Argentiere utan lift

olof-e

Medlem
Argentiere utan lift
Hej
Jag funderar på att åka till Argentiere i vinter men är osäker då jag inte vet hur mycket offpist-åkningen påverkas av att liften till Grand Montes är stängd. Har heller inte varit i Argentiere tidigare så har inget att referera till. Någon som var där och åkte förra säsongen som kan ge en liten rapport?

// Olof

Argentiere utan lift
Du kommer fortfarande åt mycket off-pist men du kan tura ~500 höjdmeter upp till toppen på typ en timme och få massvis med öppna ytor för dig själv typ där pisterna gick innan liften brann. Enda att tänka påvägen upp till toppen är det glaciär

Argentiere utan lift
Finns det någon som kan ge en uppdatering på hur liftsituationen var i Grand montes i vintras och hur den kommer se ut till vintern med tanke på branden i mittstationen av Lognan-liften?

Argentiere utan lift
Den nya liften kommer inte att vara färdig innan 2023. Spelar iofs ingen roll denna vinter eftersom den knappast skulle vara i bruk pga COVID19...

Argentiere utan lift
Den nya liften kommer inte att vara färdig innan 2023. Spelar iofs ingen roll denna vinter eftersom den knappast skulle vara i bruk pga COVID19...

Fast att Covid skulle påverka liftarna vet jag inte om jag tror på, alla liftar som brukar vara öppna här på sommaren rullar som vanligt, bara att det är munskydd på (vilket gäller på gatorna i hela centrala Cham också, plus i all kollektivtrafik) och inte dela lift med folk man inte känner (förutom i de stora kabinbanorna, där hamnar man såklart med främlingar).

Läget kan ju såklart förvärras, men är vi på samma nivå som nu när vintern kommer tror jag definitivt att skidsystemen kommer vara öppna.

Sen går det ju att diskutera in absurdum om det är klokt att åka på skidresa under en pandemi etc etc, men det är en helt annan fråga.

Argentiere utan lift
Fast att Covid skulle påverka liftarna vet jag inte om jag tror på, alla liftar som brukar vara öppna här på sommaren rullar som vanligt, bara att det är munskydd på (vilket gäller på gatorna i hela centrala Cham också, plus i all kollektivtrafik) och inte dela lift med folk man inte känner (förutom i de stora kabinbanorna, där hamnar man såklart med främlingar).

Läget kan ju såklart förvärras, men är vi på samma nivå som nu när vintern kommer tror jag definitivt att skidsystemen kommer vara öppna.

Sen går det ju att diskutera in absurdum om det är klokt att åka på skidresa under en pandemi etc etc, men det är en helt annan fråga.

Har du någon koll på om det varit mycket köer vintertid för att ta sig upp i Grand montes med tanke på att kapaciteten bör blivit väldigt mycket lägre?

Argentiere utan lift

Mitt statement var nog inspirerat av nyheter i fransk media under de senaste dagarna. Läget ser tyvärr ut att bli sämre... Vi hoppas pa det bästa!

Tillbaka
Topp