årets tidigaste tråd om boende säsongen 2013/2014

davmyr

Ny medlem
tjenare!

Jag och en polare har tröttnat ordentligt på att plugga på universitet och tänkte ta ett års break från studierna nästa säsong. Så för att verkligen vara säkra på att vi kommer iväg dunkar jag upp den här tråden i sjukligt god tid!

lite info om vilka vi är:

Vi är båda 20 år och kommer från Göteborg och har känt varandra sedan 13 års ålder. Skidåkning har alltid varit vår passion även om fallhöjden och snömängden är minst sagt medioker i bohuslän/västra götaland. Båda två pluggar som sagt på universitet, en av oss på chalmers och den andre i Luleå(bara för närhet till gränsen!).

Våra hjärtan är vigda åt pudersnö, park och öl(hur kan man inte gilla offpist och öl!?). Om man litar på allt som sägs om göteborgare så är vi galet trevliga, lite självgoda men vi har alltid glimten i ögat!

Vi letar efter 2-4 sköna peepz för boende helst i Österrike men är öppna för förslag!

är medvetna om att vi antagligen inte kommer få många svar just nu när alla är mitt uppe i denna är säsong och att mycket vattten kommer rinna under bron innan nästa års säsong börjar. Men vi är verkligen sjukt pepp på att säsonga, komma bort från skolan och bara leva livet ett tag!

så om det är någon som inte kommer iväg i år så är hoppet inte ute!

lämna ett meddelande eller svara i tråden så börjar vi peppen för 2013/2014 REDAN NU!

Har ni redan tröttnat på plugget?! ;)

Sitter just nu i Whistler.. inte helt fel.. men är sugen på en säsong till! Då kanske alperna!

Man kan aldrig peppa för mycket! VI hörs!

ja två år får fan räcka hehe :). Whistler verkar sjukt nice, får låtsas att jag är där under min resa till Levi!

låter underbart att du redan är sugen! hör av dig när säsongen är slut ;)

Tjena
Sitter också i skolbänken och tänkte säsonga 13/14. Har snöat in lite på Verpan eller Whistler och längtar som fan!
Följer tråden med intresse och att vara ute i god tid är väl aldrig helt fel! ;)

ne dom säger ju att framförhållning är bra skit. tänkte testa det för första gången någonsin ;)

Följer tråden med stort intresse! sitter i samma situation med uppehåll från plugget etc

//Mattias

Åh fett med likasinnade. Jag ska garanterat iväg nästa säsong så kommer följa denna tråd med intresse! :)
/Molly

Detta låter sjukt fett!

Jag är en kille på snart 20 år som är sjukt taggad på att göra sin första säsong någonstans. Då jag tyvärr inte har likasinnade kompisar så kommer jag garanterat följa denna tråd med intresse!

Kul att någon är ute i god tid! Jag tar studenten i juni och har varit betsämd på säsong 13/14 sedan sjunde klass, haha! Bor i Halmstad och har än så länge inte hittat några pudersugna bummarkompanjoner här. Följer tråden!:D

emiiliia sa:
Kul att någon är ute i god tid! Jag tar studenten i juni och har varit betsämd på säsong 13/14 sedan sjunde klass, haha! Bor i Halmstad och har än så länge inte hittat några pudersugna bummarkompanjoner här. Följer tråden!:D
åh fy satan vilken hype du måste ha byggt om du taggat sedan högstadiet haha! :D

riktigt kul att folk redan börjat tagga och visar intresse!

Er med 14/15(!!!) sesongen! 1,5 år igjen på skolan. Er født i 95. Om noen andre er i samme situasjon, ta kontakt! har ingen kompisar som vil bumme med meg.. Hahah

Pop-fiske sa:
Er med 14/15(!!!) sesongen! 1,5 år igjen på skolan. Er født i 95. Om noen andre er i samme situasjon, ta kontakt! har ingen kompisar som vil bumme med meg.. Hahah
tror du kan vara lugn när det gäller att hitta människor att säsonga med! du har ju trots allt har ett och ett halvt år kvar innan det är dags! :)

Härligt att folk är taggade redan nu! Själv är jag en göteborgstjej född 93 som för tillfället gör säsong i Hemsedal, riktigt nice! Tänker dock lite större för nästa år och är inte på långa vägar mätt på säsonglivet!

Helst Österrike eller Italien (pratar lite italienska och tänkte ev försöka kombinera skidor med språkstudier) men är öppen för alla förslag. Ska följa tråden med intresse!

Likt er är även jag klar med mina universitetsstudier till sommaren och planerar några månader med skönt häng och skön skidåkning!

Kommer definitivt följa denna tråd, bara höra av er när det börjar närma sig!

Öl och skidor, kan det bli bättre? Jag vill också till Österrike 13/14, är sjukt taggad på att säsonga!

Tjenar!

Kul med att en säsong i alperna!

