, därför håller man sig på sparlåga under denna vecka. För det andra är det inte så konstigt att det blir uppåkt i backarna när det är mycket folk i dem, pallra dig dit i tid istället så det pisterna lent som ett barnarsle, snö är snö som sagt vad...

Går som inte riktigt att jämföra Alperna med Åre, plånboksstinna individer kan hålla sig i Alperna....

Åre suger!
silvertejpen90 sa:
Går som inte riktigt att jämföra Alperna med Åre, plånboksstinna individer kan hålla sig i Alperna....
Plånboksstinna individer? Det skiljer väl inte speciellt mycket i pris på en vecka i Åre och en vecka i alperna? Ölen kostar överallt har jag märkt.

Förövrigt får man väl ta Åre för va det är? En skön liten by (tyvärr på sistone mer och mer exploaterad), bredvid ett litet berg?

Att jämföra någon svensk skidort med någonting söder eller västerut (jävligt generaliserande jag vet) är väl som att jämföra Visby med riviääran eller västindien? Man vet väl vad man får när man åker dit? Stockholmare och mycket lifttid. (I Visby alltså.)

Att klaga på sportlovsveckorna känns lite meningslöst, det är väl likadant överallt? Chamonix är ju också relativt stockat vissa veckor t.ex.?

Dagou;
Allting är ju relativt? Vad vill du säga med ditt inlägg, förutom att du bor i en av de bästa offpistorterna 5 månader om året? Vilket ort är det förresten? Jag blev nyfiken.

Hade du bott i sälen 5 månader om året, kanske Åre hade varit ganska kul?

Jävligt oklart inlägg om du frågar mej.

EmrikJansson;
Men om burgarna kostar 100:- då tänker jag då rakt inte åka dit mer! 100:- spänn för en burgare! Helt jävla sjukt. MacDonalds tar ju 85:- för en hel meny. Trodde aldrig det skulle bli så dyrt här i Schweiz.

Din låtsasfarsa heter inte Göte Jönsson by any chance?

ps.
Så länge jag har skidor på fötterna finns det inga dåliga underlag. Bara mindre önskvärda. Swisch!

Senast ändrad:
Åre suger!
Dagou sa:
... Det enda som egentligen kan störa mig är allt tjat om Åre hit och dit i olika media precis som om det vore en av värdens bästa skid orter! Att det skulle vara en av värdens bästa skidorter måste väll ändå dom mest inbitna Åre älskarna inse är fel? Bäst i Sverge, ja kanske? Men mera är det inte.
Sjukast är att Åre för något år sedan hamnade överst på en lista över de 5 bästa skidorterna i världen i någon fransk skidtidning. De vägde tydligen in festlivet osv också. Antar att det var den mest utslagsgivande faktorn...

Åre suger!
Bra park, sköna backar, bra offpist för att vara Sverige, grymt bra nattliv. Jävligt skön by att bo i. Är du här nyårsveckan, vecka 8-9 eller påskveckorna, så kan jag förstå att du tycker det är mycket folk, men veckorna där mellan är det inga köer, varken uppåt eller neråt. Så du får väl välja bättre veckor att åka hit på. I år är det visserligen snöbrist, och förtillfället töväder, men annars är Åre riktigt bra i Sverigemått mätt.

Åre suger!
Jag var där vecka 8. Awesome pister för ingen orkade åka i -25
Det var ett grymt sportlov trots att all offpist hade blivit vindpackad.

Åre suger!
För att få ut det bästa av det som Åre har att ge bör man nog jobba där en vinter... Eller ha en grym tur med väder/vind/snö den veckan man är där. Åre kan vara fantastikst... och förjävligt.

Åre suger!
Verkar som denna tråd till och från är lite het? Sist jag var i Åre typ 6-7 år sedan var det ett stort problem,pistningen det verkade som man inte hade riktigt kapacitet att trycka till det stora system man har. Första kabinen upp bjöd bara på stora pucklar och massa jobbiga kanter. Detta var återkommande då runt början av 2000 men kanske dom har styr på grejorna nu och fler pistörer? För det måste nog ändå sägas att Åres styrka är innanför pist markeringarna?

Åre suger!
När åre är bra är det bäst i swe.. Tyvärr är det extremt sällan.. Mycket folk och lite snö alla gånger jag har varit där.. Suckz..

Åre suger!
Dagou sa:
Det enda som egentligen kan störa mig är allt tjat om Åre hit och dit i olika media precis som om det vore en av värdens bästa skid orter! Att det skulle vara en av värdens bästa skidorter måste väll ändå dom mest inbitna Åre älskarna inse är fel? Bäst i Sverge, ja kanske? Men mera är det inte.
Jag är ganska säker på att den tidningen som gav Åre ett väldigt bra betyg som skidort bara såg på skidåkningen som en liten del av helheten.
Om man jämför Åre med andra system runt om i världen så är det väl egentligen inte så fantastiskt många som har lika mycket olika aktiviteter utanför skidåkningen att erbjuda.

Åre suger!
Märklig diskussion det här ... jag fattar överhuvudtaget inte vad den går ut på!?

Personligen är jag "en lycklig idiot" som efter en veckas högalpinskidåkning i Engelberg, Andermatt och Disentis med fallhöjder omkring 1500 meter i varje åk kommer "hem" till Sälen vecka 9 (!) och kör offpistsluttningar med 200 meters fallhöjd och har skitkul. Dessutom är jag en komplett idiot som kör med ett par K2 Darkside (128 mm i midjan) och tycker de är den perfekta skidan för Sälen ...

Jag har antagligen inte fattat något, men låt mig förbli en lycklig idiot ...

;-) / MM

PS! Men Sälen är kanske bättre än ÅRE ... (storgarv) DS!

Senast ändrad:
Åre suger!
Plånboksstinna individer? Det skiljer väl inte speciellt mycket i pris på en vecka i Åre och en vecka i alperna? Ölen kostar överallt har jag märkt.

glöm bara inte maten lunchen som kostar 100 i åre och 300 i alperna..

Tillbaka
Topp