Åres Bästa Offpister

wolwerin

Medlem
Åres Bästa Offpister
"SVERGIES BÄSTA OFFPIST"
det är inte ofta vi drunknar i lössnö i åre. men ibland kommer det dump på flera decimeter. och ofta samlas det betydligt mer på läsidorna.konsten är alltså att veta hur det blåst och var snön ligger. och at ha koll på laviner. kolla lavinläget med pistörerna först och åk alldrig utan LAVINSÄKERHETSUTRUSTNING!!!!!!!!!!!

BAKSIDAN.
är en klassiker och ger mäst fallöjd per decimeter svett. bra nr det blåst frn väster, villket det gör oftast gör. våga ståpå så långt bara går innan det flackar ut. så får du en fantastisk åk. lite mer prommenad upp på lilskutan eller skråa förbi under. även bra åkningsöderut från toppen, med stora ytor ner mot tusenmetersplatån och östra ravinen eller lilskutan. hit når du också om du skråar ut från tusenmetersliftens toppstation.

TVÄRÅVALVET.
är grytan mellan skutan och väster skutan. östa sidan bjuder på stora ytor och kan vara rikdigt bra när det har snöat och blåst från öster eller söder. skråa rakt norrut från kabin berg och peka skidspetsarna nedåt när du hittar en bra linje. inte så brant ochsällan lavinfarligt.

SVARTBERGET.
är VÄLDIGT LAVINFARLIGT och bör åkas med respekt och försigtighet. särskilt vid västan vind moch mycket snö. riktigt brant och lättåtkomligt både från humeln och transporten från tusenmetersliften till humeln. när det gäller att hamna rätt. stenskravel på sina som kan slå sönder den hårdaste skidåkare. säkrast hyssat nära pelikansvängen.

OLYMPIAVÄGEN.
och rakt ner mot worldcupleden och vidare mott bräckevägen har några korta men lättilgängliga rännor i gjörkskogen.

TOTTSKOGEN.
vinkelrännorna och skogsrännorna mott svartberget ner i susanbäcken är ofta fulla med snö efter ett snöfall. villketn sida som susenbäcken som bäst beror på vindrikningen. här geller det att lida av dendrofobi(sjuklig rädsla träd) eller ha långa skidor.

TOTTHUMELN.
mott öste är riktigt brant. här gäller det att hamna rätt och att snön sitter fast, skogsrännorna r delvisa skapade av gamla lavingator. en kort prommenad från sadelliften upp mott toppens östra sida.

ÖSTRA RAVINEN.
kantas av en imponerande hängdriva som omväxlande hoppas av byns DAREDEVILS och sprängs av pistörerna. se till att inte få den i skallen, vare sigpå grund av dynamit eller oförsiktiga skidåkare. musberget, ryggen mellan västa och östra ravinen är en sällare nedfart. liksom branten nordost om drivan.

TYSKHUVUDET.
är en liten pärla som överraskar. håll upp tungan mellan tyskhuvudet och tegelfället ovanför björkskogen knata ena upp och åk sedan ner i rännorna i björkskogen. svettigt men ofta bra snö. har det snöat mycket och du är först, fortsätt ner i den glesa granskogen mellan tegesvängen oh tegelbacken.

och när vi pratar om offpist LÄS DETTA som jag skriver ner för eran säkerhet.

"LAVINFARA"
faktist friåkning lockar bara ett par stavtag bortom pistkäpparna. men även åre kan lavinfaran stundvis vara hög.
såhär hanterar du dem!

RESPEKT: lavonsäkerhetsskalan berättar om hur lavinfarligt det är, och even en trea (av fem) kräver respekt. lyssna på dom som vet: pistörer, guider och kunniga ortsbefolkning (det kan ni fråga mig om oxå ^^) respektera svspärrningar. de sitter inte där bara för att det ska vara snyggt.

SÄLLSKAP: om du åker ensam och rutschar med i en lavin är det ingen som saknar dig förren det är mycket sent. var minst två, häst fler, vid offpiståkning.

KOLL: lär dig hur laviner fungerar
-var, hur och när det uppkommer-så att du kan undvika dom. snabba tempraturstegningar är en varningsklocka, tex. och om det endå händer lär dig hur du ska agera.(jag kan ge några grundläggande rägler för en lavin inträffar)

TÄNK SJÄLV: att någon annan åkt där innan betyder inte att det är säkert. välj mindre utsatta mråden, exempelvis skogsrännor och mindre branta sluttningar och vänd om du får dåliga vibbar.