Själv ska jag och två polare dra en säsong som kommer att påbörjas i Fernie och avslutas i Alyeska 6 månader senare. Då vi inte kan få nog med skidåkning har vi redan kikat in lite vad det finns för möjligheter för att göra en säsong i alperna året därpå. Det som verkar vara sjukt ball, om ni är hårda nog, är att Skid-tåg-bomma! Då kan vi snacka om att ni kan jaga efter pudret ordentligt! Det är kanske något ni bör kika in till, det förutsätter dock tyvärr en viss budget inför resan, men det är väl det Norge är till för (y

Lycka till med resan iallafall så stöter vi kanske på varandra i pudret en dag.

Peace out!

Tjenare mannen!
Jag är inne på exakt samma sak som du. Jag har åkta skidor sen jag kan minnas och vill ut i världen och åka! Är oerhört taggad på att säsong -14 och vore nice om man fick sällskap! Just nu är jag bara positiv om att dela boende med er om jag skulle få möjligheten!
Cya

galet nice med så mycket peppat folk redan! min egen pepp minskade inte direkt efter 4 dagar i Levi . Håll tråden levande och forsätt hypen!

Säsong 13/14 är inget annat en ett faktum. Jag och 2-3 polare drar nog ner till St Anton. Följer tråden med glädje, vem vet kanske finns något bättre.

Det ända krav jag har är skidåkning och bärs!! :D

Hi Guys (and Girls),

I'm Danish, but find that some Swedish ppl understand me better when I'm texting in English, so I'll just do that.

I've been on 3 seasons now;
1st in Chamonix France, Skiguide for a Danish travel agency
2nd Banff, Canada, Lift Operator at Sunshine Village Ski Resort
3rd Canazei, Bartender for a Danish travel agency (there were actually as many Swedish guides and guests as Danish)

So yes, there's a lot of ways to do a season. And I will personally recommend Canada, but yea, it's further away than the Alps.
Another thing that I would recommend is, if you have the money up front and are thinking of traveling alone or with a group you get to know here or maybe the Danish site skisport(dot)dk, GO find a company to go thru.. It's easy, and if you find a Danish/Swedish Company you'll have the possibility to meet up with the people you're gonna live with before you move to a new country, AND you'll have a place to stay when you arrive. (that might save some money in the long run, and a lot of hostel beds and time to try and find a place to stay in an attractive destination/resort town)

But I was just commenting on this thread to offer my knowledge to whoever would have some questions about Canada, France or any seasonal stuff. I got good contacts in France, Canada and USA.. And I'm moving Back to Canada this summer, so maybe I can help some of you out, that might want to go that way. Feel free to message me. And good luck with your season on snow! It's the best thing you'll ever decide to do!

Cheers. Rikke

Olichor sa:
Säsong 13/14 är inget annat en ett faktum. Jag och 2-3 polare drar nog ner till St Anton. Följer tråden med glädje, vem vet kanske finns något bättre.

Härligt! men är inte St Anton i princip en nordisk/svensk koloni? kändes iaf så senast jag var där och fått den känslan från andra som var där. Behöver iofs inte vara en dålig grej^^.
Underbart med så många taggade människor!

RikkeSH sa:
Hi Guys (and Girls),

I'm Danish, but find that some Swedish ppl understand me better when I'm texting in English, so I'll just do that.

I've been on 3 seasons now;
1st in Chamonix France, Skiguide for a Danish travel agency
2nd Banff, Canada, Lift Operator at Sunshine Village Ski Resort
3rd Canazei, Bartender for a Danish travel agency (there were actually as many Swedish guides and guests as Danish)

So yes, there's a lot of ways to do a season. And I will personally recommend Canada, but yea, it's further away than the Alps.
Another thing that I would recommend is, if you have the money up front and are thinking of traveling alone or with a group you get to know here or maybe the Danish site skisport(dot)dk, GO find a company to go thru.. It's easy, and if you find a Danish/Swedish Company you'll have the possibility to meet up with the people you're gonna live with before you move to a new country, AND you'll have a place to stay when you arrive. (that might save some money in the long run, and a lot of hostel beds and time to try and find a place to stay in an attractive destination/resort town)

But I was just commenting on this thread to offer my knowledge to whoever would have some questions about Canada, France or any seasonal stuff. I got good contacts in France, Canada and USA.. And I'm moving Back to Canada this summer, so maybe I can help some of you out, that might want to go that way. Feel free to message me. And good luck with your season on snow! It's the best thing you'll ever decide to do!

Cheers. Rikke
svarar på svenska antar jag haha. Tack för informationen, jävligt användbart!

Yea I had a large group of friends going to Whistler this winter, they live in a 24man house with mainly Scandinavians and think theres a few from the UK and Aus now as well.. But It's the sickest house with large rooms and big common areas.. They were traveling with a Danish company called seasonhousing. I was over there visiting them in November.. ;) Festive town! and great location for the house.

Jag kommer säsonga nästa vinter (13/14) och hookar gärna upp.

Senast ändrad:
Fruktansvärt kul att se så många peppade människor! Och jag är inte sämre jag.

