Argentiere/Serre Chevalier med UCPA

sir_claes

Ny medlem
Hejsan på er alla!

Jag och några polare från Karlstad tänkte dra ner till Argentiere eller Serre Chevalier med UCPA vecka 2 nästa år. Någon som har varit på något utav dessa ställen med eller utan UCPA och kan tipsa om väder/snöförhållanden vid denna tidiga tidpunkt? Vore även tacksam om någon som åkt med UCPA kunde berätta vad de upplevt med denna researrangör.

Tar tacksamt emot alla tips om dessa två resmål samt researrangör.

Vecka 2 med UCPA säger du.. det brukar ju oftast börja med en lite småmolnig söndag o måndag med lätt morgondis. Sen på tisdag o onsdag skiner solen igenom emellanåt. Torsdag klarblå himmel men en del vind. Fre molnar det ihop sig, och lördagen går inte att åka skidor på pga för kraftigt snöfall. Dessvärre åker du hem på lördagen, så du hinner inte njuta något av den snön. Södjupet ligger o pendlar mellan 87-89 cm i backarna. Så är det alltid vecka 2 i Argentiere!! Du skulle valt en annan vecka, tyvärr...

Håller med ovan, hehehe...

På bägge orterna ligger UCPA strategiskt placerad. I Serre är det ett nybyggt toppmordernt center alldeles intill liften. I Argentiere ligger det precis intill huvudgatan och där kan det bullra en del om man bor mot gatan.

Det finns väl inget som kan mäta sig med Chamonix när det gäller åsikter om skidåkningen, allt från världsbäst till uppmaningar om att bränna ner hela rasket...

Serre orsakar väl inte riktigt samma rabalder men det finns fina löpor där också. Runt nyår (och veckorna efter) säsongen 00-01 var Serre Chevalier ett snöparadis.

Kolla in denna http://www.skiclub.co.uk/skiclub/home.asp för att se hur snöläget varit tidigare år. Det har ju ingen betydelse för hur det blir i år men man håller ju sig sysselsatt ett tag.

Mvh
Robert

Var i Serre förra året vecka 4, i stort sett inte en snöflinga utanför backen... Piståkningen var ingen höjdare heller. Mycket sol och fernet dock.

Vecka 2 är lite tidigt tror jag, framförallt i Serre. Fast det stämde ju inte 2001. Jag var själv Serre vid två tillfällen 2001, vecka 6 och 14 om jag inte missminner mig. Båda gångerna med UCPA. Mycket bra veckor med mycket snö, pudertillgången var som allra bäst i april. Om UCPA kan jag bara säga tummen upp, det mesta som står i katalogen är sant. Det enda som brister är möjligtvis deras utrustning.

Vi åkte grusväg i Serre över nyår ifjol. Mitt tips är att åka senare på säsongen. UCPAs center i Serre var kanon. Svinigt skönt att äta goda fyrarätters luncher (med OST) på solveranda när det kläggade ihop sig av fransmän i backen. I övrigt kan jag säga att det är idé att ta med sig egen utrustning. Skidlärarna var schyssta, men om du räknar dig som en duktig åkare så får du klara dig en hel del själv - fransmännen har en tendens att överskatta sig själva och då blir övningsgrupperna sega.

Tillbaka
Topp