Armada ARG vs Armada JJ

Pillows

Ny medlem
Armada ARG vs Armada JJ
Ursäkta att det kommer en sådan här tråd igen, men känner mig inte nöjd med infon jag har fått veta genom att söka på forumet.

Jag har fattat tycke för både ARG och JJ men inte riktigt säker än.

Skulle man kunna få lite hygglig information om båda så man kan bestämma sig någon gång.

Jag vill ha ett par 100% puder skidor, och dessa två verkar passa mig när man läser beskrivningen på deras hemsida. Skiter totalt i hur dom är i pisten, har skidor för det redan.

Jag är 185 cm lång och väger mellan 77kg - 80kg beroende på hur mycket jag ätit och lite jag skitit.

Peace

Armada ARG vs Armada JJ
Ska dom enbart köras i puder så är det väl lika bra att gå på ARG direkt. JJ känns ju när man kollar på måtten som en ARG som är mer anpassad till alroundåkning.

Armada ARG vs Armada JJ
Ska du enbart köra bottenlöst champagnepuder och straightlina? Välj ARG. Om du skiter fullständigt i hur skidan svänger i skogen och om det bara är stora bottenlösa ytor så gäller, då är ARG det självklara valet.

Vill du å andra sidan ha en skida med grymt bra flyt, kort svängradie och mycket lekfullhet, då skall du ha JJ. I skogen och mindre offpistområden är denna riktigt, riktigt kul. Du behöver heller inte komma upp i farter över 90 knyck för att skidan skall reagera, offpist i knixig terräng och lägre farter blir plötsligt jätteskoj OCH lättåkt.

Svårt att bestämma sig? 4FRNT CRJ 188 cm har stabiliteten från ARG och lekfullheten från JJ. Semirockerskida, som JJ, något bredare, stabilare och med 25 m radie jämfört med JJ´s 14. Fixar både straightline, champagne OCH tät skog.

Senast ändrad:
Armada ARG vs Armada JJ
jag förstår inte riktigt vad det är du undrar...? om det bara är information du söker så kan man ju faktiskt använda det där google som ungdomarna pratar om. finns tusen trådar om bägge skidorna. läs på TGR och newschoolers!
om du undrar över skillnaderna så tycker jag nog nästan att man förstår tillräckligt bara av att jämföra deras respektive mått och konstruktion.

Armada ARG vs Armada JJ
jag är inte bäst på att åka puder ännu eftersom jag mest åkte i sverige, men tänkte bli det denna säsongen, ska iväg till alperna i 5 månader och vill ha bra förutsättningar i baken. Jag har letat igenom mina kreterier och vad jag kräver av ett par skidor verkar ARG och JJ ha, det betyder inte att det är spikat utan mer att deras beskrivningar passade.

Skog älskar jag och kommer därför åka det en hel del. Jag kommer inte att ligga på skär i 200km/h ner för alla stup så ett par sådana sidor behöver jag inte.

Jag gillar att ha lite skoj när jag åker så som hoppa göra någon 180 eller 3:a vad jag har hört ska JJ:n vara bra då, men samtidigt vill jag inte minsta några puder egenskaper bara för att jag vill jibba lite?

Något vettigt svar på detta eller är jag ute och cyklar?

peace

Armada ARG vs Armada JJ
Pillows sa:
jag är inte bäst på att åka puder ännu eftersom jag mest åkte i sverige, men tänkte bli det denna säsongen, ska iväg till alperna i 5 månader och vill ha bra förutsättningar i baken. Jag har letat igenom mina kreterier och vad jag kräver av ett par skidor verkar ARG och JJ ha, det betyder inte att det är spikat utan mer att deras beskrivningar passade.

Skog älskar jag och kommer därför åka det en hel del. Jag kommer inte att ligga på skär i 200km/h ner för alla stup så ett par sådana sidor behöver jag inte.

Jag gillar att ha lite skoj när jag åker så som hoppa göra någon 180 eller 3:a vad jag har hört ska JJ:n vara bra då, men samtidigt vill jag inte minsta några puder egenskaper bara för att jag vill jibba lite?

Något vettigt svar på detta eller är jag ute och cyklar?

peace
det låter som att du inte heller åkt på några feta skidor tidigare, men oavsett tror jag att JJ är det bättre valet för dig. den kommer garanterat flyta tillräckligt bra.