Jag ska definitivt iväg till vintern. Tyvärr bor man långt ute i skogen där skidintresset är minimalt.
Så jag är intresserad och öppen för förslag:)

Kommer följa tråden med nyfikenhet

Åka skidor och dricka bärs, vad mer kan man önska?

Hare gött så länge // Oscar

Även jag är grymt sugen på alperna 13/14. Har åkt skidor sen barnsben och behärskar de mesta utom parkåkande, skyller väll på att jag aldrig riktigt vågat :/ har aldrig åkt i alperna förutom på sommaren på kaprun i österrike. Så man kan väl säga att jag har peppat för alperna sen 6-7års ålder!

Jag följer tråden med nyfikenhet!
Kan även bidra med video o foto i backarna =)

Hej hopp!

Kommer bli att försöka ta tjänsteledigt och köra 3-4 månader i alperna och bara åka. Hur lätt är det att fixa boende ifall man inte tar något jobb?

Hallåhallå. Ung kille på 20 barre ifrån Stockholmstrakterna som är mycket intresserad på att följa med på eran idé!
Älskar allt som har med snö att göra. Är stammis på Svenska fjäll, men besökte Alperna för första gången i år! Att arbeta där nere vore ju redigt härligt!
Jag bevakar denna tråd!

Recol sa:
Kommer bli att försöka ta tjänsteledigt och köra 3-4 månader i alperna och bara åka. Hur lätt är det att fixa boende ifall man inte tar något jobb?
boende bör man fixa innan man drar ner, att få jobb om man vill det brukar inte vara några problem om man är villig att ta skitjobb(diskare etc). Du bör klara dig i Österrike en säsong med 50-60lax.

Underbart med så mycket taggat folk!

davmyr sa:
Olichor sa:

Härligt! men är inte St Anton i princip en nordisk/svensk koloni? kändes iaf så senast jag var där och fått den känslan från andra som var där. Behöver iofs inte vara en dålig grej^^.
Underbart med så många taggade människor!
Det stämmer, på gott och ont!

Hur fixar man boende lättast där nere? Antar att man inte bara går via vanliga internet sidor ex. booking.com.

davmyr sa:
Recol sa:
boende bör man fixa innan man drar ner, att få jobb om man vill det brukar inte vara några problem om man är villig att ta skitjobb(diskare etc). Du bör klara dig i Österrike en säsong med 50-60lax.
Jo, självklart kommer jag fixa det innan jag drar men tänkte mer på att de flesta verkar få boende genom det jobb de tar. Eftersom jag helst inte vill åka "innan" säsongen då jag troligen inte kommer köra exakt hela säsongen så kanske det blir svårt att fixa boende?

Recol sa:
davmyr sa:
Recol sa:
Jo, självklart kommer jag fixa det innan jag drar men tänkte mer på att de flesta verkar få boende genom det jobb de tar. Eftersom jag helst inte vill åka "innan" säsongen då jag troligen inte kommer köra exakt hela säsongen så kanske det blir svårt att fixa boende?
Om en okunnig jäkel som jag får gissa så skulle jag säga att det blir svårare att hitta både jobb och boende. Självfallet går det att göra, och bör inte vara något problem dock lär ju utbudet minska. :)

härligt med så många taggade redan! har nyss kommit hem efter ca 4 månader i Bad Gastein och längtar tillbaka otroligt mycket. Nu blir det till att jobba ihop inför nästa säsong :D

Tjena!

Ska dra till Whistler nästa vinter i början av november är tanken. Som det ser ut nu kommer jag åka själv, så om någon är sugen på att leta boende tillsammans hade det varit soft. Fyller 22 år nu till sommaren och har åkt skidor varje vinter sen jag var 10 år, detta blir första säsongen dock.

Flyttar till Barcelona i början av Juli så hade gärna velat ha boende kirrat innan dess. Är någon intresserad av att leta någonstans att bo tillsammans eller om ni känner att ni behöver veta något mer om mig är det bara att skriva.

ha det gott
Peace
:cool:

You can try to look for something to live in at seasonhousings webpage.. Danish company, that takes a lot of Danes, British and Swedish people over each year.

No worries, then you might not need to find anyone here right now. Most travel by them selves and just book a room in one of the chalets thru seasonhousing. All are in the same situation just traveling alone or with few friends.. :) So it's a nice way to do it, if you ask me. :)

Sitter i samma båt som du och säkert många fler här!
Är tjugo och kommer ifrån Lund.
Ska säga att de österrikiska alperna känns gediget och lockar mest!
Suttit och spekulerat lite med två tjejkompisar, och mycket lutar åt St Anton!
skrik till om du vill!

Tjena! Har också tänkt åka iväg 13/14. Van snowboardåkare som älskar puder. Föredrar Österrike men skulle inte vara något problem med något annat, bara jag hittar ett jobb så! Så om någon är intresserad av att dela boende så är det bara att dra iväg ett PM!

Mvh,

Alex

Tillbaka
Topp