Armada JJ - Full Tilt Hot Dogger - Marker 12 Tour?

Carljoha

Ny medlem
Jag hade tänkt köpa ett Armada JJ, eftersom det verkar som en skida som passar min åkstil. När jag ändå ska köpa nya skidor och ny bindning så tänkte jag att jag lika gärna kan gå på en tur-bindning. Kikat lite på marker f12 tour.. Men jag har verkligen ingen aning vad som gäller när det kommer till utrustningen vid toppturer?
Funkar mina Full Tilt-pjäxor till toppturer? Eller måste jag köpa någon med ski/walk-läge?
Vad behöver jag mer än en turbindning och stighudar, är jag helt ute och cyklar?

Har sökt lite i forumet, men hittade ingen tråd som svarade på mina frågor..

//Calle

Tour funkar fint, men är mer bygd för att gå än åka. Duke väger mer men tål mer.

Hot Dogger går fint att gå med. Inte den bästa kombon med duke o vanlig alpinsko när det kommer till att gå på platten. När man går uppför spelar det mindre roll.

turbindning, stighudar, transciever, spade, sond.

Med tanke på att JJ är en leken BC jibb skida så är du säkert sugen på att hoppa och droppa en del när du åker ned. Är det fallet så skulle jag köpt duke/baron (beroende på vad du väger). Skall du däremot tura mycket och framförallt kör ned utan att droppa mer än nån meter så är nog 12:an klockren. Har själv turat ett par år i jibbpjäxor och det funkar bra men det är klart att pjäxor med gå läge är ännu skönare och du får ett längre steg på flacka partier...

Skall du gå turer med långa in- och utsteg kan det vara bra med teleskopstavar så att "stav kraften" blir större, också skönt att kunna reglera längd när du traverserar. Andra bra saker att ha med i säcken på toppturer är extra förstärkningsplagg (dun/fleece), tunna handskar för vägen upp, vätska, energi, solbrillor, första hjälpen kit etc...

Snödjup

Tillbaka
Topp