Åre under världscupen

fredw

Aktiv medlem
Åre under världscupen
Första åkdagen i Åre nu på lördag 13/3, vilket (tyvärr) också är andra dagen för damernas WC. Publik ej tillåten.

Hittar dock noll information om vilka liftar som kommer att vara stängda etc. Någon som vet? Kommer VM8-an vara öppen för betalande åkare ändå? Gästrappet? Eller bäst att hålla sig helt undan och ta en heldag i Duved (bara inte alla andra gör det också...)
Några råd och tips?

Åre under världscupen
Inga liftar brukar påverkas. Gjorde det inte ens under VM.

Tävlingen kör de garanterat i Störtloppet med Lundsrappet som träningsbacke. Gästrappet brukar vara öppet så vida det inte är störtlopp eller super-G vilket det inte brukar vara på WC-tävlingarna. Även om det pågår tävling så går alla transportsträckor i tunnlar under tävlingsbackarna så det går alltid att ta sig igenom systemet.

I Duved så används Hamrebacken ibland för träning, men där finns ju gott om nedfarter att välja på så det brukar inte påverka så mycket.

Åre under världscupen
Tror det är slalom både fredag och lördag av någon anledning, gissar på Covid-relaterade schemaändringar.

Ja de där fina backarna är ju avstängda för vanliga dödliga så ofta att det knappast blir någon skillnad. Kanske t o m större chans att de faktiskt kör VM8an trots ev vindpust.

Åre under världscupen
Tror det är slalom både fredag och lördag av någon anledning, gissar på Covid-relaterade schemaändringar.

Ja de där fina backarna är ju avstängda för vanliga dödliga så ofta att det knappast blir någon skillnad. Kanske t o m större chans att de faktiskt kör VM8an trots ev vindpust.
Du kan ju stanna till och titta :)

Åre under världscupen
Snor tråden! Hade tänkt åka upp till Åre nu i helgen men ser att SkiStar visar regn ikväll?? Någon som är på plats i byn som kan bekräfta det?? Hade hoppats på att få åka nysnö och inte betongsnö🙈

Åre under världscupen
Det är slalom x2. Och om du aldrig sett världscup IRL är det ett tips att försöka kolla in några åk, antingen de första 5-10 i första åket (normalt start 09:30, men har inte kollat) eller försöka se upplösningen i sista åket. Då får du se Vlova, Shiffrin, Holdener etc. de bästa. Tyvärr ingen Anna S Larsson eftersom hon är skadad. Ganska imponerande att se på nära håll. Går nog att tjuvkika nån stans.

Åre under världscupen
Snor tråden! Hade tänkt åka upp till Åre nu i helgen men ser att SkiStar visar regn ikväll?? Någon som är på plats i byn som kan bekräfta det?? Hade hoppats på att få åka nysnö och inte betongsnö🙈
Det är -8 och lite blåst, så inget regn
Kom precis hem från kvällsåkningen i Duved, fantastisk fint underlag.
Så ingen betong för tillfället iallafall

Åre under världscupen
Vilken lift använder åkarna för att ta sig upp till starten? Den borde väl vara avstängd för vanliga dödliga? :)

Synd på publikförbud. Den enda VC-tävling jag har varit på var parallellen i Hammarbybacken direkt efter VM i Åre. Det var riktigt skoj!
Antar att man får hyra en lägenhet i någon av de omkringliggande husen om man vill se dem i Åre. :D

Åre under världscupen
Det är slalom x2. Och om du aldrig sett världscup IRL är det ett tips att försöka kolla in några åk, antingen de första 5-10 i första åket (normalt start 09:30, men har inte kollat) eller försöka se upplösningen i sista åket. Då får du se Vlova, Shiffrin, Holdener etc. de bästa. Tyvärr ingen Anna S Larsson eftersom hon är skadad. Ganska imponerande att se på nära håll. Går nog att tjuvkika nån stans.
Jag såg WC i Åre för länge sedan. Minns ej vad det var, störtlopp tror jag, och de hade ett Viggenplan som gjorde Åreskutan från sjö till topp på rekordtid.
Hittade denna bild på nätet, kanske är det från den gången.

1615386429009.png

Åre under världscupen
I alla fall förra året, innan osocial distansering var normen, så knödde de sig in i VM8:an så man kunde hamna bredvid dem och få höra hela genomgången med coachen eller aktuellt skvallerprat. När man sitter direkt bredvid så inser man också vilka lårmuskler de har.

Åre under världscupen
Hur gick det i helgen under världscupen, var mycket avstängt?
Jag tyckte mig se vanliga åkare i bakgrunden när jag följde tävlingarna på TV.

Tillbaka
Topp