Armada ARG vs Armada JJ
Håller med, JJ är det du skall ha! Alt så kollar du på ON3P-skis och deras Billy Goat, liknande dimentioner och tanke bakom den skidan, men den kostar bara 4 papp inkl frakt (be snällt så skriver de ner värdet på paketet åt dig...).
Billy Goat: http://on3pskis.com/?page_id=48

ARGn är en skida du skall köpa när du redan har ett par andra skidor som klarar av alla förhållanden du åker i och vill ha något som lyfter de verkligt perfekta puderdagarna i systemet/helituren...
Läste också högre upp i tråden något i stil med "Om du inte bryr dig om hur skidan svänger i skog" vilket jag inte riktigt förstår iom att det är framförallt i skog som ARG verkligen glänser med sin förmåga att på nolltid ändra riktning eller tvärställa för att dumpa fart.

Armada ARG vs Armada JJ
Jag vågar påstå att JJ är grym till skogsåkning. Dock slaktar ARGen den och alla andra skidor jag har provat när det kommer till just skogsåkning, så om du bryr dig hur skidan beter sig i skogen VÄLG ARG! För övrigt om du bryr dig hur skidan svänger på berget och gillar snabba surf-svängar, längre svängar eller bara gasa på i varrierande terräng så är ARG valet.

Kort sagt, har du en annan skida som klarar sämre förhållande rekommenderar jag dig att köpa ARG till puder.
Roligare och mer lekfull skida får du verkligen leta efter. JJ är som en kompromiss, den blir aldrig lika bra i puder som ARG och den blir aldrig lika bra i pist och hårdsnö som en köttarskida. Ska du ha en skida ska du ha JJ och ska du ha en för _enbart_ dom djupa dagarna (som kommer ofta i alperna) så är det arg du ska ha.

Senast ändrad:
Armada ARG vs Armada JJ
Sj så tycker jag att om du nu ska satsa på en skida du ENBART ska ha i puder så ska du köpa ARG. Jäkligt lättåkt i rätt före men ett helvete om det inte är det.
Spinna med ARG är lättare än med JJ eftersom den har smalare tip & tail vilket gör att svingvikten blir låg och du har i stort sett all massa under foten vilket gör att den blir vansinnigt snabb.

Men som sagt....detta är en skida gjord för puder.

Ang billygoaten så är det mer en variant av S7 med tanke på hur den ska monteras. Inget åka baklänges i puder med den. ISF är väl caylor 181 mer din skida om du ska kolla på ON3P line.

Armada ARG vs Armada JJ
Blide sa:
Håller med, JJ är det du skall ha! Alt så kollar du på ON3P-skis och deras Billy Goat, liknande dimentioner och tanke bakom den skidan, men den kostar bara 4 papp inkl frakt (be snällt så skriver de ner värdet på paketet åt dig...).
Billy Goat: http://on3pskis.com/?page_id=48

ARGn är en skida du skall köpa när du redan har ett par andra skidor som klarar av alla förhållanden du åker i och vill ha något som lyfter de verkligt perfekta puderdagarna i systemet/helituren...
Läste också högre upp i tråden något i stil med "Om du inte bryr dig om hur skidan svänger i skog" vilket jag inte riktigt förstår iom att det är framförallt i skog som ARG verkligen glänser med sin förmåga att på nolltid ändra riktning eller tvärställa för att dumpa fart.
Billy Goaten verkar sjukt intressant! Någon som har åkt på den och kan dela med sig lite av sina erfarenheter? Som PNyberg skrev, kanske en billigare (mer prisvärd!) variant av Rossi S7?

Armada ARG vs Armada JJ
Eftersom du tänkte köra en säsong i alperna så vågar jag säga att du kommer få mer användning av ett par JJ. JJn funkar perfekt i alperna men även i våra svenska fjäll. Det är jäkligt vass skida som helt enkelt är mer allround än ARGn. Även om jag inte har kört på den nya JJn så är jag näst intill säker på att den lämpar sig bättre än ARGn på de flesta underlag. Även när det är champagnepuder så drar JJn och ARGn ganska jämt.
Det är två kanon skidor och du kommer ha roligt vilken skida du än köper. Men som sagt, jag är helt säker på att du kommer få mer glädje ur ett par JJ.
Kör på JJn, den är som gjord för alperna.

Armada ARG vs Armada JJ
Daniel-LAB sa:
Ska du enbart köra bottenlöst champagnepuder och straightlina? Välj ARG. Om du skiter fullständigt i hur skidan svänger i skogen och om det bara är stora bottenlösa ytor så gäller, då är ARG det självklara valet.
hoho, straightlina med ARG :) Har åkt 4 månader i CO på bland annat ARG, och straightlina är det sista jag skulle få för mig att göra med den skidan, efter att försöka köra portar.
ARGn hör hemma i skogen, bland pillows, smådrops och orörd snö. Där är den helt underbar. Man bara studsar runt, svänger, helt utan ansträngning och med ett stort leende på läpparna.
Den tycker inte alls om att åka fort, åka uppkört eller hård snö överhuvudtaget. Det är en renodlad lekskida för those days.