ANSVAR: locka ALLDRIG någonsin ut oerfarna åkare offpist. barn har minst lika kull i backen.

UTRUSTNING: åk aldrig offpist utan lavinsäkerhetsutrustning: tansceiver(en radio sändare/motagare som gör att du kan söka och bli uppsökt). spade ,sond (en vikbar pinne som man kan sticka ner i snön med) och första hjälpen att bara ha tranceiver men ingen spade är höjden av egoism - vist är det kul att bli hittad, men inteså kul att kunna gräva upp kommpisen.

Åres Bästa Offpister
angående lavinfara och svartberget:

jag har nog åkt ner svartberget 10-15ggr om året de senaste 15 åren (framför allt den branta biten innan sista svängen på 1000 meterstransporten) och jag kan inte erinra mig att jag sett en lavinkäggla nån gång. till skillnad från nere i östra där det ligger en för det mesta.

var brukar lavinerna gå och vilken tid på året?

erik

Senast ändrad:
Åres Bästa Offpister
mustalianen sa:

jag har nog åkt ner svartberget 10-15ggr om året de senaste 15 åren (framför allt den branta biten innan sista svängen på 1000 meterstransporten) och jag kan inte erinra mig att jag sett en lavinkäggla nån gång. till skillnad från nere i östra där det ligger en för det mesta.

erik
Det har hänt både en och två gånger på svarberget, har en bekant som hamnade under i 40 minuter och som tur var så klarade han sig. för två år sen gick det en 150 meter bred lavin på just svartberget.

lavinerna går över hela vintern, det beror bara på hur vädret har varit, men östra, svartberget mörvikshummeln är några av de vanligaste plateserna.

Senast ändrad:
Åres Bästa Offpister
mustalianen sa:

erik
Svartberget är ett av de absolut mest lavinfarliga områdena i Åre. Lutningen är i princip optimal för laviner och så fort ett stort snöfall har kommit eller det har varit stora temperaturskillnader så är det ett ställe man ska hålla sig borta från. En vän till mig fastnade i en lavin där för ett par år sedan och för två år sen gick en 150m bred lavin där tidigt på säsongen. Om du aldrig har sett en lavinkägla i botten på svartberget och talade sanning om hur mycket du åkte där så är du blind min vän.

Åres Bästa Offpister
Kul inlägg, sådant ska uppmuntras! Och mycket bra att lavinrisken flaggas upp samtidigt.

Att tänka på när ni åker off-pist i Sverige är att den lavinrisk som sätts av skidanläggningar endast gäller för det område som går att nå genom att glida ifrån den högsta öppna liften och sedan glida tillbaka till liften. Detta gör att alla områden som vi når genom att hika kan ha helt andra förhållanden. Ett bra exempel på detta är när endast VM6:an har öppet pga av blåst. Det går då inte att nå Svartberget och Ravinerna, lavinrisken blir då per automatik som högst 2: Måttlig. Men om vi lägger skidorna på axeln och går 50 m upp så hamnar vi i terräng där lavinrisken mycket väl kan vara både 4. Stor och 5. Extrem.

Åre Lavincenter kommer i år att ställa lavinriskprognoser för hela Åreskutan, 2 gånger i veckan kommer en 3-4 dagars prognos att publiceras på hemsidan http://www.arelavincenter.se/progno...ll&id=1159544732&archive=&start_from=&ucat=7& . Obs! Detta är en prognos och inte en bedömning men informationen är ändå jättenyttig för oss som åker off-pist i Åre.

Om ni åker off-pist får ni gärna skriva lite om snöförhållandena på lavincentrets forum http://www.arelavincenter.se/forum/index.php , på så vis får vi in information om snön och lavinrisken och kan ta med detta när vi skriver prognoser. Där kan man då också hitta aktuella snöförhållanden.

En liten sak som jag faschineras över i Åre är det här med temperaturhöjningar som nämns tidigare i tråden. Det är en mycket vanligt att skylla på temperaturhöjningar så fort det gått en lavin i Åre. Tyvärr är det inte så lätt, Åreskutan har mer ett "intermountain-lavinklimat" än ett "maritimtlavinklimat". Detta gör att det är problem både med nysnön och mer resistenta lager. Jag törs säga att nära 90% av de laviner som tidigare skyllts på temperaturhöjningar egentligen beror på facetterad snö och begravda rimfrostlager.

Åres Bästa Offpister
wolwerin sa:
nej men dom mästa eller dom faligaste lavinerna kommer vid april månad men lavinerna kommer och går under hela går hela vinter året.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,128309,00. så farligt kan det bli
Var har du fått det där med april ifrån?
Farligaste perioden är tidigt på säsongen med förhållandevis litet snö.
Vid ett magert snötäcke i samband med mycket kallt väder skapas ett sockerlager med noll vidhäftning. Detta lager brister vid minsta belastning. Efterhand som snön växer på och ökar tyngden går ofta dom farligaste sidorna spontant. Skulle så inte vara fallet är risken stor att en skidåkare utlöser ett skred. Farligaste partierna är alltid läsidor där ett förhållandevis flackt parti övergår i en brant. Det är olika lager i snötäcket inte mängden som avgör faran. Dessa instabila lager upptäcks lätt vid en koll med en spade. Eller en så enkel sak som att köra ner en stav djupt ner i snön. Är det tomt en bit ner. Vänd!!! Man kan ibland höra en suck i snötäcket, då har ett lager kollapsat. Då är det bråttom därifrån.

Växlingar till riktigt varmt väder och helst regn kan i vissa fall stabilisera detta svaga bottenskikt så faran avtar. Men är sockerlagret riktigt illa kvarstår faran hela säsongen.
Det är alltså förhållanden tidigt på säsongen som bestämmer hur lavinutvecklingen skall bli.
Sen

Åres Bästa Offpister
Faktum är att vi redan nu har problem med facetter (sockersnö) i snötäcket på skutan. Det finns två sådana lager varav det övre, som är döpt till det "Thomanska"-lagret efter killen som först hittade det, har orsakat en del lavinaktivitet.

Åres Bästa Offpister
gubbfan sa:
wolwerin sa:
nej men dom mästa eller dom faligaste lavinerna kommer vid april månad men lavinerna kommer och går under hela går hela vinter året.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,128309,00. så farligt kan det bli
Var har du fått det där med april ifrån?
Farligaste perioden är tidigt på säsongen med förhållandevis litet snö.
Vid ett magert snötäcke i samband med mycket kallt väder skapas ett sockerlager med noll vidhäftning. Detta lager brister vid minsta belastning. Efterhand som snön växer på och ökar tyngden går ofta dom farligaste sidorna spontant. Skulle så inte vara fallet är risken stor att en skidåkare utlöser ett skred. Farligaste partierna är alltid läsidor där ett förhållandevis flackt parti övergår i en brant. Det är olika lager i snötäcket inte mängden som avgör faran. Dessa instabila lager upptäcks lätt vid en koll med en spade. Eller en så enkel sak som att köra ner en stav djupt ner i snön. Är det tomt en bit ner. Vänd!!! Man kan ibland höra en suck i snötäcket, då har ett lager kollapsat. Då är det bråttom därifrån.

Växlingar till riktigt varmt väder och helst regn kan i vissa fall stabilisera detta svaga bottenskikt så faran avtar. Men är sockerlagret riktigt illa kvarstår faran hela säsongen.
Det är alltså förhållanden tidigt på säsongen som bestämmer hur lavinutvecklingen skall bli.
Sen
Jag beklagar att jag tog fel ^^ och du har rätt
en uppfriskande text

Åres Bästa Offpister
Titta på profilen från den 15:e, http://www.arelavincenter.se/snoprofiler.php ,

Det övre facettlagret ligger just under en gammal isskare som är bindningen mellan gammal snö och den då nyindriva snön. Facetterna härstammar från en ytlig uppbyggande process som förstärks av den fuktspärr som islagret innebär. När det sedan kom mer snö ovanpå var flakbildningen ett faktum, ett svagt lager under ett starkt lager

Åres Bästa Offpister
De gick en lavin på baksidan av skutan för typ två veckor sen, utlöst av fyra skidåkare som hade hajkat upp. Alla klara sig utan skador som tur var.

Åres Bästa Offpister
centralbyrakraten: Jag tycker ditt lavincenter verkar vara en bra idé och det finns mycket intressant läsning på hemsidan. Vad gäller snöprofilerna så förstår jag dock inte alla siffror,symboler och linjer så jag skulle gärna se en mer omfattande teckenförklaring. Alt. att nån bara säger vad som är vad på den där bilden..

edit: aah! The International Classification for Seasonal Snow on the Ground, passande nog placerad till höger om snöprofilerna, sorry!

Senast ändrad:
Åres Bästa Offpister
Det kommer en lättare förklaring vad det lider, har lite mycket att göra bara. Även om det verkar som jag tillbringar all tid på det här forumet.

Tillbaka
Topp