Armada ARG vs Armada JJ
Christoffer_Schack sa:
Daniel-LAB sa:
hoho, straightlina med ARG :) Har åkt 4 månader i CO på bland annat ARG, och straightlina är det sista jag skulle få för mig att göra med den skidan, efter att försöka köra portar.
ARGn hör hemma i skogen, bland pillows, smådrops och orörd snö. Där är den helt underbar. Man bara studsar runt, svänger, helt utan ansträngning och med ett stort leende på läpparna.
Den tycker inte alls om att åka fort, åka uppkört eller hård snö överhuvudtaget. Det är en renodlad lekskida för those days.
väldigt många delade meningar här ser jag... hälften säger att ARG'n är lekfull och smidig, medan vissa säger tvärtom och menar att han absolut ska välja JJ?

Armada ARG vs Armada JJ
simonthyrberg sa:
väldigt många delade meningar här ser jag... hälften säger att ARG'n är lekfull och smidig, medan vissa säger tvärtom och menar att han absolut ska välja JJ?
Tjaa, man kan ju välja att lyssna på de som åkt på skidan, eller på de som tror sig veta något om den.
Det är ju förövrigt bara att kolla på formen och måtten för att se vilken skida som är mest lämpad för _puder_.

ozzki sa:
Även när det är champagnepuder så drar JJn och ARGn ganska jämt.
.
Du är medveten om att du jämför en skida med 115 i midja och vanig radie mot en 135mm bred surfbrädeformad skida va? :P

Senast ändrad:
Armada ARG vs Armada JJ
Eric_W sa:
Du är medveten om att du jämför en skida med 115 i midja och vanig radie mot en 135mm bred surfbrädeformad skida va? :P
Detta är jag mycket väl medveten om. Det jag vill ha sagt är att även i ett före man kanske tror att en 135mm bred surfbrädeformad skida är överlägsen så behöver det inte alls vara så.
Jag tror fortfarande på JJn.

Senast ändrad:
Armada ARG vs Armada JJ
ozzki sa:
Eric_W sa:
Detta är jag mycket väl medveten om. Det jag vill ha sagt är att även i ett före man kanske tror att en 135mm bred surfbrädeformad skida är överlägsen så behöver det inte alls vara så.
ARG är ju en renodlad puderskida som givetvis är mkt bättre än JJ i pudret.. det kan nog en majoritet av folk som testat båda hålla med om.
JJ är mer en fet allmountain jibb skida....

Armada ARG vs Armada JJ
ozzki sa:
Även om jag inte har kört på den nya JJn så är jag näst intill säker på att den lämpar sig bättre än ARGn på de flesta underlag. Även när det är champagnepuder så drar JJn och ARGn ganska jämt.
Hur kan du vara så säker om du inte har provat JJ? Har du provat ARG?

Självklart är ARG bättre på ren puderåkning, rev/rev och 135mm i midjan kan knappt slå fel där.

Armada ARG vs Armada JJ
ozzki sa:
Efter att ha åkt diverse olika skidor i 120mm-träsket kan jag medela att det ÄR grym skillnad på ARG och dessa i rent puder!
Däremot är de andra som sagt mer allround och duger gott och väl i djupsnö också. Dock tar ARG och andra rev/rev skidor i den size'n puderåkningen till ytterligare en nivå över.

Jag står fast vid att om du ska ha en skida att plocka fram när det dumpat i alperna och ska ha ut mesta möjliga ur dagen ska du ha ARG, ska du ha något lite mer allround ska du köra på JJ.

Armada ARG vs Armada JJ
Eric_W sa:
ozzki sa:
Efter att ha åkt diverse olika skidor i 120mm-träsket kan jag medela att det ÄR grym skillnad på ARG och dessa i rent puder!
Däremot är de andra som sagt mer allround och duger gott och väl i djupsnö också. Dock tar ARG och andra rev/rev skidor i den size'n puderåkningen till ytterligare en nivå över.

Jag står fast vid att om du ska ha en skida att plocka fram när det dumpat i alperna och ska ha ut mesta möjliga ur dagen ska du ha ARG, ska du ha något lite mer allround ska du köra på JJ.
Känns som där satte du spiken i kistan. ARG blire. Tack för all hjälp! väldigt nyttig information ni alla har kommit med.

Peace

Armada ARG vs Armada JJ
LawndartGustav sa:
http://www.bluehouseskis.com/node/99

köp dom istället så får du en JJ me mer flyt =)
Verkar dock vara ganska stor skillnad på dem om man kollar på måtten.

The Maven: 154/139/151mm. 22.9m svängradie.

JJ: 126/115/121mm. 14 m svängradie

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp